طبق آئین نامه اجرایی مدارس مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را به اطلاع کلیه همکاران خود برساند و نیز بیان کند که در صورت تخلف معلمان از این مقررات گزارش آن به اداره آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

مجازات تنبیه بدنی دانش آموزان در قانون چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آئین‌نامه اجرایی مدارس، بر تدبیر و راهنمایی‌های تربیتی تاکید شده و مرقوم می‌دارد در صورتی که این اعمال مؤثر واقع نشد با رعایت تناسب، تنبیه اعمال می‌شود. پس باید این موضوع در نظر گرفته شود که بهترین روش برای متنبه کردن دانش آموزان روش‌های تربیتی است.

در خصوص تنبیه دانش‌آموزان همه‌چیز به بررسی تخلف خاطیان در آموزش و پرورش یا برخورد‌های اداری با معلم خاطی محدود نمی‌شود و در صورتیکه تنبیه بدنی به حدی باشد که موجب جنایت شود، اولیای دانش‌آموز به عنوان اولیای دم حق دارند تا با مراجعه به دادسرا، مجازات خاطی و حسب مورد قصاص یا دیه جنایت وارد شده را مطالبه کنند.

آیین نامه انضباطی مدارس
اگرچه امروزه با تغییر سبک آموزشی مدارس و نیز توجه بیشتر اولیا به فرزندانشان موضوع تنبیه بدنی مانند سابق در مدارس رواج ندارد، اما تنبیه‌های روحی و ارائه مشق شب به عنوان تنبیه نرم همچنان در برخی از مدارس رایج است.

البته همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که دانش‌آموز متخلف باید متوجه تخلف خود شده و در رفتارش تجدید نظر کند و بر این اساس است که ترتیبات مختلفی در آیین نامه اجرایی مدارس پیش‌بینی شده است.

مطابق ماده ۷۷ آئین‌نامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است»، اما برای برخورد با تخلفات احتمالی دانش‌آموزان، قانون سلسله مراتبی را بر اساس اصول تربیتی تعیین کرده است که برای تنبیه دانش‌آموزان باید به آن توجه شود.

بر اساس ماده ۷۴ این آئین‌نامه، «قصور و سهل‌انگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می‌شود. مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان موظف‌اند قبل از اعمال هر گونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.»

همچنین تنبیه باید به گونه‌ای باشد که دارای اثر اصلاحی بوده و توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه مناسب را برای ایجاد رفتار مطلوب در وی فراهم کند.
تنبیه باید متکی به یافته‌های علمی و استفاده از الگو‌های مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب تجری دانش آموز و اصرار وی بر تکرار اشتباه نشود.

پس از طی این مراحل در صورتی که روش‌های تربیتی در دانش‌آموز موثر نباشد، در این صورت ماده ۷۶ آئین‌نامه انضباطی انواع تنبیه برای دانش‌آموزان را تعیین کرده است.

بر اساس این ماده «دانش آموزان متخلفی که راهنمایی‌ها و چاره‌جویی‌های تربیتی، در آن‌ها مفید و مؤثر نمی‌افتد، با رعایت تناسب به یکی از روش‌های زیر مورد تنبیه قرار می‌گیرند:

تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی
تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط
تغییر کلاس، در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع، ولی دانش‌آموز
اخطار کتبی و اطلاع به، ولی دانش‌آموز
اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی، ولی دانش آموز، حداکثر برای مدت سه روز
انتقال به مدرسه دیگر.» همانطور که به صراحت در این ماده و ماده ۷۷ اشاره شده است، تنبیه بدنی و یا هرگونه توهین و تحقیر دانش‌آموز جایگاهی در اصول تربیتی و آموزشی مدارس نداشته و هیچ کس حق ندارد به استناد تخلف دانش‌آموزان، اقدام به تنبیه آن‌ها کند.

انواع تنبیه بدنی و مجازات آن
تنبیه بدنی در قوانین و مقررات به دو شکل مجاز و غیر مجاز قابل بررسی شده است:

۱. تنبیه‌های مجاز در قانون برای دانش آموزان
طبق آئین‌نامه اجرایی مدارس، هنگام ثبت‌نام، باید برخی از موارد وظایف دانش آموزان در فرم ثبت‌نام ذکر شود.

اگر دانش آموزان نسبت به وظایف خود کوتاهی کنند، در واقع تخلف کرده‌اند و بعد از اینکه چاره‌جویی‌ها و راهنمایی‌های تربیتی مفید و موثر واقع نشد با رعایت تناسب به یکی از روش‌های زیر مورد تنبیه قرار می‌گیرند:

تذکر شفاهی به طور خصوصی
تذکر و اخطار شفاهی دانش آموزان کلاس مربوط
تغییر کلاس، با اطلاع، ولی دانش آموز
اخطار کتبی و اطلاع به، ولی دانش آموز
اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی اولیا دانش آموز، حداکثر برای مدت سه روز
انتقال به مدرسه‌ای دیگر
شایان ذکر است که تنبیهات بند ۱ و ۲ بر عهده معلم و مربی است و بند ۳ بر عهده مدیر و بند ۴ و ۵ پس از موافقت شورای مدرسه با مدیر است. ولی در مورد بند ۶ علاوه بر تأیید شورای مدرسه، موافقت اداره آموزش و پرورش لازم و ضروری است.

در آخر اگر دانش آموزی از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر منتقل و تشخیص داده شد که موجب انحراف و گمراهی سایر دانش آموزان می‌شود با تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش در نوبت اول از حضور در مدارس منطقه و برای نوبت دوم تا مدتی که اداره کل آموزش و پرورش تعیین کند از حضور در کلیه مدارس محروم و از اولیای او خواسته می‌شود تعلیم و تربیت فرزند خود را بیرون از مدرسه بر عهده بگیرند.

شایان ذکر است سوابق تنبیه و تخلف دانش آموز در پایان هر سال تحصیلی از بین خواهد رفت تا سابقه نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند. البته نتیجه اقدامات در نمره انضباط منعکس می‌شود.

طبق آئین‌نامه مذکور مدیر موظف است که با همکاری معلمان، مربیان و شورای دانش آموزی، وظایف دانش آموزان و تنبیهات و تشویقات مقرر در این آئین‌نامه را به تناسب سن و فهم دانش آموز به او آموزش دهد؛ بنابراین تنبیه‌های مجاز در قانون عبارت است از تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی، تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط؛ تغییر کلاس در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع، ولی دانش آموز، اخطار کتبی و اطلاع به دانش آموز، اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی، ولی دانش آموز به مدت حداکثر سه روز و بالاخره انتقال به مدرسه دیگر.

۲. تنبیه غیر مجاز
تنبیهات غیر مجاز عبارتند از تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تکالیف درسی غیر متعارف که به لحاظ تنبیه دانش آموز صورت می‎گیرد. در ماده ۷۷ آئین نامه اجرایی مدارس در خصوص تنبیه بدنی آمده است: «اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی به منظور تنبیه ممنوع است.»

طبق آئین‌نامه مذکور مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را به اطلاع همکاران خود برساند و نیز بیان کند که در صورت تخلف معلمان از این تکلیف گزارش آن به اداره آموزش و پرورش ارائه خواهد شد. در صورت سرپیچی از این تکلیف، متناسب با اعمال و رفتار فرد متخلف حکم صادر می‌شود.

علاوه بر مجازات یاد شده، طبق قانون مجازات اسلامی اهانت و هتک حیثیت و… افراد، مجازات کیفری نیز خواهد داشت. منظور از توهین به کار بردن الفاظی است که موجب تخفیف و تحقیر طرف مقابل می‌شود. در صورتی که تنبیه بدنی موجب کبودی و شکستگی و هر گونه صدمه به دانش آموز شود، باید به وی دیه تعلق بگیرد.

رسیدگی به تخلف معلمان
یکی از وظایف مدیر مدرسه که در آئین‌نامه انضباطی مدارس نیز به آن اشاره شده است، توجیه همکاران مدرسه در خصوص شرایط تنبیه دانش‌آموزان است. بر اساس ماده ۸۲ آئین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده‌ی تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.

در صورتی که یکی از معلمان، مربیان یا یکی از اولیای مدرسه اقدام به تنبیه بدنی یا تحقیر و توهین دانش‌آموزان کند، مدیر مدرسه موظف است گزارش این اقدام را به آموزش و پرورش منطقه اطلاع دهد، آموزش و پرورش نیز موظف با احضار فرد خاطی به تخلف وی رسیدگی و حکم مقتضی در این خصوص را صادر کند.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی نعمتی
۲۲:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این همه دست دانش آموز را باز گذاشتن هم اصلا درست نیست برخی دانش آموزان خاطی که در اغلب کلاس ها هستند اولاً میدانند که اخر سر قبول اند با هر نمره ی واین همه تبلیغ تنبیه ممنوع را می بیند بنابراین اهمیتی به معلم قاعل نمی شود و بقیه دانش آموزان را هم خراب می کنند ویکی دو تا نیستن کاش بله تنبیه بدنی نبود ولی ارزش نمره جای خود بود که نیست این سیستم درست نیست هم معلم اذیت میشود هم دانش آموزان درس خوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام دانش اموز کلاس دخترم وکتک میزنه توسرش دخترم به شدت دستاش میلرزه رفتم نوار مغز گرفتم حالا چکار کنم برم شکایت کنم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیگیری قضایی میتوانید انجام دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
سلام دانش اموز کلاس دخترم وکتک میزنه توسرش دخترم به شدت دستاش میلرزه رفتم نوار مغز گرفتم حالا چکار کنم برم شکایت کنم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۳۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
با سلام‌ برای‌ اداره آموزش پرورش متاسفم ک معلم.مدیر بازنشسته را ب کلاس درس می‌فرستد و با سوال های غیر درسی ک دانش آموزان بلد نیستند اتها را تمسخر و سرکوفت می‌زند

