به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بنگاههای اقتصادی که در این دوران دچار آسیبهای جدی شده اند، حمایت کرده است.
وی افزود: اولویت اول این برنامهها حمایت از کارگرانی بوده که از سوی کارفرمایان حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که درحمایت از کارگران و ابلاغیهای صادر شده است و طبق آن کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند در این مدت حمایت شدند.
شاکرمی ادامه داد: کارگرانی که قادر نیستند به کار خود بازگردند نیز تحت حمایت بیمه بیکاری قرارمی گیرند.
وی اشاره کرد: بخش دیگر این حمایتها صیانت از نیروی کار است، با تشکیل کمیتههای ملی و استانی کارفرمایان مکلف شده اند تمامی دستورالعملهای بهداشتی را در کارگاههای خود رعایت و تجهیزات حفاظتی برای کارگران را تامین کنند، همچنین باید آموزشهای لازم را در این زمینه ببینند.
معاون روابط کار اضافه کرد: خوشبختانه با نظارتهایی که تا این لحظه انجام شده عملکرد کارفرمایان به خصوص در استان قزوین مطلوب بوده است. امیدواریم با حمایت کارفرمایان، تامین تجهیزات، ارائه آموزش نکات بهداشتی و نظارت و بررسی برعملکردها، موضوع حفظ سلامت کارگران تداوم داشته باشد.
شاکرمی اضافه کرد: صیانت از نیروی کار و حذف شرایط سخت و زیان آور از بنگاههای اقتصادی و تولیدی به ویژه در استان صنعتی قزوین باید به سمت سالم سازی و استاندارد سازی محیط کار حرکت کند؛ بر همین اساس، قرار شد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین این کمیته را فعال و موضوع را پیگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات باید از شکل حضوری به الکترونیکی تبدیل شود، گفت: خدماتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود از این پس باید به صورت الکترونیکی به جامعه هدف ارائه شود تا شفافیت، سلامت و سرعت عمل مطلوب را ایجاد کند.
شاکرمی همچنین تاکید کرد: کارگران و کارفرمایان باید فقط یک بار به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و فرآیند احراز هویت را انجام دهند تا در هر نقطه از کشور قصد دریافت خدمات از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داشتند از خدمات الکترونیک بهرهمند شوند.
شفافیت قراردادهای کارگری و الکترونیکی شدن ثبت قراردادهای کار؛ مهمترین ویژگیهای سامانه جامع روابط کار
در این نشست "کوروش یزدان "، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت نیز گفت: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار با ۲۲ زیرسامانه تمامی شکایتهای حوزه کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیکی بررسی میشود.
وی گفت:هیاتهای تشخیص به عنوان خط مقدم رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی با صدور آرای دقیق و جلوگیری از بررسی مجدد آن در هیاتهای حل اختلاف از جایگاه مهمی برخوردار هستند.
یزدان با اشاره به ضرورت رصد مشکلات بنگاههای اقتصادی برای کاهش شکایات در حوزه کارگری و کارفرمایی، گفت: آسیب شناسی و جلوگیری از هر گونه تنش بین کارگر و کارفرما یکی از موارد مهمی است که قبل از طرح پرونده و شکایت باید انجام شود.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سامانه جامع روابط کار با هدف افزایش سلامت اداری و سرعت در انجام امور راه اندازی شد و کارگران و کارفرمایان میتوانند شکایت خود را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری در این سامانه انجام دهند.
یزدان اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه، مراجعه حضوری به حداقل رسیده و با یک بار احراز هویت الکترونیکی کارگران و کارفرمایان، دادخواست ها، درخواست ها، طرح طبقه بندی مشاغل، طرح مستمری، تعیین صلاحیت شرکتهای خدماتی، بیمه بیکاری، تائید صلاحیت کار و دیگر خدمات وزارتخانه به صورت الکترونیکی عرضه میشود.
" فرزاد یوسفی " مدیرکل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی نیز گفت: بالا بردن اعتماد در تشکلهای کارگری و کارفرمایی در بنگاههای اقتصادی باعث افزایش بهره وری در تولید نیز خواهد شد.
یوسفی، نقش تشکلهای کارگری در پیگیری مشکلات کارگران را انکارناپذیر دانست و افزود: با این تشکلها بسیاری از موانع و مشکلات کارگری و کارفرمایی برطرف و این امر موجب رونق تولید، افزایش بهره وری، بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی، حفظ و موجودیت کارگاهها و امنیت شغلی کارگران میشود.