اجرای طرح شناسایی و بررسی باستان‌شناسی در بخش مرکزی شهرستان قیر و کارزین آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  عبدالرضا نصیری معاون میراث‌فرهنگی استان فارس گفت: طرح شناسایی و بررسی باستان‌شناسی بخش مرکزی شهرستان قیر و کارزین به سرپرستی سعید صفرزاده کارشناس میراث‌فرهنگی استان فارس برای تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان انجام و در  فصل بررسی، آثار شناسایی شده روی نقشه GIS پیاده می شود.

او، بیان کرد: به‌دلیل وسعت شهرستان قیروکارزین در مرحله نخست بررسی و مطالعه بخش مرکزی پیشنهاد شد که مجوز شناسایی باستان‌شناسی در این بخش صادر شده است.

نصیری تصریح کرد: این شهرستان با آب و هوایی گرم در چهار راه ارتباطی استان‌های فارس، یزد و اصفهان به استان‌های هرمزگان و بوشهر قرار گرفته که از دیر باز مورد توجه بوده و پژوهشگران بسیاری از این منطقه بازدید کرده و آثاری از دوره‌های مختلف را شناسایی و معرفی کرده‌اند  که پیش از این، بررسی جامع و فشرده‌ای برای شناسایی آثار باستانی و تاریخی این شهرستان انجام نشده است.

معاون میراث ‌فرهنگی استان فارس با اشاره به اینکه از قدیمی‌ترین آثار ثبتی برجای مانده در محدوده شهرستان قیر و کارزین نقش برجسته پارتی  دوره اشکانی در بین گردنه گلومشک و کارزین  به شکل تخته سنگی مکعبی با ابعاد چهار متر بوده، ادامه داد:  در یک طرف سنگ، نقش یک کماندار اشکانی حجاری شده است.

او، افزود: تپه شاه بربر، آسیاب تاریخی شهر قیر و تل شاه پریون از دیگر آثار مهم در این شهرستان است که از قبل شناسایی و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و  از ۵۲ اثر ثبت ملی شده، تعداد ۲۹ اثر در بخش مرکزی قرار دارد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار