شهید رسول حیدری از اهالی ملایر نخستین شهید ایرانی در بوسنی و هرزگوین بود.

سالگرد نخستین شهید ایرانی در بوسنی و هرزگوینبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهید رسول حیدری اول فروردین ۱۳۳۹ در شهرستان ملایر در استان همدان چشم به‌جهان گشود، رسول دوره ابتدایی را در شهرستان ملایر با نمرات عالی گذراند.

روح بلند رسول از همان کودکی از وی شخصیتی مردانه ساخت و هوش و ذکاوت و رفتار مردانه‌اش او را از سایر همکلاسی‌هایش متمایز می‌کرد.

با مهاجرت خانواده  به شهر اهواز، رسول سال دوم و سوم دبیرستان را در اهواز گذراند، بیشتر اوقاتش را به سیر‌و‌سلوک معنوی سپری می‌کرد. پس از بازگشت خانواده شهید حیدری به ملایر رسول به  هنرستان فنی ملایر رفت  به ادامه تحصیل پرداخت.

شهید رسول حیدری آن دورانی که در هنرستان فنی ملایر به تحصیل مشغول بود با الفبای سیاست آشنا شد و علی‌رغم کوچک بودن شهر ملایر یک فرد آگاه و یک مبارز سیاسی شد.

رسول مشغول تحصیل در سال‌های آخر هنرستان بود که جرقه‌های انقلاب او را درگیر انقلاب و شخصیت والای حضرت امام (ره) کرد.  رسول از جمله جوانانی بود که در برپایی تظاهرات و پخش اعلامیه‌های امام، نقش فعالی پیدا کرد. او بیشتر اوقات خود را در محافل مذهبی و مجالس سخنرانی سپری می‌کرد و در هنرستان، انشا‌های سیاسی می‌نوشت و برای هم کلاسی‌هایش می‌خواند.

شهید رسول حیدری پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، همچنان پرچمدار جوانان انقلابی ملایر به شمار می‌رفت.

او پیش از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۵۸ برای خدمت به مردم مسلمان و انقلابی به همدان رفت و در آن شهر به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد، چرا‌که آن زمان در ملایر هنوز سپاه  پاسداران تشکیل نشده بود.

شهید حیدری، مدتی در جبهه گیلان‌غرب و سرپل ذهاب با نیرو‌های متجاوز عراقی جنگید، در‌این محور چندین طرح عملیاتی را برای ضربه زدن به دشمن ترسیم کرد و خود نیز در این عملیات‌های تهاجمی فعالانه شرکت داشت

او در طول هشت سال دفاع مقدس، حدود ۶۵ ماه درجبهه‌های جنوب، به ویژه غرب به خدمت خالصانه می‌پردازد که عمدتاً در کردستان عراق به فعالیت شناسایی اقدام میکند، او در شمال عراق تا عمق خاک عراق نفوذ می‌کند و گاهی در شناسایی‌ها تا مرز سوریه به پیش می‌رود.

جنگ تحمیلی که تمام شد، رسول برای تکمیل تحصیلاتش وارد دانشگاه امام حسین (ع) شده و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. حمله صرب‌های نژادپرست به مسلمانان  بوسنی و هرزگوین آغاز می‌شود. در این میان، رسول به عنوان دیپلمات جمهور اسلامی به بوسنی مأموریت می‌یابدو در شهر «وسیوکو» از بوسینای مرکزی، مشغول خدمت می‌شود.

رسول با انبوهی از تجربیات انقلابی و رزمی خود در بوسنی منشأ خدمات ارزشمند برای مردم بی پناه، به ویژه قشر جوان و مشتاق این کشور می‌شود. او با منش، کردار و اخلاق خود، فرهنگ دینی را میان مردم بوسنی منتشر می‌سازد.

شهید رسول، پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش در راه حق، در روز عید غدیر سال ۱۳۷۲ در کشور بوسنی  هرزگوین و در بوسنای مرکزی واقع در شهر ویسوکو به کمین نیرو‌های کروات که در آن زمان با نیرو‌های مسلمان در حال جنگ بودند، افتاد و پس از مقاومت شجاعانه در روز ۱۹ خرداد ۱۳۷۲ در بوسنیای مرکزی به فیض عظیم شهادت نایل آمدند و به بزرگ‌ترین آرزوی خود رسید.

شهید رسول حیدری نخستین شهید ایرانی در بوسنی هرزگوبین بود که مزار مطهرش در شهرستان ملایر است. 

تا سال ۹۴ کتابی  کتاب " ر "  بقلم خانم برادران روانه  از زندگی آن شهید به بازار آمد و  این روز‌ها چاپ سوم آن هم بفروش  می رسد.

حالا که اولین شهید جهان اسلام کشورمان یعنی شهید حیدری همشهری ماست و با گذشت سالیان متمادی همچنان دربین مردم مسلمان بوسنی محبوب است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار