حجت الله بنیادی پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در نقشه جامع علمی کشور، سه وزارتخانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت آموزشوپرورش متولیان و مجریان پیشبرد اهداف علمی کشور هستند، بیان کرد: انسجام، هماهنگی و یکپارچگی میان این سه وزارتخانه، اصل اساسی پیشرفت همه جانبه و رشد علمی کشور است.
او ادامه داد: اگر فرض کنیم به هر دلیلی، اصرار بر ادامه فعالیت این سه وزارتخانه به صورت مستقل باشد، تصویب الگوهای متناسب به خصوص در حوزه مدیریت منابع انسانی این سه وزارتخانه یک ضرورت انکارناپذیر است؛ هم اکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شمول قوانین عمومی کشور و از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی و بر اساس مصوب هیأت امناء دارای آئیننامههای استخدامی و نظام پرداخت خاص هستند.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: وجود آییننامهها و اختیارات خاص در این دو وزارتخانه سبب شده، دریافتی و شرایط رفاهی اعضای آموزشی این دو وزارتخانه تفاوت فاحشی با افراد همتراز آنها در آموزشوپرورش داشته باشد. بر مبنای نقشه جامع علمی کشور این سه وزارتخانه مأموریت تربیت منابع انسانی و ارتقای علمی کشور را بر عهدهدارند، پس باید نظام پرداخت و تأمین رفاه اعضای آموزشی و اعضای علمی آنها از یک الگوی یکسان برای افراد با مدارج علمی یکسان تبعیت کنند.
بنیادی تصریح کرد: نمیتوان آموزشوپرورش را از یکسو به عنوان یک وزارتخانه سهیم در تحقق نقشه جامع علمی کشور دانست، ولی نظام پرداخت آن را تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و کمتر از یک کارمند و چند برابر کمتر از اعضای آموزشیدودو وزارتخانه دیگر طراحی کرد؛ اعضای آموزشی وزارت آموزشوپرورش (معلمان) همانگونه که در نقشه علمی کشور نقشهای یکسان و همتراز با اعضای آموزشی دو وزارتخانه دیگر دارند.
او افزود: باید نظام پرداخت آنان نیز همانند اعضای آموزشی آن دو وزارتخانه باشد. تفاوت فاحش و چند برابری در میزان دریافتی معلمان و عدم یکپارچگی نظام پرداخت و تأمین رفاه اعضای آموزشی آنها با دو وزارتخانه آموزش و عالی و بهداشت، ظلم و ناعدالتی بوده که موجب تضعیف بهرهوری و کیفیت نظام تربیت منابع انسانی کشور شده است.
بنیادی اظهار کرد: با وجود مخالفتها و موضعگیریهایی که در زمینه یکپارچه سازی نظام تربیت منابع انسانی در گذشته وجود داشته و عموماً ریشه در منافع صنفی و گروهی دارد، ایجاد انسجام و یکپارچهسازی نظام تربیت منابع انسانی کشور راهکار پیشرفت کشور در همه زمینهها و لازمه تحقق گام دوم انقلاب است.
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت گفت: ادغام و یکپارچهسازی این سه وزارتخانه در بخش تربیت منابع انسانی با محوریت وزارت آموزشوپرورش، یک اقدام تحولی و زیر بنایی است که میتواند سرعت رشد و پیشرفت کشور را چند برابر کند. هر چند که به جز ادغام رویههای دیگری همانند ایجاد یک نهاد سیاستگذار مشترک میتواند مطرح شود، اما عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی که تا حدی چنین نقشی را داشته است نشان میدهد این رویکرد توفیقی چندانی نخواهد یافت.
بنیادی با بیان اینکه عموم کشورها دارای یکنهاد برای کل نظام آموزش و تربیت منابع انسانی هستند و حتی در برخی کشورها، امور فرهنگی و امور جوانان و ورزش نیز در همین نهاد سیاستگذاری و مدیریت میشود؛ اظهار کرد: بررسی شرایط کنونی کشور و سوابق و تلاشهای گذشته نشان میدهد یکپارچهسازی، بهترین و عملیترین راه برای ارتقای و حل چالشهای اساسی نظام آموزش و تأمین و تربیت منابع انسانی کشور است.
انتهای پیام/