معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، جامعه محور کردن نظام سلامت را هدف اصلی اجرای طرح ” هر خانه، یک پایگاه سلامت” دانست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، جامعه محور کردن نظام سلامت را هدف اصلی اجرای طرح  هر خانه، یک پایگاه سلامت دانست و گفت : این طرح ملی همزمان با سراسر کشور اکنون در استان کرمانشاه در حال اجرا است.

او گفت : دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه زیر ساخت مناسبی برای اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت دارد و با استفاده از تجربیات حاصله در استان‌های پایلوت، امیدواریم این طرح با موفقیت در استان اجرا شود.

او افزود: بر اساس این برنامه در هر خانواده یک سفیر سلامت خانوار (فردی داوطلب با حداقل هشت کلاس سواد خواندن و نوشتن) در دوره‌های آموزش حضوری و مجازی خودمراقبتی شرکت کرده و مسوُولیت مراقبت سلامت خود، خانواده و جامعه را برعهده می‌گیرند.

شکیبا ادامه داد: با اجرای برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» یک سطح پایه، به سطوح سه گانه خدمات بهداشتی و درمانی اضافه می شود که توسط سفیر سلامت جذب شده، ارایه خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه و برخی خدمات درمانی و توانبخشی به درون خانواده ها منتقل می‌شود.

او گفت: هدف اصلی از اجرای این برنامه، جامعه محور کردن نظام سلامت است و محتواهای آموزشی در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها، پیشگیری از حوادث و سوانح، درمان و توانبخشی به سفیران یا داوطلبان سلامت و ... ارائه می شود تا این آموزش ها در درون خانواده ها، نهادینه شود.

شکیبا افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم امکان حضور فیزیکی افراد، تغییر نگرش سفیران سلامت، پیشبرد اهداف از طریق آموزش های چهره به چهره و فضای مجازی، استفاده از افراد با ظرفیت پذیرش بهتر و ارایه مطالب به زبان ساده، از نکاتی است که در اجرای مرحله ملی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت مد نظر است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.