صالحی امیری: بیماری کرونا برای محیط زیست رحمت بود

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اهمیت محیط زیست مطالبی را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت: محیط زیست بخشی از مسئولیت اجتماعی ما در ورزش همگانی است. از این جهت موضوع محیط زیست یک حرکت نمایشی نیست بلکه یک مسئله حیاتی می‌باشد. ما اگر بناست در آینده پدیده‌ای به نام محیط زیست داشته باشیم الزاما باید از خودمان آغاز کنیم و نقطه شروع این توسعه از مدرسه می‌باشد. تجربه جهانی به ویژه در کشور‌های ژاپن، استرالیا و کانادا این نظریه نمایان است.

او افزود: در این مسئله نگاه ما بلند مدت خواهد بود. با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نمی‌توان به چالش‌های محیط زیست پاسخ داد. حتما باید رویکرد ما این باشد که در روند توسعه انسانی محیط زیست پایدار به وجود می‌آید. برخلاف بعضی نگاه‌ها که زود گذر است اعتقاد من این است که رویکرد ما در این حوزه باید بلندمدت باشد. هر سال بنا داریم تا یک پله به جلو برویم.

او ادامه داد: بیماری کرونا برای همه چالش و زحمت بود، اما برای محیط زیست رحمت بود. این ویروس باعث نفس کشیدن زمین، کاهش تخریب جنگل ها و کاهش مصرف سوخت از ۱۰۵ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز شد و نتیجه آن کاهش آلودگی هوا را در پی داشت. کمیته بین المللی المپیک (IOC) تاکید بسیار ویژه‌ای بر حوزه محیط زیست دارد. ما هم در موزه، یک غرفه اختصاصی برای آن درنظر گرفتیم. امروز به ۳ فدراسیون از جمله نجات غریق سر زدم و گزارش آن‌ها درباره محیط زیست تکان دهنده بود. در مجموع ۱۵۰ میلیون تن زباله در کف اقیانوس‌ها و دریا‌ها است. در سال ۲۰۵۰ این رقم از ماهی‌های اقیانوس‌ها بیشتر خواهد شد. در حال حاضر غواص‌های فدراسیون غریق نجات شروع به پاکسازی سواحل ما کرده اند.

تا پایان سال تمام فدراسیون‌ها باید کمیته محیط زیست تشکیل دهند

صالحی امیری عنوان کرد: تنها راه رسیدن به توسعه پایدار، آموزش است. تا پایان سال جاری تمام فدراسیون‌ها باید کمیته محیط زیست فعال تشکیل دهند. در پایان سال نشستی را برگزار خواهیم کرد تا تمام فدراسیون‌ها گزارش عملکرد خود را به ما تحویل دهند. رسالتی که کمیسیون با همکاری فدراسیون‌ها باید دنبال کند، تولید فیلم، کلیپ، تیزر و انیمیشن است. ستاد فرهنگی المپیک باید بخشی از فعالیت‌های خود را به عنوان "ویژه برنامه محیط زیست" تعریف کند. قهرمانان ما باید سفیران محیط زیست بوده و هرکدام از آن‌ها نماد این حوزه در منطقه جغرافیایی خود معرفی شوند.

او افزود: از رسانه‌های حامی محیط زیست باید تقدیر شود. کمیته ملی المپیک از فدراسیون‌های فعال در محیط زیست حمایت مالی خواهد کرد. در جلسه آتی برای ۶ فدراسیون سوارکاری، کوهنوردی، دوچرخه سواری، تیراندازی، دانش آموزی و اسکی، بودجه‌ای در نظر خواهیم گرفت. باید مجموعه فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی معرفی شود تا همگان امکان دسترسی به این فعالیت‌ها را داشته باشند. در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو باید تصویر جدیدی از ورزش قهرمانی و محیط زیست ایران را به نمایش بگذاریم. در کنار غرفه فرهنگی در ژاپن، باید غرفه محیط زیست هم مشاهده شود.

تا پایان سال تعداد فدراسیون‌های حامی محیط زیست به ۵۲ عدد می‌رسد

رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: فدراسیون سوارکاری انتخاب شد که قابل پیش بینی بود، اما انتخاب فدراسیون تیراندازی جای تعجب داشت که باید مورد تقدیر قرار گیرد. نقطه مقابل تخریب محیط زیست، تیراندازی‌های نابجا می‌باشد که با ایجاد کمپین "نه به شکار" به سمت حمایت از محیط زیست پایدار خواهیم رفت. طبق آماری که من از گذشته دارم، نزدیک ۲ و نیم میلیون سلاح شکاری نزد مردم بوده است. فدراسیون کوهنوری انتخاب شد که انسان با پاک بودن فضای کوه و طبیعت سر و کار دارد. انسان با دوچرخه، سازگاری بیشتری نسبت به ماشین دارد و با راه اندازی فضا‌های بیشتر دوچرخه تاثیر خود را خواهد گذاشت. فدراسیون اسکی به این دلیل انتخاب شد که هنگام بازدید از کوه، تمام زیبای‌های خلقت برای انسان نمایان می‌شود. از همه مهمتر فدراسیون دانش آموزی است و نقطه آغاز سازگاری انسان با محیط زیست از مدرسه آغاز می‌شود. شعار ما این است که ۶ فدراسیون فعلی در نیمسال به ۲۶ فدراسیون و در پایان سال به ۵۲ فدراسیون در حوزه محیط زیست افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار