با وجود گذشت یک سال و تخصیص ۳۰ درصد از ۱۰ میلیارد اعتبار نمایندگان استان برای تامین آب شرب روستا‌های بخش مرکزی مشهد، مسئولان وعده جدیدی می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،با وجود گذشت یک سال و تخصیص ۳۰ درصد از ۱۰ میلیارد اعتبار نمایندگان استان برای تامین آب شرب روستا‌های بخش مرکزی مشهد، مسئولان وعده جدیدی می‌دهند.
 
از آخرین جلسه نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس و مدیران آبفا برای تأمین آب شرب روستا‌های بخش مرکزی مشهد و اختصاص بودجه سهم نمایندگان برای رفع مشکلات کم‌آبی روستا‌ها حدود یک سال می‌گذرد، اما در این مدت به گفته مدیران آبفا حدود ۳۰ درصد از اعتبار گفته‌شده تخصیص پیداکرده است.


رفع مشکل کم آبی روستا‌های مشهد تا تابستان


این درحالی است که حالا مدیرعامل آبفای مشهد می‌گوید در آن زمان مسئولیت حقوقی نداشته، بخشدار مرکزی مشهد از ارائه آمار روستا‌های بحرانی امتناع می‌کند، فرماندار مشهد پاسخگویی را به نمایندگان حواله می‌دهد و نماینده پیگیر موضوع نیز از تلاش برای اختصاص مبالغ بیشتر خبر می‌دهد، اما همگی وعده رفع مشکل تا تابستان را می‌دهند.
 
رفع عطش روستاهای مشهد با تامین اعتبار/ کمبود آب تا تابستان رفع می‌شود

اسماعیلیان مدیرعامل آبفای مشهد در این‌باره گفت: سال قبل نمایندگان مشهد اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان را از سوی خود برای تأمین آب شرب روستا‌های بخش مرکزی مشهد مصوب کردند، اما تخصیص این اعتبار چیزی در حدود ۳۰ درصد بوده است.

او تصریح کرد: در جلسه‌ای که این طرح به تصویب رسید، بنده مسئولیت حقوقی در این زمینه نداشتم و ادغام روستا‌ها به شرکت آب و فاضلاب مشهد از ابتدای امسال صورت گرفته است، فقط به جهت اطلاعی که دارم آن را اعلام می‌کنم؛ اما هیچ‌گونه مسئولیت حقوقی مربوط به آن زمان ندارم و از اقداماتی که باید صورت می‌گرفته و تابه‌حال به چه میزان انجام‌شده است، اطلاعی ندارم.


امسال بی آبی در روستا‌های مشهد نخواهیم داشت

ابوطالب سرابیان بخشدار مرکزی مشهد توضیح داد: تأمین آب شرب روستا‌های داخل حریم مشهد توسط آبفای مشهد انجام می‌شود و قول‌هایی نیز برای بهسازی خطوط انتقال، چاه‌ها و دیگر موارد در روستا‌هایی که خارج از حریم شهر هستند، داده‌شده است.

او با اشاره به وضعیت روستا‌هایی مانند همت‌آباد و گرجی که سال قبل با مشکلات عدیده کم‌آبی روبه‌رو بودند، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب سال قبل ان‌شاءا... مشکلی در زمینه تأمین آب در این روستا‌ها نخواهیم داشت.
 
رفع عطش روستاهای مشهد با تامین اعتبار/ کمبود آب تا تابستان رفع می‌شود

بخشدار بخش مرکزی مشهد ادامه داد: ما ۱۰۰ درصد مطمئن هستیم که امسال مشکلی در زمینه تأمین آب شرب نخواهیم داشت.

سرابیان بیان کرد: مسئولان شرکت آبفا با جدیت در حال فعالیت هستند، اما تأمین اعتبار انجام‌نشده، به‌ هرحال ممکن است کم‌آبی در برخی مناطق به وجود آید، اما بی‌آبی نخواهیم داشت که همان هم نیازمند فرهنگ‌سازی برای مردم است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

او در پاسخ به این سؤال که اکنون چند روستا در بخش مرکزی مشهد با مشکل کم‌آبی روبه‌رو ست نیز درخواست فرصت و بررسی آمار داشت که پس از پیگیری‌های چندین‌باره، پاسخگو نبود.

تخصیص بودجه‌های کشوری باید پیگیری شود

محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد که پیشتر در جلسه شورای اداری مشهد به مدیران این شهرستان تأکید کرده بود که باید پیگیری تخصیص بودجه‌های کشوری انجام شود، در این‌باره گفت: در خصوص اعتباری که باید نمایندگان اختصاص می‌دانند، از خود آقایان باید بپرسید؛ اما اقدامات خوبی در زمینه تأمین آب از سوی آبفای مشهد انجام‌شده است.


پیگیری جهت دریافت اعتبار از وزارت نیرو

حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: وقتی مشکل تأمین منابع در کل کشور وجود داشته باشد، معمولاً تخصیص اعتبارات نیز با مشکلاتی همراه است و به‌طور کامل محقق نمی‌شود، اما، چون سال مالی قبل تا شهریورماه تمدیدشده است، هنوز امکان دریافت مبالغ بیشتر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
  • اولویت توان‌افزایی اقتصادی روستائیان و عشایر
  • مشکل تکراری قطعی آب شرب در حسین آباد جنگل نیشابور
  • کهنه بودن شبکه های آبرسانی در روستاهای بردسکن


    او افزود: ما پیگیر هستیم که یک مرحله دیگر از محل اعتبارات وزارت نیرو را دریافت کنیم که امیدوارم در فرصت باقی‌مانده این اتفاق رخ دهد.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک سال اخیر گزارش کاملی از وضعیت آب روستا‌های مشهد و کلات تهیه‌شده و برای ما مشخص است که چه روستایی با چه میزان نیاز وجود دارد و همین اعتبارات تخصیص‌یافته نیز بر اساس اولویت‌بندی همان گزارش صرف شده است.

    حسین زاده بحرینی بیان کرد:، اما مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، این است که این مشکلات پویاست و مثلاً در سال قبل روستا‌هایی که هیچ مشکلی نداشتند، با اتفاقاتی مثل ریزش چاه روبه‌رو شدند که بحران‌هایی را ایجاد کرد.

    او تصریح کرد: این‌طور نیست که الان هیچ مشکلی درباره آب روستا‌ها وجود نداشته باشد، اما با همین روال کاری و تلاش‌هایی که در همه دستگاه‌ها در حال انجام است، امسال در روستا‌های بخش مرکزی مشهد مشکل آب نخواهیم داشت.

    نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر اتفاقاتی نیز رخ دهد، تجربه مدیریت قبلی وجود دارد و حتماً می‌توان آن را به‌سرعت رفع کرد و با توجه به نزدیکی به فصل گرما، ستادی نیز در فرمانداری مشهد تشکیل‌شده است تا پیش از وقوع حوادث و مشکلات مشابه سال قبل، تدابیر لازم انجام گیرد.

    انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.