یك روز با افسران گشت كنترل نامحسوس پلیس راهور تهران بزرگ

تیم‌های یگان کنترل نامحسوس پلیس راهور پایتخت با ۳۰ خودروی سراتو یا مگان مشکی رنگ که شیشه‌های دودی دارند، در بزرگراه‌های پایتخت گشت می‌زنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تیبای سفید با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه شهید همدانی می‌راند و با دو برابر سرعت مجاز وارد تونل شهدای غزه می‌شود. او در چند دقیقه گذشته انواع تخلفات را مرتکب شده است؛ از سرعت و سبقت غیرمجاز گرفته تا لایی کشیدن و عبور از خط‌ ممتد. این راننده فقط وقتی به نزدیکی دوربین کنترل سرعت می‌رسد، حرکتش را کند می‌کند و کمی بعد از دوربین، دوباره به تخلفاتش ادامه می‌دهد. غافل از این که چشمانی تیزبین‌تر از دوربین حرکاتش را زیر نظر دارند و ماموران کنترل نامحسوس پلیس راهور دقایقی است که در حال تعقیب او هستند. این ماموران به محض خروج از تونل شهدای غزه، با سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خود را به راننده قانون‌گریز می‌رسانند و او را مجبور به توقف می‌کنند.

در آهنی پارکینگ مرکز کنترل نامحسوس پلیس راهور پایتخت پشت سر هم باز و بسته می‌شود و خودرو‌های مشکی متعلق به این یگان به مقر خود بازمی‌گردند یا از آن خارج می‌شوند. دو افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به سمت سراتوی مجهز و اتوماتیک خود می‌آیند، سوار بر آن می‌شوند، بسم‌ا... می‌گویند و ماموریت خود را آغاز می‌کنند.

در این تیم دو نفره، مسؤولیت رانندگی با استوار دوم محمدرضا قربانی است و ستوان یکم فرزاد جعفربک‌لو نیز وظیفه دارد بر مسیر نظارت کند، از خودرو‌های گوناگون استعلام بگیرد و با متخلفان برخورد کند. به همین دلیل، او به سلاح کمری مجهز است، روی لباسش دوربین کوچکی نصب شده و علاوه بر این، اسپری فلفل و دستبند هم دارد، همکارش نیز برای احتیاط، اسپری اشک‌آور و دستبند به کمر خود بسته است.

توقیف؛ سزای متخلفان
صدای مکالمات شبکه بیسیم یگان کنترل نامحسوس پلیس راهور پایتخت دائما داخل خودرو می‌پیچد. چند ساعتی تا غروب آفتاب باقی مانده و ترافیک بزرگراه شهید همدانی نسبتا روان است. هنوز وارد تونل شهدای غزه نشده‌ایم که ناگهان یک خودروی تیبای سفیدرنگ با سرعت بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت از خودروی پلیس سبقت می‌گیرد و وارد تونل می‌شود.

راننده در ادامه خط‌ ممتد داخل تونل را نیز چند بار رد می‌کند، از میان خودرو‌ها لایی می‌کشد و از چپ و راستشان سبقت می‌گیرد. چوب‌خط تخلفات حادثه‌ساز این راننده پر شده است و حجت را بر افسران گشت نامحسوس پلیس تمام کرده تا به وظیفه قانونی خود یعنی توقیف خودروی او عمل کنند. قربانی به محض این که از تونل خارج می‌شود، پایش را روی گاز می‌گذارد و به سرعت خود را به خودروی متخلف می‌رساند.

این افسر پلیس آن‌قدر در رانندگی مهارت دارد که حتی با سرعت بیش از ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌تواند به راحتی از لابه‌لای خودرو‌ها عبور کند. قربانی وقتی به مجاورت خودروی متخلف می‌رسد، آژیر خودرویش را روشن می‌کند و از پشت بلندگو به راننده دستور می‌دهد در حاشیه سمت راست مسیر توقف کند.

راننده که اصلا به ذهنش نمی‌رسید ماموران گشت کنترل نامحسوس در تعقیب هستند، لحظاتی با شگفتی به خودروی پلیس نگاه می‌کند و بعد هم می‌بیند چاره‌ای ندارد جز عمل به فرمان پلیس. راننده قانون‌گریز خانمی جوان و با ظاهری متشخص است. او به محض این که با پلیس روبه‌رو می‌شود، شروع به خواهش و تمنا می‌کند، اما این تقاضا‌ها تاثیری روی افسران پلیس نمی‌گذارد.

