کلزا کاران استان مرکزی برای اولین بار از چسب کلزا استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مشکل اساسی گیاه کلزا در زمان برداشت ریزش دانه‌های آن است و کشاورزان روستای مصلح آباد شهرستان اراک برای حل این مسئله به پیشنهاد کارشناسان کشاورزی   از چسب اسپودنام کلزا استفاده کردند.

حیدری رئیس مرکز خدمات کشاورزی و آب شهرستان اراک  در گفت  گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت:  چسب اسپودنام کلزا برای اولین بار در استان مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است.

حطیم کارشناس زراعت مرکز خدمات کشاورزی شهرستان اراک هم گفت: میزان مصرفی چسب اسپودنام کلزا ۳ لیتر در هکتار است و استفاده از این چسب موجب افزایش عملکرد محصول، حاصلخیزی خاک و بهبود ساختمان خاک می‌شود.

حطیم افزود: ارقام کلزا دو نوع است که یکی هیبرید و وارداتی و دیگری رقم آزاد گرده افشان وتولید ایران و مشکل اساسی آن ریزش دانه‌ها در زمان برداشت است که با استفاده از چسب اسپودنام می‌توان موجب کاهش این ریزش شد.

شمسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اراک هم گفت: در استان مرکزی دو هزار و ۴۰۰ هکتار کلزا کشف شده است که ۴۰۰ هکتار آن در روستا‌های شهر اراک است.

  شمسی افزود: قیمت تضمینی کلزا امسال ۴ هزارو ۶۶۰ تومان است که یک هفته پس از تحویل کلزا با کشاورزان تسویه می‌شود.

او اضافه کرد: ۹۰ درصد روغن کلزا در کشور وارداتی است که سعی بر این است با ترویج کشت کلزا تولید این روغن را در کشور توسعه دهیم.

کلزا یکی از محصولات استراتژیک کشور است که نقش مهمی در تامین روغن و کنجاله برای مصرف دام و طیور دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.