در سراسر جهان، ورزش‌هایی وجود دارد که شاید در برخی کشورها، خیلی شناخته شده و یا متداول نباشند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در سری گزارش‌های "عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید" به معرفی ورزش‌ها یا بازی‌هایی پرداختیم که در یک نقطه جغرافیایی، بسیار مهم و پر طرفدار هستند؛ اما ممکن است در سایر کشور‌ها، شناخته شده نباشند.

در قسمت‌های پیشین، سپک تاکرا که ورزشی مالزیایی و هاکی با چرخ که در آلمان متداول است را معرفی کردیم و درباره پیشینه، شکل کلی و قواعد این بازی‌ها صحبت کردیم.

این ورزش‌ها، اغلب ریشه در بازی‌های سنتی و فرهنگ کشور‌ها دارند و از پیشینیان باقی مانده اند. گاهی شکل و قوانین این بازی‌ها، به روز شده و کمی از شیوه سنتی آن‌ها فاصله می‌گیرد. به مرور، نقاط دیگر جغرافیایی، با این بازی‌ها و ورزش‌های بومی آشنا شده و به آن علاقمند می‌شوند.

در این گزارش، به افغانستان سفر می‌کنیم و با ورزشی آشنا خواهیم شد که به نوعی ورزش خاص افغانستان، محسوب می‌شود.
بزکشی را شاید بتوان به عنوان ورزش ملی کشور‌های افغانستان و قرقیزستان، معرفی کرد.

در بزکشی، بازیکنان باید روی اسب بنشینند، سپس تلاش کنند با استفاده از دستانشان، لاشه بدون سر یک بز یا گوسفند را از دروازه حریف، رد کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای انجام این ورزش، توانایی بدنی قابل توجهی لازم است و افراد بسیاری، نمی‌توانند در این شرایط خوب ظاهر شده و بازی کنند؛ بنابراین، اولین قدم برای شروع و موفقیت در ورزش بزکشی، داشتن توان بدنی بالا و مناسب است.

این بازی ممکن است به خشونت هم منجر شود؛ از این رو، برای داوری در این بازی، از افراد باتجربه و با سابقه بالا استفاده می‌شود؛ حتی گفته شده است داوران باید افرادی باشند که بیش از ۴۰ سال، تجربه دارند.

در بازی بزکشی، با هر بار عبور لاشه از دروازه حریف، یک امتیاز نصیب بازیکنان می‌شود. در پایان هم میزان امتیازات، تعیین کننده تیم پیروز است.

تاریخچه این بازی، به زمان "سکا‌ها" بر می‌گردد. بزکشی، در میان اقوام شمال افغانستان رواج داشته و در واقع به عنوان میراثی از گذشته باقی مانده است.

جالب است بدانید در زمان سلطه طالبان، بزکشی در افغانستان متوقف شده بود، اما پس از آن دوره، مجددا آغاز شد.از دیگر جنبه‌های جالب ورزش بزکشی، به تصویر کشیده شدن این ورزش سنتی و ملی افغانستان، در چند فیلم سینمایی است.

در قسمت آتی، به بررسی قوانین و جایگاه جهانی این ورزش خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار