نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی مستقر در سیستان و بلوچستان هر روز برای دفاع از بشریت در مقابل ورود مواد خانمان سوز مخدر از ۲ کشور افغانستان و پاکستان برای جلوگیری از ارسال آن به جهان جانفشانی می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی مستقر در سیستان و بلوچستان نه تنها از خاک وطن مقتدرانه مرزبانی می‌کنند بلکه به سبب وجود یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر هم مرزی با کشور‌های افغانستان و پاکستان هر روز برای دفاع از بشریت در مقابل ورود مواد خانمان سوز مخدر از این ۲ کشور و جلوگیری از ارسال آن به جهان جانفشانی می‌کنند.

کشور افغانستان همچنان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و جمهوری اسلامی ایران همچنان بزرگترین کشف کننده این مواد در جهان است. سیستان و بلوچستان نیز به دلیل هم مرزی با افغانستان و پاکستان به سبب داشتن مردمانی وفادار و وطن پرست، نیرو‌های جان برکف مرزبانی، انتظامی و نهاد‌های امنیتی در خط مقدم مبارزه با موادمخدر و در صدر جدول کشفیات این ماده خانمان‌سوز در ایران قرار دارد.

تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر آماری است که جدیت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را در این راه نشان می‌دهد که بر اساس همین آمار ۴۵ درصد شهدای مبارزه با مواد مخدر کشور در مرز‌های سیستان و بلوچستان جان شان را فدا کرده اند.

براساس آخرین آماری که روز گذشته از سوی سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام شد، به استناد گزارش ۲۰۲۰ سازمان ملل ۹۰ درصد تریاک، ۲۶ درصد هرویین و ۴۸ درصد مرفین در سطح جهانی از سوی ایران کشف می‌شود و در این میان ۷۶ درصد کشفیات مربوط به ۶ استان شرقی کشور و ۲۴ درصد مربوط به بقیه شهر‌های ایران اسلامی است.

بزرگی آمار کشفیات انواع مواد مخدر جهان در ایران و همچنین تعداد بالای آمار شهدا و جانبازان ایرانی از اهمیت این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهد. کشوری که به واسطه تعالیم دینی نمی‌پذیرد تا خاکش معبری برای ورود و صدور مواد مخدر از افغانستان به اروپا و دیگر کشور‌های دنیا باشد.

بنابر اعلام دفتر سازمان ملل سالانه بیش از ۱۰ هزار تن تریاک معادل ۸۴ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود که همین مساله سیستان و بلوچستان را به سبب موقعیت جغرافیایی در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار داده است.

میزان تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان و حضور آمریکا و همپیمانانش در آن کشور رو به افزایش گذاشته و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد.

بنابر آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی) ۲۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که در این بخش ۴۱۱ هزار نفر از مردم این کشور مشغول بکار هستند.

سیستان و بلوچستان با وجود داشتن بیش از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های افغانستان و پاکستان و بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان از معضل حمل و نقل، نگهداری و گاهی ترانزیت موادمخدر متاثر شده که خوشبختانه با عنایت ویژه مسوولان، همکاری شایسته مردم مرزنشین و همت و تلاش شبانه روزی نیرو‌های مرزبانی، انتظامی، امنیتی و نظامی شاهد تحولی عظیم در زمینه کشف مواد مخدر و مبارزه با سوداگران مرگ ایجاد شده و این استان در صدر جدول کشف و مبازره قرار گرفته است.

رشد ۴۲ درصدی کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با موادمخدر بیش از چهار هزار نفر شهید و افزون بر ۱۲ هزار نفر جانباز تقدیم کرده که بیش از ۴۵ درصد شهدای مبارزه با موادمخدر در این استان جانفشانی کرده اند.

علی زندی گفت: سال گذشته بیش از ۲۸۵ تن انواع مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف و ضبط شد که در مقایسه با سال ۹۷ بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

او افزود: در سه ماهه سالجاری ماموران انتظامی، اداره کل اطلاعات، مرزبانی و بسیج بیش از ۹۲ تن انواع موادمخدر در این استان کشف و ضبط کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۲ درصد رشد داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان ادامه داد: این آمار نشان از صلابت، همت، غیرت و کوشش همکاران در دستگاه‌های مقابله‌ای استان و حمایت همه جانبه دستگاه قضایی دارد.

او  خاطرنشان کرد: اقداماتی به منظور کاهش سن اعتیاد در سیستان و بلوچستان در حال انجام است، زیرا معتقدیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند با پدیده شوم اعتیاد مبارزه کند و همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها و کسانیکه می‌توانند در این عرصه یاریگر باشند، باید ورود کنند.

