بیت الهی گفت: تمامی انرژی در گسل های فعال استان فارس تخلیه شده و مردم نگران وقوع زلزله بزرگتر نباشند.

تخلیه انرژی مناطق زلزله خیر استان فارس /واحدهای مسکونی روستایی استان فارس مهندسی ساز بوده استعلی بیت الهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه شب گذشته ۲ زلزله با قدرت ۵.۱ و  ۵.۷ در استان فارس در منطقه دیلم_ خونج رخ داد، افزود: مردم این مناطق نگران نباشند چراکه زلزله با قدرت بالاتری در این محدوده رخ نخواهد داد.

بیت الهی با اشاره به اینکه چندین پس لرزه‌ در این منطقه رخ داده که بیشترین قدرت آن‌ها ۴.۱ ریشتر و ۴.۲ ریشتر بوده است گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که زلزله اصلی با همان قدرت ۵.۷ ریشتر بوده است.

بیت الهی تاکید کرد: ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که زلزله بزرگتری رخ نمی‌دهد و با توجه به کاهش پلکانی قدرت زلزله‌ها بعیده است زلزله بزرگتری رخ دهد.

او اظهار کرد: کاهش قدرت زلزله‌ها نشان می‌دهد که زلزله اصلی رخ داده و انرژی گسل در حال تخلیه شدن است و خطر از منطقه دور شده است.  زلزله قابل پیش بینی نیست، اما فعلا شدت گسل‌ها از نظر تکتونیکی برای منطقه می‌تواند خطرناک باشد.


بیشتر بخوانید:

کاهش خطر زلزله در استان فارس؛ زمین لرزه شب گذشته مربوط به گسل لار


بیت الهی  بیان کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بخش‌های دیگر گسل لار فعال شده است، اما وقوع زلزله‌هایی با قدرت کمتر خطر وقوع زلزله با قدرت بیشتر را کم کرده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: زلزله‌هایی در این بازه زمانی رخ داده که باعث شده انرژی زمین در این منطقه تخلیه و آزاد شود بنابراین بعید است زلزله بزرگتری به وقوع بپیوندد.

او ادامه داد: میزان پس لرزه‌های که در این محدوده رخ داده بسیار زیاد بوده و این خود باعث تخلیه شدن انرژی‌ زمین شده است.

بیت الهی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۱۷۰۵ زلزله با قدرت بالای ۲.۵ ریشتر رخ داده است گفت: بیشترین وبزرگترین زلزله‌های رخ داده بین ۵ تا ۵.۸ ریشتر در نوسان بوده و بزرگترین آن تنها ۵.۷ ریشتر بوده است.

او اضافه کرد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در این محدوده  منطقه روستایی به طول ۴ تا ۵ کیلومتری وجود دارد و واحد‌های مسکونی بسیار زیادی در آنجا است که ممکن بود با کوچکترین زلزله بخش عمده‌ای از این واحد‌ها تخریب شود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله شب گذشته  در محدوده ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری رخ داده، اما خوشبختانه در این زلزله هیچ  خسارت جانی و یا مالی نداشتیم.

بیت الهی بیان کرد: بررسی ها نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از این واحد‌های مسکونی تنها شکاف و یا ترک‌هایی در دیوار به دلیل وقوع زلزله داشتند و این نشان دهنده اهمیت مردم به بحث مقاوم سازی واحد‌ها  و مهندسی ساز بودن خانه ها بوده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار