باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر کشت گیاهان دارویی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همه ما بار‌ها این سوال را از خود پرسیده ایم که دلیل رشد فزاینده انواع بیماری‌های جسمی و روحی در دنیای امروز چیست؟ واژه‌هایی مانند تراریخته، جهش ژنتیکی، مواد شیمیایی   را هر روز بار‌ها و بار‌ها می‌شنویم. دور شدن از تغذیه سالم و استفاده انواع مواد مضر خوراکی و فاصله گرفتن از گیاهان ناب و سالم طبیعی ما را هر روز به بحرانی عمیق‌تر می‌کشاند.

سابقه درمان بیماری‌ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است، وجود گیاهان در طبیعت یکی از نعمت‌های بزرگ الهی محسوب می‌شود که بر خلاف دارو‌های شیمیایی اثرات جانبی ندارد و میزان تاثیر آن‌ها بر بدن انسان به مراتب بیشتر از دارو‌های شیمیایی است اما  به شرطی که درمان زیرنظر پزشک متخصص این حوزه باشد نه هر دکان دار و عطاری که از راه رسید بشود دکتر!

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت /گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان
تحقیقات نشان می دهد، بالغ بر هزار و ۷۲۸ گونه گیاه دارویی در انحصار کشور ایران است و در تولید ۲۰ تا ۳۰ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان داریم. استان اصفهان هم با توجه به اقلیم چهار فصل خود بستر مناسبی برای پرورش انواع گیاهان دارویی است.

گام بلند اصفهان در مسیر توسعه اراضی کشت گیاهان دارویی

اصغررستمی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  گفت: کشت گیاهان دارویی در حوزه تولیدات گیاهی استان اصفهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر با توجه به اقدامات صورت گرفته برای توسعه حوزه کاشت گیاهان دارویی شاهد افزایش هزار هکتاری سطح اراضی کشت این گیاهان با ارزش در سال جدید هستیم.

او افزود: از آنجایی که استان اصفهان به عنوان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی در کشور شناخته می‌شود در تلاش هستیم تا با ارائه تسهیلات مالی لازم زمینه توسعه اراضی سطح کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را فراهم اوریم.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از سال گذشته تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان تسهیلات مالی از طرف بند الف تبصره ۱۸ وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی کشت گیاهان دارویی استان اصفهان ابلاغ و ارائه شده است.

توسعه کاشت گیاهان دارویی در مناطق بیابانی

رستمی اضافه کرد: گیاهان دارویی از نظر تغذیه گیاهی، نیاز به آب و شوری آب و خاک مقاوم هستند و یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها مقاوم بودنشان در مناطق سردسیر و گرمسیر است.

او یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توسعه اراضی کشت این نوع گیاهان مفید و گرانبها می‌توان بخش وسیعی از مناطق بیابانی و خشک استان را با ایجاد پوشش گیاهی کاهش داد.

او افزود: در سال گذشته ۴۵ تن گیاه دارویی در مزارع کشاورزی استان اصفهان برداشت و روانه تولید شده است.

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت /گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان

معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: از اقلام گیاهان دارویی که در استان اصفهان مورد استفاده و کشت قرار می‌گیرند می‌توان به زعفران، گل محمدی، سیاهدانه، زرین گیاه، خاک شیر، زرشک، کدو کاغذی، سنبل تیو، بابونه و زیره اشاره کردکه این نوع از گیاهان دارویی در حال حاضر در مناطقی از شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، دهاقان، گلپایگان و سمیرم کشت می‌شود.

برند سازی و جلوگیری از خام فروشی، شاه کلید رونق صادرات

 مهرداد امید سالاری رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: ایجاد مدیریت صحیح بر روند ورود محصولات گیاهان دارویی به بازار‌های خارجی و بین المللی و درآمد زایی و سود دهی حاصل از این روابط بازرگانی می‌تواند از تولید ناخالص صنایع نفت در کشور هم بیشتر باشد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان ادامه داد: ایجاد نظارت، کنترل دقیق و جلوگیری از خام فروشی در این حوزه می‌تواند راه حل اصلی افزایش سود دهی حاصل از فروش محصولات گیاهان دارویی استان اصفهان باشد.

