هم اکنون بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود و این جزو افتخارات است که می‌توانیم سوار خودرو ملی شویم.

تولید خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می شود که آمریکا ایران را تحریم کرده است و این تحریم ها به ظاهر باعث ضعیف شدن کشور در صنایع شد اما زمانی که صنایع داخلی را از آن سال مورد بررسی قرار می دهیم متوجه تغییرات مثبت کشور طی این چند سال می شویم.

یکی از صنایعی که پس از نحریم به شدت تحت تاثیر قرار گرفت خودرو بود. در چند سال گذشته کشور وابستگی شدیدی به واردات خودرو و قطعات داشت و به همین دلیل در اوایل تحریم دچار افت شدید تولید شدیم اما خوشبختانه به همت مهندسان و نیروهای داخلی کشور بسیاری از موارد وارداتی، داخلی سازی شد و توانستیم خودروهای داخلی را وارد بازار کنیم.

قبل از تحریم به منابع عظیمی که در داخل کشور وجود داشت توجه چندانی نمی شد،  اما پس از تحریم این منابع بیشتر مورد بازرسی قرار گرفت و حتی این استفاده باعث جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز شد.

هم اکنون بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و این جزو افتخارات است که می توانیم سوار خودرو ملی شویم.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در بازار همچنان صعودی! / محصولات ثبت نامی چه زمانی تحویل داده می‌شوند؟


طراحی، تولید و عرضه خودرو‌های داخلی در ایران نیز یکی از همان اتفاقاتی است که مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی فارغ از اهداف دولت‌ها و موفقیت در عرصه جهانی منتظر آن بوده‌اند. تولید خودرو‌هایی که صفر تا صد تولیدشان در داخل کشور و بر اساس دانش و توانمندی مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

تولید خودرو ایرانی

ماجرای طراحی و تولید خودرو‌های داخلی در ایران داستان طولانی دارد. داستان تولید پیکان، ورود پراید و تولید پژو و سمند و پیشتازی فروش تیبا در ایران، همگی نشان از پشتکار از توانایی ایرانی‌ها در تولید و عرضه خودرو‌های ملی بوده است.

بیش تر گرفتار خود تحریمی هستیم تا تحریم های خارجی!

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: تحریم ها در ابتدا اثرات نامطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات داشتیم اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند.

او بیان کرد: هم اکنون بسیاری از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ایرانی  است و باعث شده حتی از بسیاری منابع که در گذشته استفاده نمی کردیم استفاده کنیم و این موضوع را به جرات می توان گفت ما خواهان این هستیم که تحریم ها همچنان ادامه یابد تا توان مهندسان داخلی بیشتر نمایان شود. 

دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: اما این بین مشکلاتی وجود دارد. با وجود تلاش ما برای رفع مشکلات تحریم‌های خارجی هر روز حجم تحریم‌های داخلی کشور افزایش یافته به نحوی که تأثیر تحریم‌های داخلی بر عملکرد قطعه‌سازان بیش از تحریم‌های خارجی شده است.

بیگلو بیان کرد: این نکته قابل ذکر است که هرچه محصولات ایرانی تولید شوند، شاهد کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود چرا که دیگر نیازی نیست برای خرید قطعه ارز خرج کنیم و این محصولات در داخل  کشور تامین می شود.

خودرو ایرانی

تحریم ها، صنعت قطعه سازی را متحول کرد

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: صنعت خودروسازی کشور در پی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور با چالش‌هایی روبه رو بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تحریم ها باعث شد بسیاری از خودروهای خارجی دیگر وارد نشود و همین عامل باعث گرانی خودروی وارداتی شد اما این تحریم ها اثرات مثبتی هم داشت اینکه بسیاری از قطعات در داخل تولید و دیگر نیازی به واردات ندارند.

تولید خودرو

خودروهای ملی ایرانی کدامند؟

اولین خودرو ملی ایران خودرو سمند بود که در دو نسخه LX و SE با عنوان فیس لیفت محصول اولیه تولید می‌شود؛ این خودرو دارای پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ و قدرت ۱۰۰ اسب بخار و  پیشرانه ۱.۷ لیتری EF۷ و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است. 

سورن دومین خودرو ملی ایران خودرو است که نخستین خودرو مجهز به پیشرانه توربو شارژ به شمار می رود  و در  سه مدل تولید می‌شود. این خودرو دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار، موتور ۱.۷ لیتری توربو و ۱۵۰ اسب بخار است.

رانا یکی دیگر از خودرو‌های ملی ایران خودرو محسوب می‌شود.طراحی آن بر اساس پژو۲۰۶ صندوقدار (نسخه اقتصادی ۲۰۶) است.دارای موتور ۱.۶ لیتری TU۵ و ۱۰۵ اسب بخار است. 

دنا یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های ملی ایران خودرو محسوب می‌شود.این خودرو دارای پیشرانه ۱.۷ لیتری و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است.

دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا و از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو است. کمترین شباهت را به سمند و سورن دارد.دارای پیشرانه ۱.۷ لیتری EF۷، موتور بهبود یافته و قدرت موتور ۱۵۰ اسب بخار است و در حال حاضر به آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

تیبا اولین خودرو ملی سایپا و ترکیبی از پراید، کیا ریو و تندر۹۰ است. دارای موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ و قدرت ۸۰ اسب بخار است. با تولید و عرضه تیبا هاچ‌بک، مدل تیبا ۲ نیز به بازار عرضه شد.

ساینا دومین خودرو ملی سایپا، نسخه فیس لیفت تیبا است.پیشرانه آن هیچ تغییری نسبت به تیبا نداشته است. تنها در چند مورد همانند دنده اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع پیشرف کرده است. دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری و قدرت ۸۷ اسب بخار است.

