مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح باغ‌های گیلاس استان را هزار و ۳۴۵ هکتار عنوان و اظهار داشت: از این سطح هزار و ۴۰ هکتار به باروری رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هر ساله از این سطح ۶ هزار و ۷۸۶ تن انواع گیلاس تولید می‌شود که امسال به علت سرمای دیرهنگام بهاره پیش بینی می‌شود حدود پنج هزار تن محصول برداشت شود.

شریکیان گفت: بیشتر روستا‌های واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می‌توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی، نسبت به ایجاد باغ جدید در این نواحی اقدام کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برداشت گیلاس در خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولاً از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. ارقام مورد کاشت شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند و دم کوتاه فرانسوی با پایه‌های بذری است.


بیشتر بخوانید:باغ‌های گیلاس در اراضی شیبدار خراسان شمالی گسترش می‌یابد


او با بیان اینکه بجنورد و اسفراین بیشترین باغ‌های گیلاس خراسان شمالی را در خود دارند، اظهار داشت: مناطق سردسیر و کوهستانی نظیر بازخانه، طراقی کرد، اسدلی، رئین، دهستان بدرانلوی بجنورد و رویین اسفراین به عنوان بهترین مناطق تولید گیلاس در استان هستند.
شریکیان گفت: توسعه باغ‌های جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود، در این راستا باغ‌های الگویی گیلاس پایه رویشی ایجاد شده و نهال‌های پایه رویشی گیلاس موردنیاز باغداران نیز تأمین شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهره برداران در برنامه جایگزینی باغ درجه سه و راه اندازی باغ جدید گیلاس شرایط اقلیمی، آب و خاک، نهال شناسه دار، کود‌های آلی، شیمیایی و بیولوژیکی مطلوب و روش‌های نوین آبیاری را مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.