بهره برداری از فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از بهره برداری فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،علیرضا رضوی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران گفت: امسال در قالب پویش هر هفته الف – ب ایران که با عنوان ساخت و ساز‌ها و ساز و کار‌ها اجرا می‌شود؛ شرکت آب و فاضلاب استان فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه را به بهره برداری می‌رساند.
 
رضوی با اظهار اینکه افتتاح فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه جزء بزرگترین و فاخرترین پروژه‌های استان و کشور محسوب می‌شود؛ گفت: با افتتاح این تصفیه خانه ظرفیت لازم برای افق ۱۴۲۰ جهت تصفیه فاضلاب شهر ارومیه ایجاد و بهداشت و سلامت مردم در پایین دست تصفیه خانه تامین خواهد شد. از طرف دیگر تعهد شرکت آب فاضلاب استان به ستاد احیای آب دریاچه ارومیه مبنی بر انتقال پساب به میزان ۵۱ میلیون متر مکعب در سال، پساب استاندارد تصفیه شده به پیکره دریاچه ارومیه رها سازی خواهد شد.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اکنون این پروژه با میانگین پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در دست اجرا بوده و توسط پیمانکار فاز اول در اوایل مهر ماه و فاز نهایی در اواخر آذرماه فاضلاب گیری شود. منابع تامین اعتبار این تصفیه خانه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه است. همچنین برای انتقال پساب استاندارد به پیکره دریاچه ارومیه به خط انتقال به طول ۱۱ کیلومتر نیاز است که هم اکنون حدود ۸ کیلومتر اجرا شده و مابقی باتوجه به رفع معارض و تامین اعتبار در همین ماه توسط ستاد احیا اجرا خواهد شد و با اجرای این ۱۱ کیلومتر پساب مودول یک، دو و سه ارومیه به دریاچه ارومیه رها سازی خواهد شد.
 

رضوی یادآور شد: سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان در راستای اجرای پویش هر هفته الف – ب ایران، خدمات ارزنده‌ای از جمله افتتاح و بهره برداری سامانه تامین آب شرب مهاباد، تامین آب شرب پلدشت، سامانه فاضلاب شهرک گلمانخانه ارومیه، مدرن‌ترین تصفیه خانه آب سلماس و تصفیه خانه شهرستان خوی در مجموع با اعتبار هزینه شده ۲۳۰ میلیارد تومان ارائه نمود.

افزایش ۷ درصدی مصرف آب در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در ادامه در خصوص میزان مصرف آب شرب استان گفت: بدلیل فرا رسیدن زود هنگام گرما و شیوع بیماری منحوس کرونا که تنها راه پیشگیری از آن رعایت بهداشت فردی، فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شستشوی مرتب و مداوم دستهاست؛ موجب شده مصرف آب در مناطق شهری و روستایی نسبت به سال‌های گذشته حدود ۷ درصد افزایش یابد.

رضوی  با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به همشهریان و روستاییان را دارند؛ خواست تا در این زمینه شرکت آب فاضلاب را همراهی نمایند و با اطلاع رسانی‌هایی در زمینه استفاده بهینه ازآب انجام می‌شود شاهد افت فشار آب یا قطعی آب نباشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در ادامه اظهار کرد: آذربایجان غربی با جمعیت شهری تحت پوشش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای ۶۶۲ هزار فقره انشعاب آب و حدود ۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب و حدود ۷۵۰ کیلومتر خط انتقال می‌باشد که درصد جمعیت تحت پوشش در بخش شهری در کل استان۱۰۰ درصد است و با توسعه شهرنشینی این درصد نیز حفظ شده و توسعه یافته است.

این مسئول در خصوص جمعیت تحت پوشش در بخش روستایی نیز گفت: جمعیت تحت پوشش روستایی حدود یک میلیون نفر با ۲۹۲ هزار فقره انشعاب آب و بیش از ۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب و حدود ۵ هزار کیلومتر خط انتقال می‌باشد که جمعیت تحت پوشش آب روستایی هم اکنون ۸۶ درصد است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی ظرفیت کل تامین آب در شهر‌های استان را ۱۱ هزار و ۵۱۰ لیتر درثانیه ذکر کرد که از آب‌های سطحی و آب‌های زیر زمینی شامل ۱۴ واحد تصفیه خانه آب به ظرفیت حدود ۵ هزار لیتر بر ثانیه و ۲۵۳ حلقه چاه که ۲۰۹ حلقه زیر زمینی تامین می‌شود.

