استاد نجیب مایل هروی، پژوهشگر برتر افغان که سال‌ها پیش به ایران آمد تا دین خود را به وطن فرهنگی‌اش ادا کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاد نجیب مایل هروی در بیست سالگی، در آغاز جوانی از هرات، به ایران آمده و در کسوت دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد به تحصیل مشغول شد.
 
سال‌ها با آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی و پژوهشکده میراث مکتوب و کتابخانه مجلس در تهران هم همکاری کرده و در آن جا فعالیت‌های ارزنده‌ای را به ثمر رسانده است.
 
مقاله‌هایی از ایشان در دایره‌المعارف دانشنامه بزرگ اسلامی هم چاپ شده، ایشان در مقطعی هم جایزه ادبی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی را دریافت کرده است.در حوزه شناخت «عین‌القضات همدانی» و مشرب عرفانی او، کتاب «پیر بیابانکی»  و«خاصیت آیینگی» استاد مایل هروی یکی از بهترین آثاری است که می‌تواند به شناخت ما از این عارف واصل کمک کند.  
 
سمبل یگانگی ایران و افغانستان -مایل هروی
 
بیان این خدمات، یادآوری ادب میزبانی و انجام وظیفه مهمان‌داری است و یادآوری اشتراکات وسیع دو ملت است.
 
قطعا دوستان افغانستانی ما هم همین نگاه و همین روحیه را دارند و خدمات شایسته‌ای را به برادران ایرانی خود روا داشته‌اند، چرا که دو ملت، در سایه یک فرهنگ، یک تاریخ و یک زبان رشد یافته‌اند. این تاریخ مشترک ماست که این شاخصه‌های زیبا را در خود تجلی داده است و هیچ چیز نمی‌تواند آن را خدشه‌دار سازد.
 
علی‌رضا قیامتی قائم‌مقام خردسرای فردوسی و استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد در خصوص استاد مایل هروی و اوضاع و احوال ایشان گفت: بحث‌های قانونی برای اعطای تابعیت ایرانی به استاد هم در حال پیگیری نهایی است.

او افزود: با هماهنگی و پیگیری وزارت خارجه، استاد مایل هروی حاضر شد با حفظ تابعیت افغانستان، تابعیت ایرانی را هم بپذیرد، این کاری ویژه بود که صرفا با نگاه به خدمات علمی و پژوهشی استاد انجام شد و الا این کار چندان در کشورما معمول نیست.
 
سمبل یگانگی ایران و افغانستان _مایل هروی
این استاد دانشگاه در بیان احوالات استاد هروی ادامه داد: خانه‌ای در بلوار سجاد مشهد برای استاد خریداری و به استاد تحویل داده شده  که بزودی با حل مشکل تابعیت، این خانه به نام ایشان سند خواهد خورد. این خانه البته همین حالا هم در تملک خانواده استاد است.
 
قیامتی بیان کرد: از این رو، فکر می‌کنم اگر غفلتی هم پیش از این صورت گرفته بوده، به شکلی مناسب، آن غفلت‌ها رفع شده است. آن‌قدر که امروز می‌توانیم بگوییم، رسیدگی به حال استاد نجیب مایل هروی با رسیدگی به بسیاری از استادان پیشکسوت ایرانی همتراز است.
 
او تصریح کرد: این عدم بازتاب، باعث شد تا سوءتفاهماتی پیش بیاید و پیوستگی فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان، هدف حمله قرار بگیرد، آن هم در زمانه‌ای که بسیاری مترصد هستند تا این پیوستگی و این همراهی تاریخی را نادیده بگیرند و به آن آسیب بزنند، بسیاری بر طبل تقابل دو ملت می‌کوبند تا از آن میان منافع خودشان را دریابند. این ظلم بزرگی در حق هر دو ملت است.
 
سمبل یگانگی ایران و افغانستان _مایل هروی
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: نخبگان فرهنگی دو کشور این جریان را می‌بینند و می‌شناسند، امروز بسیاری از چهره‌های موفق علمی، فرهنگی و ورزشی افغانستانی، پرورش‌یافته در ایران هستند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.