جعفربک‌لو از خودرو پیاده می‌شود و از خانم‌جوان مدارک می‌خواهد. این افسر راهور بعد از این که زن‌جوان را نسبت به تخلفاتش آگاه می‌کند، از او می‌خواهد فلاشر خودروی خود را روشن و پشت خودروی پلیس حرکت کند تا خودرویش را به پارکینگ انتقال دهند. راننده متخلف نیز با این که عصبانیت از چهره او می‌بارد، به ناچار همراه پلیس تا پارکینگ می‌آید.

استعلام هوشمند تخلفات
تیم‌های یگان کنترل نامحسوس پلیس راهور پایتخت با ۳۰ خودروی سراتو یا مگان مشکی رنگ که شیشه‌های دودی دارند، در بزرگراه‌های پایتخت گشت می‌زنند. ظاهر این خودرو‌ها شبیه خودرو‌های عادی است و تنها علامت مشخصه آن‌ها عبارت «راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ؛ کنترل نامحسوس» است که روی در راننده و شاگرد درج شده است.

با این حال، چون گشت‌های نامحسوس معمولا از پشت سر رانندگان متخلف را تعقیب می‌کنند، متخلفان اغلب تا زمانی که پلیس در کنار آن‌ها قرار نگیرد و آژیر خود را روشن نکند، متوجه حضور ماموران قانون نمی‌شوند. آژیر خودرو‌های پلیس نامحسوس نیز داخل خودرو و گوشه‌ای از شیشه جلوی آن قرار گرفته است. این آژیر از دو چراغ LED گردان کوچک، اما پرنور به رنگ‌های آبی و قرمز تشکیل شده است.

نیم ساعتی از توقیف تیبای سفید رنگ گذشته است و دو افسر پلیس گشتزنی خود را در بزرگراه آزادگان ادامه می‌دهند، از آنجا نیز وارد بزرگراه علامه جعفری می‌شوند و به طرف شرق حرکت می‌کنند. همان‌طور که استوار قربانی مشغول رانندگی است، جعفربک‌لو هم تخلفات عینی را زیر نظر قرار می‌دهد و هم پلاک خودرو‌های گوناگون را از طریق نرم‌افزار مخصوصی به صورت هوشمند استعلام می‌کند.

او توضیح می‌دهد این نرم‌افزار متعلق به اداره اجراییات پلیس راهور تهران است که روی تلفن‌های همراه سازمانی ماموران راهنمایی و رانندگی نصب شده و با استفاده از آن می‌توانند از مواردی مثل داشتن خلافی بالای یک میلیون تومان، پایان اعتبار بیمه‌نامه یا گواهی معاینه فنی، شکایت‌های مربوط به پلیس امنیت اخلاقی و دیگر تخلفاتی که باعث صدور دستور توقیف برای خودرو‌ها می‌شود، اطلاع پیدا کنند.

این افسر پلیس در میان استعلام‌هایش به یک خودروی پژو ۲۰۶ نقره‌ای برمی‌خورد که پلیس امنیت اخلاقی دو بار به دلیل وقوع تخلف کشف حجاب در خوردو از مالک آن شکایت و دستور توقیفش را صادر کرده است. یک دستور توقیف دیگر نیز از سوی پلیس راهور به دلیل داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خلافی برای این خودرو ثبت شده است.

صدور سه دستور توقیف برای خودروی ۲۰۶ چاره‌ای برای افسران گشت نامحسوس باقی نمی‌گذارد، جز این که آن را متوقف کنند. به همین خاطر قربانی به سرعت آژیر خودرویش را روشن می‌کند و خود را به سمت چپ خودروی متخلف می‌رساند. بعد هم از طریق بلندگو به راننده دستور توقف می‌دهد و او هم ناگزیر فرمان پلیس را اطاعت می‌کند. دختری جوان پشت فرمان ۲۰۶ نشسته است. او خود از تخلفاتش آگاه است و به محض مواجهه با پلیس اعتراض نمی‌کند و فقط این را می‌گوید که، چون محل کارش خارج از تهران است، فرصت نکرده برای تسویه خلافی‌هایش یا پیگیری شکایت‌های پلیس امنیت به مراکز ذی ربط مراجعه کند. اما این توجیهات برای افسران پلیس قابل قبول نیست و آن‌ها خودروی این فرد را نیز به پارکینگ انتقال می‌دهند.

