نقش آفرینی بیشتر دانشگاه در جامعه

معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : برای نقش آفرینی بیشتر دانشگاه در جامعه، اولین قدم‌ها را برداشته‌ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ طهماسب علیپوریانی معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : زمانی رویکرد دانشگاه‌ها تنها روی آموزش تمرکز داشت و بعد‌ها به سمت پژوهش محوری روی آوردند، اما در سال‌های اخیر براساس دستورالعمل وزارتخانه رویکرد نسل سوم یا جامعه محور بودن دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

او گفت : این رویکرد به دلیل ضعف ارتباط بین جامعه و دانشگاه و لزوم ایجاد این رابطه برای کمک دانشگاه به رفع مشکلات جامعه و نقش آفرینی بیشتر آن در دستور کار قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی افزود: مسئله جدایی دانشگاه از جامعه همانند سایر مناطق کشور در کرمانشاه هم دیده می‌شود و ما در دانشگاه رازی به این مشکل واقف هستیم.

او ادامه داد: رابطه دانشگاه و جامعه در شرایط فعلی به شکلی است که شاید اگر دانشگاه را هم تعطیل کنند، کسی در جامعه متوجه بود و نبود آن نمی‌شود، لذا باید دانشگاه را از این حالت خارج کنیم.

علیپوریانی گفت: برای اینکه بتوانیم نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ کنیم و دغدغه رفع مشکلات جامعه را داشته باشیم، باید اصلاح را از درون دانشگاه به شکل تدریجی آغاز کنیم.

او با تاکید براینکه برای ایجاد این رویکرد باید اساتید دانشگاهی پای کار بیایند، افزود: سالانه حجم زیادی مقالات در حوزه‌های مختلف توسط اساتید دانشگاهی تولید می‌شود، درحالیکه بخش عظیمی از آن‌ها کاربردی نیستند و نمی‌توانند مشکلی از مشکلات جامعه را کم کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه رازی ادامه داد: باید بستری را فراهم کنیم که اساتید ما وارد عمل شوند، آستین‌ها را بالا بزنند، درد‌های جامعه را مویه کنند و برای حل آن‌ها گام بردارند.

او با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه رازی اولین قدم را برای نقش آفرینی بیشتر این دانشگاه در حل مشکلات جامعه برداشته، افزود: در این راستا در وهله اول اقدام به انتشار نشریه‌ای تحت عنوان "نامه فرهنگ رازی" کردیم که در آن مشکلات مختلف جامعه را با راهکار‌هایی عنوان می‌کنیم. از سوی دیگر تلاش کرده‌ایم تا با دلسوزان و موثرین بر فرهنگ عمومی، نویسندگان و... استان که در سال‌های گذشته با دانشگاه قهر کرده‌اند، ارتباط بگیریم، آشتی کنیم و آن‌ها را پای کار بیاوریم.

علیپوریانی گفت: شاید مهمترین اقدام معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته، برگزاری هرساله جشنواره حرکت بوده، اما ما بدنبال تحول و برطرف کردن مشکلات مردم هستیم و بدون آنکه منتظر دستورالعملی باشیم، این برنامه را آغاز کرده‌ایم.

او افزود: در دانشگاه رازی با آگاهی از چنین ضعفی که در ارتباط با جامعه داریم، بدنبال راهکار‌هایی برای رفع این مشکل هستیم و برای رسیدن به این هدف و تحول مصممیم و از همه و بویژه رسانه‌ها کمک می‌خواهیم.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.