رضوی افزود: ظرفیت تامین آب در روستا‌های استان نیز ۳ متر مکعب در ثانیه یا ۳ هزار لیتر در ثانیه می‌باشد که منابع تامین آب روستایی عمدتا و حدود ۹۹ درصد از محل چاه‌ها یا آب‌های زیرزمینی که تلفیق چاه‌ها و چشمه هاست، بوده و تنها یک درصد از آب‌های سطحی است. میانگین حجم مخزن آب در شهر‌ها ۶۵ صدم متر مکعب به ازای هر متر مکعب و در روستا‌ها ۵۳ صدم متر مکعب به ازاری هر متر مکعب می‌باشد. با توجه به اینکه بصورت استاندارد حجم مخازن یک متر مکعب به ازای هر متر مکعب است بنابراین نیازمند توسعه ظرفیت سازی مخازن هستیم.

این مسئول  یادآور شد: در حال حاضر ۱۴ تصفیه خانه در استان داریم که برای تصفیه آب شرب ۸ شهر ارومیه، ماکو، پلدشت، ایواغلو، سردشت، مهاباد، تکاب و سلماس از محل آب‌های سطحی در مدار بهره برداری هستند.

 

آذربایجان غربی  پیشرو  در جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب

 
رضوی در بخش دیگر سخنان خود با اظهار اینکه در بخش جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب میانگین استان ۶۷ درصد می‌باشد؛ گفت: بطور متوسط ۱۷ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم. در بخش فاضلاب روستایی نیز گام‌های خوبی برداشته شده، اما فاصله زیادی تا اجرایی شدن دارد چرا که شاخص‌هایی ازجمله فاصله روستا‌ها، تعداد خانوار‌ها و بالا بودن سنگ بستر منطقه و تراز آب‌های زیر زمینی نیاز است تا پروژه فاضلاب در روستا‌ها اجرا شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اضافه کرد: با این حال شرکت آب فاضلاب روستایی سابق اقدام به برخورداری ۴۴/۱ درصد جمعیت بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت دفع فاضلاب کرده است؛ که سه روستای سیلاب سلماس، گوگ تپه مهاباد و قولنجی ارومیه که جزو روستا‌های بزرگ استان می‌باشند و در مدار قرار دارند؛ و ۴ روستای دیگر شامل روستای بار خوی، یولاگلدی شوط، ریحان آباد ارومیه و داشبند بوکان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و پروژه فاضلاب چوبلوی تکاب هم اکنون در دست اجراست.
 
این مسئول کل پروژه‌های آب رسانی روستایی در دست اجرا را ۱۵۲ پروژه در قالب ۲۴ طرح عنوان کرد که ۹۶۲ روستا را به خود اختصاص داده است که ۱۴۴ روستا در دست و مابقی به اتمام رسیده است.
 
رضوی در ادامه به اجرای پروژه‌های مطالعاتی شرکت آب و فاضلاب استان نیز اشاره کرد و گفت: مجتمع آب رسانی ۱۴۱ روستایی مهاباد، پروژه آب رسانی ۱۶۵ روستای بوکان، پروژه ۱۰۶ روستایی شمال استان و پروژه ۸۱ روستایی شهید باکری جزء پروژه‌های مهم اجرایی و پروژه‌های مطالعاتی مثل پروژه آب رسانی ۳۳ روستایی انزل، تامین آب شرب پروژه‌های پایین دست سد زولا، پروژه‌های سردشت، اشنویه و نقده از سد چپرآباد، تامین آب شرب روستا‌های پیرانشهر از جمله پروژه‌های مطالعاتی می‌باشد که که با اجرای این پروژه‌ها مشکل کمی و کیفی روستا‌ها حل خواهد شد. همچنین پیگیر اجرای احداث تصفیه خانه شهر ربط و شهر نالاس هستیم که جزو دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان می‌باشد.
 
انتهای پیام/ن م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.