سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در قزوین جرم محسوب می‌شود و برخورد قضایی به دنبال دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، دادستان قزوین گفت: در سال‌های اخیر برخی کشاورزان برای کشت مجدد زمین‌های کشاورزی، بقایای محصولات کشاورزی را پس از کشت اول آتش می‌زنند و این موضوع تهدید برای سلامت انسان‌ها و گونه‌های جانوری محسوب و باعث تضعیف بافت حاصلخیز خاک می‌شود.

به گفته قاسمی، بر اساس قانون، آتش افروزی در اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و باغات جرم انگاری شده و در مواردی نیز برای متخلفان تا ۱۰ سال حبس، مجازات در نظر گرفته است که این نشان از حساسیت موضوع برای قانونگذار دارد.

او گفت: همچنین دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باید اقدامات پیشگیرانه را در زمینه آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی در دستور کار قرار دهند و متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

به گفته دادستان قزوین، از ابتدای امسال ۳۱ فقره به میزان ۵۷۶ هکتار آتش سوزی در استان قزوین اتفاق افتاده است که از این تعداد، ۱۵ فقره به میزان ۴۱۹ هکتار در مزارع کشاورزی، باغات و ۱۳ فقره به میزان ۱۵۷ هکتار در اراضی ملی و منابع طبیعی رخ داده است.

قاسمی، عامل بیش از ۹۰ درصد از این آتش سوزی‌ها را سهل انگاری و عامل انسانی دانست.

او اضافه کرد: بسیاری از زمین‌های کشاورزی در مجاورت محور‌های مواصلاتی استان قرار دارد و آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می‌تواند موجب وقوع حوادث رانندگی شود

به گفته دادستان؛ در سال‌های گذشته، شاهد چند تصادف زنجیره‌ای و بروز خسارت‌های سنگین جانی و مالی به خودرو‌های عبوری ناشی از همین آتش افروزی‌ها بودیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.