زندی بیان کرد: اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر یکی از سیاست‌های چندساله ستاد است و در همین راستا، سیاست اصلی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور موضوع یاریگران زندگی است.

او  گفت: همه باید یاریگر و کمک کننده یکدیگر باشیم، زیرا تنها یک دستگاه نمی‌تواند این وظیفه مهم را بخوبی انجام دهد.

او افزود: در حوزه فرهنگی اقدامات بسیار خوبی در استان در حال انجام است بطوریکه سال گذشته با حضور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در استان بیش از ۴۴ مصوبه در پنج حوزه مقابلهای، قضایی، فرهنگی، درمانی و صیانت به تصویب رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک در اداره کل آموزش و پرورش استان بحث یاریگران زندگی به صورت جدی در حال پیگیری است.

او  اظهار داشت: اقدام ارزنده دیگری که انجام شده و امسال مردم شاهد تحقق آن خواهند بود، راه اندازی نمایشگاه سیار در مناطقی که دسترسی به امکانات لازم در حوزه پیشگیری وجود ندارد، است.

زندی گفت: در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما امضا شده تا برنامه‌های خود را حول محور اطلاع رسانی و آگاه سازی برای مخاطبان و به ویژه خانواده‌ها گسترش دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اطلاع رسانی کافی و درست و شیوا را برای خانواده‌ها مدیریت کنیم، بخش مهمی از مشکلات جامعه در زمینه موادمخدر برطرف خواهد شد، زیرا خانواده نقش کلیدی را در این زمینه دارد.

او بیان کرد: در زمینه کشفیات موادمخدر رشد قابل توجهی را شاهد هستیم البته رشد کشفیات نمی‌تواند مبنایی در حوزه مبارزه باشد، اما به واسطه هوشیاری و تلاش خوب نیرو‌های انتظامی، اطلاعات، سپاه و دستگاه‌های مقابله‌ای و قضایی، امروز شاهد افزایش کشف موادمخدر و دستگیری سوداگران مرگ در استان هستیم.

زندی ادامه داد: متاسفانه امروزه حتی کشفیات کم مواد مخدر نیز با درگیری همراه است که نیرو‌های مقابله‌ای را با مشکل مواجه می‌کند.

او گفت: برخورد با موضوعات اجتماعی نیز باید به شیوه و سبک و سیاقی باشد که خروجی آن افزودن یک واحد به داشته‌های مردم به ویژه در زمینه اعتیاد باشد و رسانه نیز باید در این زمینه به عنوان یاریگر عمل کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در گذشته بسیاری از آمار‌های مربوط به اعتیاد ارائه نمی‌شد، اما در این چندسال اخیر این مشکل برطرف شد، زیرا معتقدیم هرچه آمار مکتوم باشد، جامعه متضرر خواهد شد البته خبر باید حداقل آسیب را داشته و جنبه مثبت داشته باشد.

او ادامه داد: نگاه مسوولان و به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان در انتشار اخبار مختلف در این حوزه بسیار شفاف و روشن است و استاندار در این زمینه بسیار تاثیرگذار و دقیق عمل می‌کند.

زندی گفت: شرایط زمینه ساز در رابطه با اعتیاد و گرایش به موادمخدر از ۲ حوزه جامعه یا خانواده خارج نیست که در این میان بیشترین مسوولیت بر عهده خانواده است.

او  افزود: زحمات همکاران در زمینه مبارزه با مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا نیرو‌های خوبی در حوزه مقابله در حال فعالیت هستند و هرچه شفافتر آمار این حوزه ارائه شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان همچنین به نقش خبرنگاران در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد داریم خبرنگاران زبان و صدای مردم هستند و به عنوان یک بازوی توانمند و حلقه واسطه بین مردم و دولت و حاکمیت ایفای وظیفه می‌کنند و می‌توانند در زمینه مبارزه با موادمخدر و هدایت گرفتار شدگان در دام اعتیاد به سمت سالم سازی بسیار موثر باشند.

دستگیری ۲۱ هزار متهم در رابطه با مواد مخدر

داستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: میزان کشفیات مواد مخدر با تلاش نیرو‌های انتظامی، مرزبانی، سپاه پاسداران، بسیج و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان در سال ۹۷ بیش‌از ۲۲۱ تن بوده که این میزان در سال ۹۸ به افزون‌بر ۲۸۵ تن رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی‌راد افزود: تلاش این نیرو‌ها در سالجاری نیز قابل تقدیر است بطوریکه تاکنون بیش‌از ۹۰ تن انواع موادمخدر در سیستان و بلوچستان کشف شده است.

