مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان از مرمت پل تاریخی روستای خرانق خبر داد.

روح الله عربی مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در حال حاضر گروه جهادی و دوستداران میراث فرهنگی در حال مرمت پل تاریخی روستای خرانق و قسمتی از قلعه تاریخی روستا هستند. 

او افزود: این پل تاریخی در روستای خرانق از توابع اردکان واقع شده است و در گذشته هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده و هدف از ساخت این پل تنها انتقال آب از یک طرف رود خانه به کشت زار‌ها دیگر بوده  و وجود پایه سنگی ساروجی در امتداد پل احتمال بند یا سیل شکن بودن پل را نیز می‌دهد.

مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان ادامه داد: سازه آبی خرانق به روایت تاریخ در یک سیل ویرانگر، طاق‌های  دهانه‌ها و نیز بخش عمده‌ای از سیل بند خود را از دست داده و در ادوار بعد با افزودن یک سیستم انتقال آب جدید‌تر و مهندسی‌تر به کار خود ادامه داده است.

او افزود: بعضی از اسناد نشان دهنده این است که این پل مربوط به دوران ساسانی است و امروزه به اثری تاریخی و پر ماجرا تبدیل شده است.
روح الله عربی هم چنین درباره قلعه تاریخی این روستا اظهار داشت: مهمترین جاذبه روستای تاریخی خرانق، قلعه تاریخی و منار جنبان است.
او افزود: این روستا در قدیم مورد حمله راهزنان و دزدان بسیاری قرار می‌گرفته و باعث شده اهالی روستا قلعه خرانق را ساخته و مدتی طولانی در آن زندگی کنند.

روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان بوده و در ٨۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

این روستا قدمتی چهار هزار و ۵٠٠ ساله داشته و به دلیل داشتن بنا‌های تاریخی بسیار، هر روزه گردشگرانی را از سراسر جهان به ویژه اروپا به خود جلب کرده است و به روایتی این روستا در اروپا از ایران هم مشهور‌تر است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار