تلفیق علم و عمل برادران مهابادی برای رونق داخلی به سمت بازار سرمایه، محرکی برای تسریع بخشیدن به رونق تولید است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، شکل گیری زنجیره علم تا عمل در سال جهش تولید  می‌تواند موجب تحول در بحث اقتصاد و تولید و خودکفایی باشد. با قدم گذاردن در راه تولید می‌توان به یک اقتصاد پویا، مقاوم و سالم رسید و غول تحریم را به آسانی در هم شکست.

همچنین لازمه تحقق شعار سال جهش تولید و توسعه همه جانبه حمایت از سرمایه گذاران عزم جهادی جوانان و کمک به آنان برای فعالیت در حوزه اقتصاد است. حمایت از سرمایه‌های خرد و هدایت آن به سمت بازار سرمایه می‌تواند محرک قوی و خوبی برای تسریع بخشیدن به رونق تولید باشد.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

تولید می‌تواند شامل همه فعالیت‌ها و اقداماتی باشد که باعث می‌شود ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید شده و عملاً این موضوع باعث افزایش درآمد ملی و ایجاد توانمندی‌ها و مزیت‌های جدید در کشور می‌شود.

برای نیل به این هدف باید حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را سرلوحه کار قرار دهیم و با بالابردن کیفیت محصولات تولیدی داخل واردات را کاهش دهیم و به سمت صادرات تولیدات داخلی پیش برویم. بر این اساس انضباط اقتصادی، پرهیز از اسراف و حفظ ثروت ملی و منابع کشور، توسعه اشتغال و کار مضاعف، حمایت از تولید و سرمایه ایرانی، حماسه آفرینی در بحث اقتصاد و تولید، مدیریت دقیق جهادی در عرصه اقتصادی و فرهنگی به تحقق این شعار قطعأ کمک خواهد کرد.

اقتصادی که از فیلتر برادران مهابادی می‌گذرد

آقای جلالی به همراه ۲ تا از برادرانش که آن‌ها هم تحصیلات عالیه دارند با تولید انواع فیلتر هوای خودرو توانستند علم و عمل را با هم پیوند بزنند تا ۱۰ نفر از ثمره کارشان اِرتزاق کنند.

آنان بر این باورند می‌توانند با همت و تلاش خود بازار داخلی را تامین کنند تا از واردات و قاچاق این کالا جلوگیری شود.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

 

جلالی پور از فارغ التحصیل رشته شیمی است و او به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: روزی که به دانشگاه رفتم به همچین روزی فکر میکردم که بتوانم برای جامعه ام مفید باشم.

جلالی  پور می گوید: با سرمایه اندکی این کارگاه را راه اندازی کرده و هدفش رونق تولید ملی و کمک به جوانان تحصیل کرده بیکار است و سود کم و تولید با کیفیت را عامل موفقیت می‌داند.

او افزود: علاوه بر اینکه خودمون مشغول کار هستیم برای چند نفر دیگر هم شغل ایجاد کردیم.

در کارگاه برادران جلالی انواع فیلتر روغن و فیلتر هوای خودرو تولید می شود

دیگر برادر جلالی پور مدیر تولید شرکت مکریان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ما اینجا ماهانه حدود یک هزار فیلتر روغن و هوای خودرو تولید می‌کنیم.

جلالی پور اظهار کرد: حدود یک سال هست که فعالیتمون رو شروع کردیم و خوشبختانه توانستیم در بازار جایگاه مناسبی رو بدست آوردیم.

تولیدکننده فیلتر هوای خودرو تصریح کرد: این محصول تولید داخلی نبست به مشابه خارجی برای مصرف کننده ارزانتر تمام می‌شود.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

او اذعان کرد: فیلتر‌هایی که ما تولید می‌کنیم با استاندارد لازم و زیر نظر کارشناسان فنی و کنترل کیفی تولید می شوند و نسبت به مشابه خارجی از کیفیت بیشتری برخوردار است.

