به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش تهران در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره اهمیت موضوع هدایت تحصیلی اظهار کرد: هدایت تحصیلی فرآیندی است که باید مقدمات آن فراهم شود؛ اکنون در مقطع متوسطه اول فقط میتوانیم از مشاوره کمک بگیریم.
او افزود: استخدامهای بی رویه کسانی که سالها در حق التدریس و آموزشیار نهضت بودند، باعث شد آموزش و پرورش به جای نیروی متخصص، نیروهای دیگری را استخدام کند و همین موضوع بخشی از فعالیتها را تحت تاثیر قرار داده است.
امکانات هنرستانهای تهران، به روز است
مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: البته از حیث تجهیزات در شهر تهران هنرستانها به روز هستند، حتی آموزش وپرورش در این حوزه توانسته است بخشی از نیاز بازار کار را داشته باشد.
فولادوند با اشاره به اینکه ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و پرسنل میشود، گفت: موضوع هدایت تحصیلی یکی از تکالیف آموزش و پرورش است. باید به نوعی تلاش کنیم که بودجههای آموزش و پرورش را افزایش دهیم البته دولت کمکهایی داشته است، ولی کافی نیست هرچند موضوع خرید خدمت و برونسپاری داریم و بخشی از کارگاههای ما از موسسات غیردولتی خرید خدمات میکنند.
در ادامه مرتضی شکوهی مدیرکل سابق معاونت ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی شناسایی استعدادهای دانش آموزان از اولویت بالاتری برخوردار است و اگر بخواهیم هدایت تحصیلی مطلوبی داشته باشیم باید شناسایی دانش آموزان انجام گیرد که البته در این زمینه در قالب برنامه شهاب اقدامات خوبی داشتیم که از پایه چهارم ابتدایی آغاز میشود.
او ادامه داد: در دوره ابتدایی بیشتر زمان باید صرفا شناسایی استعدادها شود، تا موضوع هدایت تحصیلی در پایه نهم منجر به انتخاب شاخه و رشته تحصیلی شده و مبتنی بر استعداد و علاقه کار دنبال شود. در دوره ابتدایی اگرچه تلاشهای خوبی داشتیم، اما برای آنکه استعدادها شناسایی شود به شکل نظاممند انجام نشده است.
شکوهی تصریح کرد: اگرچه معلمان در تلاش برای کمک به دانش آموزان هستند، اما باید نظام جامعی در آموزش و پرورش آماده شده باشد تا معلم ابتدایی از ابتدا به طور نظاممند به کار بپردازد ؛ اما این مهم اکنون وجود ندارد.
انتهای پیام/