رئیس بخش آزمایشگاه بیمارستان رضوی گفت:معمولاً حدود ۸۰ درصد از مبتلایان بی‌علامت بوده، ۱۵ درصد علائم شدید را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مریم جعفری راد رئیس بخش آزمایشگاه بیمارستان رضوی ضمن بیان این مطلب گفت: معمولاً حدود ۸۰ درصد از مبتلایان بی‌علامت بوده، ۱۵ درصد علائم شدید را نشان می‌دهند، اما حدود ۵ درصد از مبتلایان، دچار وضعیت حاد یا بحرانی بوده و به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند.

او افزود:این ویروس سارس کووید ۲ از نظر بیماری‌زایی ترجیحا دستگاه تنفسی را مورد هجوم قرار داده و علائم بالینی آن طیف وسیعی از سرماخوردگی ساده، آبریزش بینی، سرفه خشک، گلودرد، سردرد، تب، درد عضلانی تا اشکال دیگری مانند اسهال، تهوع، استفراغ، خستگی، از بین رفتن حس‌های چشایی و بویایی را دربردارد.

رئیس بخش آزمایشگاه بیمارستان رضوی ادامه داد: دوره نهفتگی بیماری تا ۱۴ روز بوده و به‌طور متوسط علائم بالینی آن بین ۴ تا ۵ روز پس از تماس با ویروس، بروز می‌یابد و نکته مهم درباره این ویروس این است که طیفی از بیماری را از حالت بی‌علامتی تا علائم خفیف و شدید و در مواردی نیاز به بستری و مراقبت ویژه از خود نشان داده است.

بیشتر بخوانید: افزایش مبتلایان به کرونا تا دو ماه آینده

جعفری بیان کرد: به‌طور کلی، معیار‌های تشخیصی برای بیماری کووید ۱۹ سه گروه علائم بالینی، علائم رادیولوژیک و علائم آزمایشگاهی هستند که علائم رادیولوژیک با انجام سی تی اسکن از ریه‌ها تشخیص داده می‌شود.

او تصریح کرد: علائم آزمایشگاهی با بررسی افزایش CRP یا پروتئین فاز حاد، ESR، کاهش گلبول‌های سفید و LDH می‌توانند در مراحل اولیه نشان‌دهنده این باشند که بیمار ما مبتلا به ویروس است.

رئیس آزمایشگاه بیمارستان رضوی تاکید کرد: هم‌چنین تست‌های آزمایشگاهی سرولوژیک با بررسی آنتی‌بادی‌های موجود در خون می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد چراکه با ورود هر عامل خارجی به بدن از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها، سیستم ایمنی بدن واکنش‌هایی از خود نشان داده و آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که برای مبارزه با ویروس و ایجاد ایمنی در آینده به کار گرفته می‌شوند.

جعفری اظهار کرد: اگر فرد قبلا مبتلا شده باشد، این تست‌های IGG و IGM نشان می‌دهد و کاربرد‌های اپیدمیولوژیک داشته و می‌توان از آنتی‌بادی‌های فرد بهبودیافته برای سایر مبتلایان بهره برد.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار