مشکلات اقتصادی، گریبان گیر بهینه سازی مصرف آب کشاورزان

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی البرز گفت: کشاورزان هزینه خرید تجهیزات صرفه جویی در مصرف آب را ندارند.

باورساز، کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که کشاورزان هزینه خرید تجهیزات صرفه جویی در مصرف آب را ندارند، گفت: دولت در قالب تسهیلات بلاعوض هزینه هشتاد و پنج درصد خرید تجهیزات  صرفه جویی در  آب کشاورزان را پرداخت می کند اما مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت تجهیزات در بازار، کشاورزان را در پرداخت پانزده درصد باقی مانده بی رغبت کرده است.

او با بیان این که استفاده از تجهیزات صرفه جویی در آب، مصرف آب کشاورزان را به یک سوم کاهش می دهد، افزود: دولت برای خرید تجهیزات آبیاری بارانی مبلغ ده میلیون و پانصد هزار تومان و برای تجهیزات آبیاری قطره ای هفده میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می کند.

باورساز در تشریح وظایف معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی گفت: این معاونت وظیفه دارد تا مصرف آب را باتوجه به بحران کمبود آب در دنیا مدیریت کند بنابراین سعی دارد بازدهی مصرف آب در مزارع کشاورزی را در عین کاهش مصرف آن، بالا ببرد.

او افزود: به همین منظور آب مورد استفاده مزارع کشاورزی از محل تامین آب مانند رودخانه یا چاه از طریق نهرها و یا لوله های پلی اتیلن تا رسیدن به مزارع ایزوله می شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.