.ب چه دلیل ب ما می‌گوید کشور نیاز ب کارگر دارد و شما به مدرسه نیایید و کارگر شوید.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۰۶:۵۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
سلام چرا ناظم مدرسه ما با شلنگ بچه ها را می زند
من میخواهم قانون رو برای شما تکرار کنم آموزش و پرورش استان فارس مرودشت ..مطابق ماده ۷۷ آئین‌نامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است»، اما برای برخورد با تخلفات احتمالی دانش‌آموزان، قانون سلسله مراتبی را بر اساس اصول تربیتی تعیین کرده است که برای تنبیه دانش‌آموزان باید به آن توجه شود...، چرا من برای پایان گرفتن نمره باید شلنگه گازی بخورم که از انگشته کوچکم تا ۵ سانتی متر از مچم بالاتر شلنگ بخورم که دستم ✋✋سیاه کنه
مدرسه البرز استان فارس ، مرودشت ،
آدرس مدرسه خیابان مسجد رسول روبه‌رو مصلا
نامه ناظم مراد قشقایی
نامه مدیر فعلی . محمد صادق کرمی
مدیر سابق . خلیلوند
لطفاً پیگیری کنید فکر کنید ما هم بچه های خودتونیم
واقعاً نمی ترسید از این که آن دنیا ما دانش آموزان حلالتان نکنیم .
پیگیرش باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
روز چهارشنبه پسر من معلم بی خانواده جلوی بچه ها گذاشته چک ولگرد زده تو سرش یه روز تا غروب زیر سرم بوده سرش ضرب خورده
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۸:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
معلم من به خاطر گوش نکردن درس به صورت ۴بار سیلی زد
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۶:۵۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
یکی من و زد بعد فرار کرد من رفتم دنبالش اما نازم منو گرفت بعد بهم فحش داد مثلا گفت خفشو کلا فحش بارونم کرد
اما تبق قانون نباید فحش بدن این مملکت هیچیش درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوست گرامی، لطفا مقطع تحصیلی خود را ذکر فرمایید.
با این طرز املاء وضع مشخص است.
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۳:۴۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۱
معلم من میگه 3 دور از یک درسی که خودش 5 صفحه هست مثل دستگاه چاپ رو نویسی کنیم. ایا این کار تخلف است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
سلام من معلم به علت در نزدن ورود در کلاس با چک ولقد زد مدرسه حاج علی ظهوری مشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
سلام،مدیر پسرمنو دوهفته شکنجه کرده تو مدرسه وتهدیدش کرده که به پدرومادرت نگی، بعداز دوهفته خودم کبودی بدنشو دیدم بهم گفت که مدیر زده رفتم شکایت کردم اما دستم به جایی بند نیست چون همه اشنا خودش هستن.من توشهر کوچیک زندگی میکنم دلیجان استان مرکزی اراک.مدرسه حافظ.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدی
۰۱:۰۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
یه معلم از خدا بیخبر مظلومترین بچمو با چوب کتک زده هفت سالشه.چند شبه تو خواب جیغ و فریاد میزنه.شکایت کردیم یعنی اگه قانونی باشه که خونه نشین بشه اینکارو میکنم چون چندین نفر دیگم هستن ک بچه هاشونو زده...من کابوس اینجور معلمام کاری میکنم ک هیچوقت یادش نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
مگه شما پدر مادر ندارید چرا نمی گویید جواب های هویت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
مدیر مدرسه چهارده معصوم منطقه 15تهران بچه هارو تنبیه بدنی میکنه کجا باید شکایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
میتونید به اداره ی اگاهی یا اموزش و پرورش منطقه مراجعه کنید
میتونید با یه وکیلم مشورت کنید
Iran (Islamic Republic of)
سپنتا
۱۷:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
باسلام معلم ما چند نفر ازما رو با شلنگ میزنه الان کل کمرم کبود شده مدرسه آرکا فولادشهر هم هستیم پیش مدیر هم میریم میگه درس نمیخونید حقتونه آخه بی‌شعور معلم ما عقده ای هست ازروی عقده با شلنگ مارو میزنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۰۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
باید مثل بقیه اماکن توکلاسها دوربین مداربسته بزارن تا معلمها نتونن چنین غلطی بکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
یعنی چی اخه کلا ممنوع کردن کار درستی نیست نظرات رو خوندم بعصیاشون حق دارن اگه یکی سر و صدا میکنه باید اونو بزنه نه که همه رو مگه تربیت بدون کتک ممکنه بچه ای که کتک نخوره (البته تو حد و حدود متعارف) آدم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۸:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام معاون هرو روز مارو میزنه وجوری هم میزنه که بعضی وقتا خون زیر پوست دانش آموزا جمع میشه یکی سرو صدا کنه همه کلاس رو میزنه اونم با سیم برق سیاه اگه هم بریم پیش مدیر میگه حقتونه باید درس بخونید یکی هم تو کلاس اگه مواد مخدر مصرف کنه معاون که همه رو میزنه بازم بری پیش مدیر تا از معاون شکایت میگه چرا درس نمیخونیینن آخه چه ربطیی داره
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۰۰:۵۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
معلم مطالعات مدرسه غیرانتفاعی ایرانیان گرگان سر اولین آزمون به صورت من سیلی زد اداره از من فیلم خاست که ثابت کنم معلم منو سیلی زده متاسفم برا آموزش و پرورش که به حمایت از معلم و مدیر مدرسه پشت منو که یک نوجوان ۱۵ساله هستم خالی کرد
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۶:۱۹ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
باید با معلمی که شعور نداره‌ و بچه ی مردم رو کتک میزنه قانون برخورد کنه اگه مدیر و قانون برخورد نمی کنه تا خود اولیا اقدام کنند، متأسفانه مملکت طوری شده که معلمی که کتک می‌زند تازه مدیر ازش دفاع می کنه
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۳:۰۴ ۱۵ تير ۱۴۰۱
آموزش و پرورش کیلو چند پدر و خانواده اش باید چنان معلم رو بزنن که دیگه از غلط ها نکنه
Iran (Islamic Republic of)
آتنا
۱۹:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه در هر با دانش آموز خاطی و بی ادب برخورد نشه طبیعتاً به ضرر همه دانش آموزان ، اون مدرسه تمام خواهد شد. و مدرسه از نظم خارج میشه و هرج و مرج میشه
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۰۲:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیر مدرسه دختر 9ساله من را تنبیه بدنی کرده خدا ازشون نگذره
این جور آدما آخه چرا باید جایگاهشون پشت میز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پسرم کلاس ششم معلمش باکمربند کتکش زده و دستش راکبود کرده خدا لعنتش کنه برا اینکه درس بلد نبود این کار را کرده شاید من نخوام بچم قبول بشه ولی حقش این نبوده
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۳:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۱
باید با کمربند یا چوب معلم رو طوری ادب می‌کردید که دیگه از غلط ها نکنه
Iran (Islamic Republic of)
دهقانی
۱۸:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
معلم پرورشی مدرسه مالک اشتر روستای قپچاق بچه هارو با تسبیح میزنه و توهین میکنه به دانش آموز اونم دانش آموز کلاس دوم ابتدایی یعنی بچه 8 ساله ومدیر ازش حمایت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
امیر‌محمد
۱۷:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
ناظم مدرسه‌ی‌ما ‌با‌کبرند می‌زنه‌جرم‌نیست
Iran (Islamic Republic of)
آوا
۰۱:۵۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر مدیران و ناظمان و معلمانی که در حق دانش اموزان ظلم‌میکنند.این همه ماده و آیین نامه اما کجاست اجرای اونها.
Iran (Islamic Republic of)
زکریا محمدی
۲۳:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
من با تنبیه مخالفم ولی دانش آموزای که تعمدا از الفاظ زشت استفاده می کنند و باعث بدآموزی بقیه دانش آموزان می شود این جابجایی کلاس چه کمکی به امنیت و آموزش مدرسه می کند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام تو مدرسه من از سر عصبانیت از دست معاون گفتم گوه خورده.اون هم شنید.کاری ندارم عیب نداره به من فحش میداد ولی فحش پدر داد آیا حق شکایت دارم؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۹:۰۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام معاون ما پسر عمو من رو با شلنگ زده چه جرمی برای معاون دارد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۳۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
معلمم به من توهین کرد و منو تحقیر کرد ولی مدیر مدرسه منو مقصر دونست و گفت معلم حق داره و تو جمع هم معلم و هم مدیر توهین و تنبیه کردن منو