او  گفت: تعداد متهمان دستگیر شده به جرم موادمخدر در سال گذشته بیش‌از ۲۱ هزار نفر بوده و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش‌از ۲ هزار نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند.

ضرورت همیاری علما، معتمدان و اصحاب رسانه در مبارزه با مواد مخدر

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امروزه همه افراد جامعه به نحوی درگیر موضوع اعتیاد هستند، گفت: مبارزه با اعتیاد نیازمند همت ملی است و در این زمینه علمای شیعه و سنی، اصحاب رسانه و فرهنگ‌سازان باید یاریگر دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و سایر سازمان‌های دست اندرکار باشند، زیرا مقابله با این بلای خانمان سوز تنها از عهده یک دستگاه خارج است.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد اظهار داشت: متاسفانه دشمنان این نظام و انقلاب با حیله‌های مختلف غیرت دینی و اسلامی مردم این سرزمین را هدف قرار داده اند.

او گفت: زمانیکه یک فرد در جامعه دچار اعتیاد شود غیرت خود را از دست می‌دهد و برای بدست آوردن مواد ممکن است اقدامات خاصی انجام دهد که جامعه را نیز دچار مشکل کند و برای چنین فردی دیگر دین، ناموس، خانواده وطن و ... مطرح نیست.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان افزود: هرسال رشد کشفیات مواد مخدر بیشتر می‌شود و تنها کشوری که در این زمینه به شدت مقابله می‌کند جمهوری اسلامی ایران است.

موحدی راد با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر همت ملی و تلاش تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد، ادامه داد: علما باید استفاده و تجارت مواد مخدر را حرام اعلام کنند، زیرا این موضوع سرمایه‌ای برای گروهک‌های معاند شده و اگر استفاده مواد مخدر کاهش یابد قطعا می‌توانیم این گروه‌ها را شکست دهیم.

۴۰ تن موادمخدر در زاهدان به آتش کشیده شد

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در مراسم امحاء ۴۰ تن مواد مخدر در زاهدان از کشف ۹۲ تن مواد افیونی درسه ماهه نخست امسال خبر داد.

سردار محمد قنبری در این مراسم با اشاره به موقعیت و نقش این استان در مبارزه با مواد مخدر گفت: استان پهناور سیستان و بلوچستان به سبب داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده موادمخدر دنیا در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد افیونی قرار دارد بطوریکه نیروی انتظامی همواره با حجم وسیعی از باند‌های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر رو به روست.

او  افزود: نیروی انتظامی و مرزبانی استان به عنوان سنگربانان نخست جبهه مقابله با موادمخدر و سوداگران مرگ با همکاری خوب مردم و سایر دستگاه‌های هضو شورای تامین با تمام توان و اقتدار در مقابل قاچاق مواد مخدر ایستاده اند به طوریکه این استان همواره بیشترین کشفیات موادمخدر کشور داشته است.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: فرماندهی انتظامی استان در سه سال گذشته با برنامه ریزی دقیق و هدفمند روند رو به رشدی در کشفیات مواد مخدر داشته است و این روند همچنان با اقتدار ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱ هزار عملیات پلیسی علیه قاچاقچیان مواد مخدر در سراسر استان انجام شد، اظهار داشت: در این عملیات‌ها ۱۷۵ باند مسلح قاچاق موادمخدر منهدم و بیش از۵۰ قاچاقچی در درگیری‌های مسلحانه به هلاکت رسیدمد.

او  اضافه کرد: توقیف افزون بر یکهزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از قاچاقچیان، کشف بیش از ۲۵۰ قبضه انواع سلاح گرم و ۲۸۶ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۸ در این استان که در مقایسه با سال ۹۷ بیش از ۲۹ درصد رشد داشته است نشان دهنده اقتدار و هوشیاری نیرو‌های عمل کننده در مقابله با سوداگران مرگ است.

سردار قنبری افزود: ۳۱ هزار نفر در سال ۹۸ در ارتباط با جرایم مواد مخدر در سیستان و بلوچستان دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه مبارزه با موادمخدر و تقدیر از تمامی ایثارگران این عرصه، گفت: به طور قطع موفقیت‌های به دست آمده مرهون خون شهدا و ایثار و از خود گذشتگی خانواده صبور این عزیزان است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
درود
آخرین اخبار