استاندارد سازی محصولات داخلی زیر نظر کارشناسان امر

اولین قدمی که در مورد استاندارد کالا در ایران برداشته شد در سال ۱۳۰۴ بود که قانون اوزان و مقیاس‌ها به تصویب رسید. در ابتدا موسسه‌ای به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیر نظر اداره بازرگانی تاسیس و در زمینه کنترل کالا‌های وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت داشت.

خیری رئیس اداره استاندارد شهرستان مهاباد در این باره در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: نظارت بر استاندارد کالا در کشور بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است و می‌گوید، علاوه بر این، انجام تحقیقات برای تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالا‌های تولید داخلی، کمک به بهبود روش‌های تولید و کارآیی صنایع، ترویج استاندارد‌های ملی، نظارت بر اجرای استاندارد‌های اجباری، کنترل کیفی کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالا‌های نامرغوب برای فراهم کردن امکانات رقابت با کالا‌های مشابه خارجی و حفظ بازار‌های بین‌المللی از دیگر وظایف این سازمان است.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اظهار کرد: خوشبختانه تولید فیلتر برادران جلالی پور زیر نظر کارشناسان امر انجام می‌شود و هر ماه به طور معمول از این کارگاه بازدید صورت می‌گیرد و آزمایش و تطبیق نمونه کالا با استاندارد‌های مربوط، اعلام مشخصات، اظهارنظر مقایسه‌ای، صدور گواهینامه‌های لازم و آموزش مستمر مسئولان کنترل کیفیت واحد‌های تولیدی بخشی از فعالیت‌های انجام شده است.

جلالی پور یادآور شد: ما با اندک هزینه شخصی و تسهیلات بسیار کمی که دریافت کردیم، خوشبختانه خوب ظاهر شدیم و توانستیم محصولی را تولید کنیم که نیاز داخلی بازار را فراهم کند.

او همچنین گفت: در صورتی که بیشتر حمایت بشویم می توانیم تولیدمان رو بالا ببریم و برای افراد بیشتری شغل ایجاد کنیم.

بیرون از کارگاه، محصول تولیدی با اقبال خوبی مواجه شده

آقای رمضانی شخص نصاب در حال نصب و فیلتر در دست به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ما قبلا از فیلتر‌های خارجی و وارداتی استفاده می‌کردیم و قیمتشون هم برای ما و هم برای مشتری به صرفه نبود، اما از وقتی در داخل شهر خودمون تولید میشه، خرید کالای خارجی رو قطع کردیم و از تولید داخلی استفاده می‌کنیم.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

مشتری صاحب خودرو در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: استفاده از این کالای داخلی برای ما ارزانتر است و کیفیت بهتری دارد و هم اینکه به چرخش سرمایه در داخل شهر کمک می‌کند.

آقای محمدی یکی از افرادی است که می‌گوید: تاکنون موفق نشده بود کار مناسبی پیدا کند و اکنون حدود چندماهی است که در این کارگاه مشغول به کار است.

مشتریان برادران جلالی هم بر این باورند از محصولات با کیفت ایرانی باید حمایت کرد تا هم دست دلالان کوتاه شود، هم جوانان هم وطن از بیکاری رها شوند.

بسته بندی فیلتر‌های روغن به صورت روزانه در این کارگاه انجام و برای عرضه به بازار فروش آماده و انجام می‌شود.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

راه اندازی واحد تولیدی با حمایت و تسهیلات دولتی

برادران جلالی که سرمایه شخصیشون کفاف نمیداد، برای راه اندازی این واحد تولیدی ازحمایت تسهیلاتی دولت بهره‌مند شدند.

جلالی پور اظهار کرد: ما برای راه اندازی این کارگاه ۵۰ میلیون تومان تسهیلات از کمیته امداد دریافت کردیم.

حسین خضری رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: کمیته امداد برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و همچنین قطع وابستگی خانوار‌ها به مستمری، از جوانان تحت پوشش، پشتیبانی می‌کنه و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال به هر نفر تسهیلات کم بهره با سود ۴ درصد اعطا میکنه تا بتوانند برای خود و دیگران اشتغالزایی کنند.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

محمدی کارشناس مددکاری کمیته امداد شهرستان مهاباد نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: یک حمایت دیگر ما از تولید داخلی اینه که صاحبان مشاغلی که بتوانند برای افراد تحت پوشش کمیته امداد اشتغالزایی بکنند به ازای هر نفر ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره و حمایت بیمه کارآفرینی را براشون در نظرمی گیریم.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

ارز آوری با تکمیل چرخه تولید 

تکمیل چرخه تولید با صادرات محصولات این واحد، ارز آوری هم به دنبال دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: تولید این کالای داخلی نقش بسزایی در شکوفایی و رونق تولید ایفا کرده و سال گذشته صادرات ۶ هزار فیلتر هوای خودرو تولید شهرستان مهاباد به کشور‌های همسایه از جمله عراق صادر شده است، اما هم اکنون با وجود بیماری کرونا فعلا صادرات در این زمینه متوقف یا به کندی صورت می‌گیرد.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

کوروش قادر مسئول شهرک‌های صنعتی مهاباد نیز در رابطه با واحد‌های فعال در شهرک صنعتی اشاره و در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در شهرک صنعتی مهاباد ۱۱۶ واحد تولیدی فعال با اشتغالزایی بیش از ۸ هزار نفر داریم که عمده محصولات مورد نیاز شهرستان را تولید می‌کنند و بخشی را هم به سایر استان‌ها صادر می‌کنند.

او با بیان اینکه صادرات کالا از گمرک این شهرستان به همسایگان شرقی کشور صورت گرفته است افزود: به همین منظور در طول سالجاری ۱۸۰ محموله کالا به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار کالا صادر شده است.

قادر با اشاره به اینکه از مهمترین تولیدات شهرک صنعتی مهاباد آبمیوه شهد، لبنیات شروین، پودر باریت، مبل، نان باگت، گوشت همبرگر، دستکش غیر چرم، قارچ، کاغذ فلورکینگ، اجاق گاز، کود شیمیایی، سبد سازی، قند، فوم، خدمات قالیشویی، بازیافت پلاستیک، مایع ظرف شویی، قطعات بتنی، واکس و پالت هستند افزود: این اقلام از شهرک صنعتی مهاباد به کشور عراق و ترکیه صادر می‌شود.

از ثمره علم و عمل تا جهش تولید

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد همچنین به فعالیت‌های شهرک صنعتی صورت گرفته در رابطه با گمرک شهرستان مهاباد بیان کرد: گمرک مهاباد به لحاظ پتانسیل‌ها و قابلیت‌های موجود در منطقه اعم از شهرک صنعتی، معادن وسیع از جمله، سنگ‌های معدنی، تزئینی و ساختمانی، وجود مراکز پرورش دام و طیور ونیز ایجاد پتروشیمی وسیع در این شهرستان، ضرورت توسعه گمرک مهاباد را بیش از پیش به مسئولین تداعی می‌کند و با توجه به نزدیکی مهاباد و شهر‌های کرد نشین منطقه شمال غرب ایران به اقلیم کردستان عراق، وجود روابط قومی و قرابتی بین مردم مناطق مذکور موجب شده تا اهالی دو کشور با خودرو سواری خود اقدام به مسافرت کنند و بیشتر کالا‌های صادراتی از این شهرستان به کردستان عراق است.

شهرک صنعتی شهرستان مهاباد در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده و ۵۶ هکتار مساحت دارد و در ۱۸ کیلومتری شهرستان مهاباد واقع شده است.

کلام پایانی:

برادران جلالی با امید به آینده، فعل خواستن را به زیبایی صرف کردن، تا افق روشنی را پیش روی خود و جوانان شاغل در این کارگاه ترسیم کنند و این کارگاه کوچک باهمت بالای جوانانی داره فعالیت می‌کنه که هم انگیزه کار و تلاش دارند هم در اندیشه شتاب بخشی به چرخه اقتصاد کشور هستند و هم اکنون خواستار توجه بیشتر مسوولان در حمایت بیش از پیش فعالان حوزه اقتصاد مقاومتی هستند.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.