پل تاریخی مشیر در دشتستان مرمت می‌شود

پل تاریخی مشیر در شهرستان دشتستان با توجه به تخریب به علت حوادث طبیعی مورد مرمت و حفاظت اضطراری قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  معاون میراث فرهنگی بوشهر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: پل تاریخی مشیر در شهرستان دشتستان و در مسیر اصلی ورودی استان فارس به بوشهر قرار دارد که با توجه به فرسایش و تخریب به واسطه حوادث طبیعی مورد مرمت و حفاظت اضطراری قرار می‌گیرد.

نصراله ابراهیمی افزود: پیمانکار مشخص شده و در اوایل تیر با تجهیز کارگاه مرمت این اثر تاریخی شروع می‌شود.

او ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این کار چهار میلیارد ریال است که با توجه به برنامه ریزی‌های انجام گرفته امیدواریم در سه ماه کار حفاظت و مرمت این اثر به پایان برسد.

معاون میراث فرهنگی بوشهر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر به اهمیت مرمت تکمیلی این بنا تاکید و بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت کامل پل تاریخی مشیر ۲۰ میلیارد ریال است که در حال پیگیری برای تامین این اعتبار هستیم.

پل مشیر در ۲۵ کیلومتری شمال شهر برازجان در کناره راه کنونی برازجان به شیراز روی رودخانه دالکی قرار دارد و متعلق به دوره قاجاریه است.

این پل در سال ١٢٨٨ هـجری قمری به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک والی وقت فارس ساخته شد و تا سال ١٣٥٠ هـجری شمسی از آن استفاده می‌شد.

معمار این اثر ارزشمند شخصی به نام حاج محمد رحیم شیرازی بوده است که اهالی و بومیان منطقه پل را به نام معمار آن می‌شناسند. این پل از قلوه‌سنگ و ملاط ساروج ساخته شده و نمای بیرونی و سطح روی آن با آجر کوره‌ای پوشانده شده است.

این اثر تاریخی در سال ٧٨ به شماره ٢٥٤٦ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.