پر سرعت در مسیر مرگ
پارکینگ شیشه مینا جایی حوالی شهرک آزادی در غرب پایتخت قرار گرفته است. در این محل تا چشم کار می‌کند، خودروی متخلف پارک شده و در انتهای آن نیز خودرو‌های تصادفی را قرار داده‌اند. خودرو‌هایی که همگی وضع اسفناکی دارند یا صندوق عقبشان به طور کامل داخل رفته، یا شیشه‌هایشان خردشده، یا جلوبندی‌شان پایین آمده یا سقفشان فرو رفته است. در میان این خودروها، تندر ۹۰ نقره‌ای رنگی نیز قرار گرفته که نه چیزی از جلوبندی آن باقیمانده، نه چیزی از صندوق عقبش. بیشتر شیشه‌های آن نیز شکسته‌اند و بدنه‌اش هم در سمت شاگرد فرورفتگی عمیقی پیدا کرده است.

جعفربک‌لو توضیح می‌دهد این خودرو همین چند روز پیش در بزرگراه حکیم دچار حادثه شد و دو سرنشین آن اکنون در بیمارستان بستری شده‌اند. قربانی به میان صحبت‌های همکارش می‌آید و می‌گوید: متاسفانه همه ما فکر می‌کنیم مرگ برای همسایه است، در صورتی که حادثه هر لحظه ممکن است برای خودمان نیز اتفاق بیفتد.

همین پنجشنبه هفته پیش بود که حوالی ۱۲ شب دو برادر سوار بر یک پژوی ۲۰۶ با سرعت سرسام‌آوری در بزرگراه نیایش حرکت می‌کردند. اما ناگهان راننده کنترل خودرو را از دست می‌دهد و به نیوجرسی حاشیه بزرگراه برخورد می‌کند و هر دو سرنشین جا در جا کشته می‌شوند.

این در حالی است که چند دقیقه قبل از وقوع تصادف، یکی از همکاران ما به راننده دستور ایست داده بود، اما او توجهی نکرد. این افسران پلیس که هر دو حدود ۹ سال است در بزرگراه‌های پایتخت مشغول کار هستند، تعریف می‌کنند که در بیشتر روز‌های دوران خدمت خود به خصوص نیمه‌های شب وقوع تصادفات فوتی را در بزرگراه‌های بی‌رحم تهران از نزدیک دیده‌اند.

آن‌ها می‌گویند در این سال‌ها ده‌ها بار پیکر بی‌جان کشتگان تصادفات را از خودرو‌های آسیب‌دیده بیرون کشیده‌اند. دیگر دیدن بدن‌های خونی، دست و پا‌های شکسته و روده‌های بیرون‌زده برای این ماموران عادی شده است. آدم‌هایی که اغلب جوان بوده‌اند و پر از امید و آرزو، اما اغلب به دلیل سرعت غیرمجاز از این جهان پر کشیده‌اند و نه چیزی از خودشان مانده و نه از آرزوهایشان.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط گشت نامحسوس همدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ما سربازا هم تو عید همش گشتیم.نیروی انتظامی خیلی سخته برا خدمت
Iran (Islamic Republic of)
عمران افراس
۱۹:۳۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید گشت نامحسوس تو اتوبان ماشین منو گرفت و خوابوند من مدارک کامل همراهم بود کارت ماشین گواهی نامه کارت ملی و بیمه نامه بعد گفت این گواهی نامه مال شما نیست چون شناسنامه همراه نداشتم الان ماشین منو خوابوندن به من یه آدرس داده بیا اتوبان تهران کرجروبرو فولان جا مقر ۲۳ شناسنامه بیار ببینم گواهی نامه خودته یا ن من وقت عمل جراحی داشتم یروز قبلشاز صبح رفتم کرج پیداشون نکردم من الان باید چبکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام کم پیش میاد این اتفاق بیوفته احتمالا کسی گفته که خودروی شما به پلاک .... مشکوکه اون ها هم اینطور اقدام کردن