رییس کل دادگستری استان کرمان:

بستن منافذ فساد بدون کمک دیگر دستگاه ها ممکن نیست

موحد گفت: مبارزه با فساد وظیفه دستگاه قضا است، اما به تنهایی این امرممکن نیست و نیاز به همراهی دیگر دستگاه‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان درجمع تعدادی از اصناف وبازاریان استان کرمان به مناسبت روز اصناف گفت: شهیدبهشتی ازیاران امام و از وفادارترین افراد به عدالت اجتماعی بود.

او افزود: شهید بزرگوار شهید بهشتی درعرصه قضا یک کارکم سابقه‌ای انجام داد و آن این که سیستم قضایی که آن زمان وجود داشت و برگرفته از فرهنگ غربی بود و تناسبی با سیستم اسلامی کشور نداشت را متحول کرد.
موحد با اشاره به اینکه شرایط حاکم برکشور در آن مقطع از تاریخ آشفتگی‌هایی را برسیستم قضایی حکمفرما بود گفت: نیاز بود این اتفاق و این تغییر رخ دهد، حضرت امام خمینی (ره) بهترین مدیر برای سامان دهی این سیستم قضایی را انتخاب کردند که کسی جزشهید بهشتی نبود.

او تصریح کرد: شهید بهشتی با ابلاغ امام به عنوان رییس دیوان عالی کشور به عنوان بالاترین مقام قضایی انتخاب شد و تنها در ۱۶ ماهی که در راس امربود تغییرات شگرفی درحوزه کاری خود ایجاد کرد که برکات آن هنوز دیده می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: در زمان ریاست ایشان بر دیوان عالی کشور که همان ریاست قوه قضاییه امروزی است، شرایط حاکم برکشور به گونه‌ای بود که برخی افراد وگروه‌ها شخصیت این شهید را مورد هجمه و تخریب قرار می‌دادند و اگرمی گوییم شهید مظلوم بهشتی به این دلیل است که شخصیت ایشان آن گونه که باید شناخته نشد.

او تصریح کرد:هرکدام از شهدای هفتم تیر یک الگو و یک شخصیت برای معرفی است، اما شهید بهشتی در این میان حقوقدان ، فقیه ، بزرگ مرد و عدالت گستری خاص بود.

موحد با بیان اینکه امروز درهفته قضا به عنوان روز حقوق عامه و مبارزه با فسادنام گذاری شده است گفت: احیای حقوق عامه از وظایف اصلی دادگستری است.

او اظهارداشت: حقوق عامه ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی مردم را در برمی گیرد که شامل مواردی، چون آزادی اندیشه وحفظ حقوق شهروندی، احترام به مالکیت مشروع مردم، سلامت جسمی و روانی، آموزش، کرامت انسان ها، بسترسازی برای رشد فکری فرهنگی وارتقا فضایل اخلاقی می‌شود.

موحد افزود: از جمله وظایف کلیت نظام رعایت حقوق عامه است مثلا منابع طبیعی دربخش حفظ اراضی دولتی باید کمک کند ودیگر سازمان‌ها هرکدام وطایفی دارند.

او گفت:اقامه قسط وعدل و حمایت از آزادی‌های مشروع و امنیت از وظایف قوه قضاییه درحوزه حقوق عامه است.

موحد به وظایف قوه قضاییه درجامعه اشاره کرد وگفت: مبارزه با فساد دیگر وظیفه دستگاه قضا است، اما به تنهایی این امرممکن نیست و نیاز به همراهی وهمکاری دیگر دستگاه‌ها دربستن منفذ‌های فساد دارد.

او مبارزه با فاسد را برعهده دستگاه قضا دانست و وجه جدی حفظ حقوق عامه را در این بخش ذکر کرد.

رییس کل دادگستری کل استان کرمان گفت: دوران تحول درقوه قضاییه از زمان حضور حجت الاسلام والمسلمین رییسی آغاز شده وکسی انتخاب شده که امرقضا را خوب می‌شناسد وارتباط خوبی با بقیه بدنه دستگاه داشته است.

موحدتاکید کرد: ازدیگر تلاش‌هایحجت الاسلام والمسلمین رییسی در ریاست قوه قضاییه قرارگرفتن دستگاه قضا سرجای خودش بود و آقای رییسی دستگاه را در تراز نظام وقانون اساسی پیش برده است که اتفاق بزرگی است.

او مردمی بودن قوه قضاییه را ازدیگر تلاش‌ها در این زمان ازفعالیت دستگاه قضا دانست وگفت: من درجمع نخبگان اقتصادی واصناف حضور دارم وامید دارم بتوانم به عنوان قشری مهم ازجامعه بیشتر ازنقطه نظرات شما استفاده کنم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار