نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد پلیس در شهر‌های بزرگ آمریکا استاندارد‌های اولیه حقوق‌بشری را به راحتی زیر پا می‌گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که پلیس در بزرگترین شهر‌های آمریکا حتی از تعهد به ابتدایی‌ترین استاندارد‌های بین‌المللی حقوق‌بشر ناکام مانده است.

محققان دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو در یک مطالعه به بررسی استفاده پلیس آمریکا از «نیروی کشنده» در ۲۰ شهر بزرگ این کشور پرداختند و به این نتیجه رسیدند که دستورالعمل‌های قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر حتی در یکی از ادارات پلیس این کشور نیز اجرا نمی‌شود.

استاندارد‌های بین‌المللی تنها زمانی توسل به نیروی کشنده را مجاز می‌داند که تهدیدی جدی و فوری مطرح باشد و تنها راه حل مقابله با فرد خاطی باشد. اما نتایج بررسی دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که پلیس آمریکا حتی در مواجهه با مظنون در حال فرار، افراد تحت تعقیب و حتی در موارد پیشگیری از وقوع جرم به این شیوه متوسل می‌شود. همچنین در دیگر شهر‌های آمریکا، دستورالعمل‌های مربوط به استاندارد‌های حقوق بشری نتوانسته ماموران پلیس را در استفاده از شیوه نیروی کشنده محدود کند.

حقیقت قابل تامل اینکه نتایج بررسی دانشگاه شیکاگو ثابت می‌کند نیرو‌های پلیس آمریکا در ۲۰ شهر بزرگ این کشور، از عمل به استاندارد‌های حقوق بشری امتناع می‌کنند. کلودیا فلورس، مدیر بخش حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو نسبت به رعایت نکردن اساسی‌ترین استاندارد‌های حقوق بشری از سوی پلیس شهر‌های بزرگ آمریکا عمیقا ابراز نگرانی کرد. نتایج این بررسی همچنین نشان داد در مقیاس جهانی پلیس آمریکا بزرگترین ناقض استاندادر‌های حقوق بشری است.

نتایج تحقیقات دانشگاه شیکاگو تاکید می‌کند توسل به زور در آمریکا همراه با نوعی مجوز ایالتی اعمال خشونت برای کسانی است که در واقع وظیفه حفاظت از امنیت جامعه و اجرای قانونی را عهده‌دار هستند. در بیشتر شهر‌های مورد مطالعه در این بررسی در صورت استفاده پلیس از نیروی کشنده نیاز به اجرای تحقیقات مستقل نیست و این موارد در یک سیستم ثبت گزارش داخلی مندرج می‌شود. تنها در لس آنجلس و شیکاگو امکان تحقیقات مستقل در این زمینه وجود دارد.

در پی قتل فجیع یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا، خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور بیش از همیشه زیر ذره بین انتقادات قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار