معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان گفت:نخستین جلسه نشست تخصصی میز صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور که به اصفهان واگذار شده بود برگزار شد.

جعفر جعفرصالحی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: نخستین جلسه نشست تخصصی میز صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور که به اصفهان واگذار شده بود برگزار شد. از همین رو با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در صدد تحقق کاربردی کردن این میز تخصصی در حوزه صنایع دستی هستیم.

او ادامه داد: با این پیش فرض که هدف اصلی ما صرفا توسعه صادرات است چهار کارگروه تخصصی جهت نگاه ویژه و بررسی مشکلات و موانع صادرات در میز تخصصی صادرات در نظر گرفتیم که این کارگروه‌ها به بخش‌های تولید، پژوهش و مطالعات بازار، صادرات و کارگروه اداری تقسیم می‌شوند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: باید این مهم را در نظر داشته باشیم که هدف غایی ما در میز تخصصی صادرات است. اگر در کارگروه تولید موانع و مشکلاتی هست که می‌تواند به عنوان یک مانع صادراتی برای ما مطرح شود در قالب بحث پژوهش می‌توانیم به نتیجه برسانیم و فعالیت‌های اجرایی داشته باشیم تا آن را در راستای صادرات درست قرار دهیم.

جعفرصالحی با اشاره به اهمیت بحث پژوهش در میز صنایع دستی و هنر‌های سنتی عنوان کرد: کمیته پژوهش ما حلقه واسط بین تولید، صادرات و آموزش است که به صورت کاملا بنیادین مطالب را بررسی می‌کند. احصا آمار و قوانینی که در این بخش وجود دارد، تغییر درنوآوری هوایی که باید در زیر ساخت‌ها صورت گیرد تماما در این مطالعات کاربردی ما گنجانده می‌شود.

او در خصوص اهمیت بحث صادرات در رونق صنایع دستی گفت: صدر بحث صادرات نگاه ویژه به بحث صادرات و بازار صنایع دستی است. کمیته‌های تخصصی ما قاعدتا یک زنجیره‌ای هستند که نمی‌توانیم به صورت جزیره‌ای از آن‌ها صحبت کنیم؛ چون هدف ما توسعه صادرات است و با توجه به نامگذاری سال از طرف مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید» باید در نظر بگیریم که جهش تولید بدون توجه به صادرات معنا و مفهومی نخواهد داشت از همین رو می‌بایست صادرات و فروش رونق بگیرد تا بتوانیم جهش لازم را در تولید به ارمغان آوریم.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان گفت: در یک نتیجه گیری کلی میز صادرات به دنبال توسعه و اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی است و هدف اصلی ما توسعه صادرات وارز آوری برای کشور است که قطعا در‌ای راستا از تمامی تولیدکنندگان، پژوهشگران و صادرکنندگان کمک می‌طلبیم و این میز تخصصی مختص همه این فعالان حوزه صنایع دستی خواهد بود.

جعفرصالحی در مورد جایگاه اصفهان در تولید و صادرات صنایع دستی کشور گفت: به لحاظ آماری اصفهان جایگاه نخست در تولید صنایع دستی کشور را دارد. اما به لحاظ عرضه و فروش آمار دقیقی در کشور نداریم. قطعا به میزان ۶۰ الی ۷۰ درصد تولیدی که داریم همین میزان هم می‌تواند به لحاظ صادرات وجود داشته باشد، اما به این دلیل که گواهی‌های مبدا صادراتی، صادر نمی‌شود و معمولا صادرات ما از مبادی خروجی که ناحیه مرکزی کشور قرار دارد آمار درستی از جایگاه اصفهان در صادرات صنایع دستی نداریم و آماری که در حال حاضر است بسیار پایین و برازنده اصفهان نیست که بخواهیم آن را به زبان بیاوریم، چون جایگاه اصفهان از این حد والاتر است.

او با اشاره به حمایت‌های دولت از صادرکنندگان صنایع دستی بیان کرد: یکی از راهکار‌های اصلی که می‌توان پیش بینی کرد بحث توجه به دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک است که جایگاه بسیار خاصی دارد و باید کنسرسیوم‌های صادراتی را با محوریت جلساتی دولت برای رفع موانع برگزار کنیم.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان افزود: می‌توانیم با همکاری اتاق بازرگانی، وزارت صمت، صنایع دستی، وزارت امور خارجه و شرکت شهرک‌های صنعتی بتوانیم کنسرسیوم صادراتی را شکل دهیم تا بتوانیم به معنای واقعی خدمات را به طیف وسیعی از تولید کنندگان صنایع دستی عرضه کنیم.

جعفرصالحی اظهار کرد: به تعبیری می‌توان گفت که همه ما کنفرانس زده و جلسه زده شده ایم. از همین رو خروجی‌ها باید کاربردی شوند. به دبیران کارگروه‌های مختلف اعلام کرده ام که باید حداقل تا پایان سال یک کنسرسیوم قوی با اهدافی که در بازار‌های هدف موجود است شکل بگیرد.

او در پایان اضافه کرد: باید بتوانیم حداقل چند بخش صادرات در کشور‌های هدف به واسطه این کنسرسیوم صادراتی داشته باشیم که حیطه و گستره آن فراتر از اصفهان و در کل کشور خواهد بود؛ و تمامی تولیدکنندگان باید از این خدمات بهره‌مند شوند.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.