رستمی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت:گیاهان دارویی نقش بسزایی در بسته بندی، برند سازی و صنایع تبدیلی استان اصفهان دارد و با توسعه اراضی کشت این نوع گیاهان می‌توان وضعیت اقتصادی صنعت کشاورزی استان اصفهان را ارتقا بخشید.

او یادآور شد: خوشبختانه تاکنون ورود خوبی به بازار‌های صادراتی پیدا کرده ایم به طوری که تاکنون صادرات خارجی محصولات گیاهان دارویی استان اصفهان به کشور‌های آلمان، عراق، کویت، ارمنستان، پاکستان و ترکیه صورت گرفته است.

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت /گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان

گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان

رستمی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: باید اشاره داشت که از این میزان ۷ هزارو ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی ۵۰ درصد از ان‌ها زیر کشت گیاه گل محمدی قرار دارد و تاکنون نیز گیاه گل محمدی را می‌توان به عنوان پر رونق‌ترین محصول گیاهی استان اصفهان در بین دیگر گیاهان دارویی برشمرد.

رستمی گفت: در حال حاضر بالای ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول گل محمدی است و این گیاه تاکنون توانسته رونق درآمد زایی و اشتغالزایی بسیاری را در این حوزه  رقم بزند.

او  اضافه کرد:نرخ گل محمدی در سال‌های گذشته بین ۸ تا ۱۲ هزارتومان دچار نوسان قیمت شده و در سال جدید به خاطر نبود گردشگر و جابه جایی نیروی کارگری شاهد رونق مطلوبی در این صنعت نبودیم. فراوری پس از تولید می‌تواند ایجاد مسیری نو به سوی اشتغالزایی در صنعت گیاهان دارویی استان اصفهان باشد.

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت /گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان

فعالیت بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در حوزه گیاهان دارویی

امید سالاری رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود ۵۰ واحد صنعتی بزرگ و بیش از ۱۰۰۰ واحد صنعتی کوچک تولید فراورده‌های محصولات گیاهان دارویی وجود دارد که می‌توان این فرآورده ها را عرقیات، دمنوش‌ها و ادویه جات‌ها توصیف کرد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان یادآور شد: افزایش تجارت خارجی در این حوزه با کشور‌های مختلف می‌تواند ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلاری را برای استان و کشور به دنبال داشته باشد.

گیاهان دارویی، معجزه‌های شفا بخش طبیعت /گل محمدی پررونق‌ترین گیاه دارویی نصف جهان

گیاهان دارویی با خواص درمانی بی شمار

 رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان گفت: برای نمونه آویشن یکی از گیاهان پر خاصیت دارویی است که از زمان‌های قدیم برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: از این گیاه علفی و معطر خواص دارویی در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استفاده، می‌کنند، اویشن برای درمان سردرد، سرما خوردگی و گوش درد بسیار مفید است.

امید سالاری افزود: گل گاوزبان از جمله دیگر گیاهان دارویی است که برگ‌های آن برای تصفیه کننده خون، آرام کردن اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت کننده کلیه‌ها مفید است، پونه و نعناع هم از دیگر گیاهان دارویی هستندکه تسکین دهنده حالت تهوع و درمان اختلالات گوارشی هستند و برای درمان التهاب هم تاثیر بسزایی دارند.

او یادآورشد:  گیاهان دیگری همچون رزماری و بابونه هم برای درمان بیماری‌هایی همچون، استرس، بی خوابی، اسهال، سرطان، اضافه وزن و معده مفید هستند.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان اصفهان افزود: باید توجه داشت که مصرف گیاهان دارویی برای افراد باید زیر نظر متخصص این حوزه، به اندازه کافی و بسته به نوع طبع فرد مصرف شود.

  از هزاران سال قبل انسان‌ها از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می کردند و باید در نظر داشت که امروزه هم طب سنتی در بین مردم جامعه طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های گوناگون از خواص این گیاهان با ارزش استفاده می‌کنند.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار