به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام ادامه تعطیلی دانشگاهها و برگزاری امتحانات به صورت مجازی بر نگرانی خانوادهها و دانشجویان درباره نمره و میزان موفقیت دانشجو افزود. نگرانی از این امر باعث شد که بسیاری از دانشجویان درخواست حذف ترم و واحد داشته باشند و تعداد زیادی نیز با وجود نگرانی از مبتلا شدن به کرونا، خواستار برگزاری امتحانات به صورت حضوری بشوند.
البته دسته دیگری از دانشجویان نیز راه سومی را برای عبور از این شرایط انتخاب کرده و به دنبال راه کارهایی برای تقلب در آزمون مجازی بودهاند تا بتوانند نمره قابل قبولی کسب کنند.
اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که امتحان مجازی تا چه میزان بر نمره پایان ترم تاثیر گذار است؟.
بیشترین علت نگرانی دانشجویان از آزمونهای مجازی نمره آن است، زیرا اکثر دانشجویان در طول ترم نتوانسته اند به طول کامل در کلاسهای مجازی شرکت کنند و آمادگی ترمهای قبل برای شرکت در امتحان پایان ترم را ندارند.
نحوه آزمونهای مجازی دانشجویان قابل کنترل است
آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم گفت: نتایج ارزیابی استادان از دانشجویان در طول ترم، تأثیر مستقیم در نمرههای پایان ترم دانشجو دارد و فقط ۵ نمره برای آزمون مجازی پایان ترم دانشجویان در نظر گرفته شده است.
آهنچیان درباره آزمونهای مجازی دانشگاهها افزود: ما میخواهیم دانش آموخته خودش از سطح شایستگی و دانش تخصصی احساس رضایت کند.
او با بیان اینکه صد در صد دانشجویان باید به فکر ارزشیابی حقیقی از خود باشند، گفت: با توجه به این که ارزشیابی حقیقی از سوی استادان صورت میگیرد، بنابراین نحوه آزمونهای مجازی دانشجویان قابل کنترل است و استادان میتوانند از طریق ارتباطات برخط، هر دانشجو را کنترل و نحوه برگزاری آزمونهای آنها را بررسی کنند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۱۵ نمره از ۲۰ نمره دانشجویان امتحانات پایان ترم دانشجویان مربوط به ارزشیابی استادان از ابتدای سال است، افزود: فقط ۵ نمره از ۲۰ نمره در امتحانات پایانی بررسی میشود بنابراین سرنوشت هر دانشجو فقط در آزمون پایانی او تعیین نمیشود و دانشجویان باید به ارزشیابی استادان توجه داشته باشند.
آهنچیان گفت: هر چند در آزمونهای حضوری هم ممکن است دانشجویان، شیطنتهایی داشته باشند، اما استادان میتوانند با بررسی بهتر و ارزشیابی دقیقتر نحوه آزمون امتحانی دانشجویان را بررسی کنند.
او با بیان اینکه امتحان پایانی وجود ندارد، افزود: البته این روش درباره همه دروس نبوده بلکه در برخی درسها به تشخیص استاد صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در دستورالعمل پیشنهادی امتحانات پایان ترم آورده ایم استاد میتواند نمره صفر تا ۲۰ را به گذراندن درس یا عدم موفقیت گذراندن درس تبدیل کند به این معنی که استاد میتواند نمره را با دو حالت پاس شده و پاس نشده جایگزین کند.
بیشتر بخوانید
محمد رضا کلباسی، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قطعا امتحانات پایان ترم در دو مرحله برگزار میشود به این صورت که حدود ۵۰ درصد از نمره پایان ترم به وسیله ارزشیابی طول ترم و تکالیفی که به دانشجو در این مدت داده میشود، خواهد بود و ۵۰ درصد دیگر به وسیله امتحان سنجش میشود.
علی آهون منش، رئیس اتحادیه دانشگاههای غیرانتفاعی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مقرر شد درصدی از نمره نهایی هر درس (حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد) برای آموزش غیرحضوری در نظر گرفته شده و باقیمانده هم برای نمره نهایی در نظر گرفته شود.
دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاههایی است که با توجه به شیوع کرونا تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت مجازی گرفته است. البته بر اساس اعلام دانشگاه، ملاک ارزشیابی طول ترم است و مقداری از نمره نیز توسط استاد به صورت آزمون آنلاین است. نمره این دروس توسط استاد مربوطه به صورت غیرحضوری به وسیله ارزشیابی، پروژه تحقیقی و یا آزمون آنلاین ثبت میشود. تمامی امتحانات در این نیمسال به صورت ارزشیابی غیرمتمرکز و غیرحضوری توسط استادان صورت میگیرد.
دانشگاه تهران اعلام کرده است که در مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی، ارزیابی پایانی بر مبنای نظر استاد درس بوده و شیوه ارزشیابی (ارزیابی مستمر در طول ترم، امتحان برخط، امتحان حضوری، …) به اعضای هیئت علمی تفویض شده است.
بیشتر بخوانید
کدام نوع ارزشیابی تاثیر بهتری دارد؟
یکی از دغدغهها در رابطه با ارزشیابی این است که اساسا ارزشیابی توصیفی مفیدتر است یا ارزشیابی سنتی؟. انسانها در طول زندگی همواره نیازمند ارزشیابی مستمر از تواناییها و فعالیتهای خود بوده اند. در قرن حاضر نیاز به انجام این گونه ارزشیابیها دوچندان شده و افراد دائماً در حال انجام ارزشیابی از خود، دیگران و جهان پیرامون هستند. در سیستم آموزش عالی که هدف آن تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است، ارزشیابی بهعنوان یکی از عواملی است که میتواند کیفیت آموزش را از حالت ایستا به مسیری پویا سوق دهد.
ارزشیابی دانشجویان در طول ترم تحصیلی نیز یکی از روشهای موثر جهت سنجش تواناییها و قابلیتهای دانشجویان است که در سالیان گذشته در نظام آموزش عالی مورد توجه بوده است اما این سنجش به میزان کمی در ارزیابی پایان ترم دانشجو تاثیرگذار بوده است به گونهای که در بیشتر دانشگاهها حدود چند نمره را برای آزمونهای پایان ترم و فعالیتهای دانشجویی اختصاص میداده اند. در صورتی که ارزشیابی مستمر میتواند به شیوه بهتری، صلاحیت دانشجویان را محک بزند.
ارزشیابی مستمر به شکل پرسشهای کلاسی تاثیرات بسیار قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا میکند؛ بناراین شایسته است جهت دستیابی بهتر به اهداف آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، برنامهای مدون جهت تاثیر بیشتر ارزیابی در ترمهای بعد هم برنامه ریزی شده و اجرای اندیشمندانه درباره آن صورت بگیرد.
با توجه به نکات ذکر شده، دانشجویان نباید نگران آزمونهای مجازی و شیوه سنجش سطح تسلط دانشجو به دروس باشند، زیرا با توجه به شرایط موجود و موارد در نظر گرفته شده در ثبت نمره پایان ترم، یک نوع همه جانبه نگری حاکم خواهد بود.
انتهای پیام/
من کل دوره مجازی حاضر بودم،ولی هیچی نفهمیدم ،آیا این سزاوار است که بقیه دانشجوها که سر کلاس نبودند ،اکثرأ هم کارمند هستند و میتونند با پارتی از استاد حتی نمره کامل بگیرند،از من بیشتر بگیرند،ما نه پارتی داریم ،نه کارمندیم فقط دانشجو هستیم........
ممنون بچه ها ، خبر مثل همیشه خوب بود .