کوییک ترکیبی از ساینا و تیبا۲ است، همانند سایر محصولات سایپا از پلتفرم X۲۰۰ بهره گرفته است. رهام کامل‌ترین، به روزترین و آخرین خودرو تماما ایرانی است. به عنوان خودرو ملی ایران محسوب می‌شود. امکاناتی همچون سانروف، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌ای، سنسور‌های پارک، کروز کنترل، کامپویتر سفر و ... دارد. دارای پیشرانه ۱۶۵۰ لیتری و برگرفته از آنچه در تولید محصولات برلیانس استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خجالت بکشید یه جوری میگید تیبا که اب از لب و لوچه ادم سراریز میشه .... عزیزم تیبا همون پراید...
Iran (Islamic Republic of)
sama
۰۴:۲۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
پس چرا اینقدر گرونه ....و چرا با این کیفیتش همش خرابی داره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
آره تولیدمیکنن ولی این کجا وآن کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
صنعت خودرو؟این که الان گفتی یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اولا به صنعت خودرو توهین نکنید چون ما ممتاژ خودرو داریم
دوما حالا که فهمیده اید خود تحریم هستیم حل ش کنید
سوما انشا الله ممتاژ کاران نابود خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
Faraz
۲۳:۰۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
برید خجالت بکشید بابا
چ رویی دارین
یجوری از داخل سازی حرف میزنید انگار که خودرو بالا 50 میلیون نداریم
مردم موتور هم نمیتونن بخرن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
اخه تیبارو چ ب تحریم...
Canada
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
باید اسم قطعه ساز روی قطعه ثبت شود
تا مچ خرابکار رو بشه
کلا معلومه بشه
کی این ماشین را حتی سرهم کرده
تا بترسند .از روی وجدان کار کنند
Canada
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
اگر دولت روحانی به جوانان نخبه اعتماد میکرد و
بجای پیر ها که کم هم نیستند
از جوانان نخبه و نیروی سپاه کمک میگرفت
وصع ماشین اینجوری نبود
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان گرمی
۲۱:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سلام.از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی میخواهیم تمامی عاملین گرانی دهها برابری خودرو در دولت تدبیر و امید را بازداشت و طبق قوانین اسلامی محاکمه کنند تا مردم بتوانند خودرو را به قیمت سابق و ارزان بخرند.از باشگاه خبرنگاران جوان انتظار پیگیری داریم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
قیمت کارخانه دیگه نباید افزایش پیدا کنه ما حواله داران تو خرجی زندگی موندیم چطور میتونیم پس انداز کنیم که بدیم ۴۰ درصد افزایش دادن آیا کافی نیست حقوق های ما حتی ۱ درصدم که زیاد نشد هیچ هر سه ماه یک بار حقوق میدن رحم کنید وجدان داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۱:۲۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پژو ۳۸ تومنیو کردن ۱۰۸ تومن هنوز میگن ما داریم ضرر میکنیم آقایون ایرانخودرو و سایپا تعطیلش کنین نخواستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پس چرا اینهمه خودرو در پارکینگ خودروسازها به بهانه کمبود قطعه، احتکار شده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد میتونه مملکت رو از این باتلاق نجات بده و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خودرو ساز رو باید به اون دانشجوخای تبریز گفت که لامبورگینی ساختن . نه این دو خودروساز دلال و مدیران خودرو چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خدا ازتون نگذره با 80 میلیون نمیتونم یه ماشین بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
چه خودرویی گاری های گران وبی کیفیت یک مصاحبه بی طرفانه انجام دهید تا متوجه شوید کسانی که خودروخریده اند چگونه گرفتارتعمیرگاه وخرج های مختلف شده اند مردم ازسرناچاری این هارا می خرند البته حالا دیگر نمی توانند بخرند پس اجازه دهید درهمان انبارهادپوشوند
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
ساخت آشغال های فرانسوی مثل پژو و رنو رو بعد اهانت به مسلمانان تموم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
کدوم داخلی سازی!!؟؟ یکمشت محصولات بی کیفت وگران! ؟!؟ فقط میخواهند مردم رابه کشتن بدهند وجیب مردم راخالی!! ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سلام. گفتین خودرو ملی مگه داریم مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
به خدا انسان کرونا بگیره بمیره بهتره تا اینکه زنده بمونه و این همه ذلت را تحمل کنه.مردم دیگه تحمل چنین ظلم هایی را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۸:۴۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خواهش میکنم مستند اختاپوس رو ببینید و نگاه کنید که چه بلایی داره و آوردن سر خودرو سازی
رانت و رانت بازی و انحصاری کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سوار گاری ایرانی
شما حق انتخواب به مردم بدین واردات ازاد بشه
میبینین مردم چقدر ماشین ایرانی میخرن بماند که افتخار میکنن یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
داخلی سازی !
206 صفر گرفتم دیوونه کرده همه چیزش نصفه نیمه خرابه ! کلا ماشین رو باید همه چیزش رو عوض کرد ! انگار هر چی تو انبار داشتن به هم چسبوندن شده یک ماشین . بد عصبانیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
من شنیدم ریس شرکت بی ام و هم پراید سوار میشه
Netherlands
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
کار ازریشه خراب است تحریم بهونه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
صنعت خودرو.... اشباه میزنی داداج بدجورم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
اقای خبرنگار این خودروهای مثلا ملی که همشون از موتور و گیربکس و دیفرانسیل تولید خارج هستن. کدوم قسمتشون ملیه؟ روکش درب یا صندایش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
مگرنمی گفتن تحریم اثرنداره
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خجالت هم خوب چیزیه برای عصر رسانه همه اینا که گفتین درست کی باید بخره حالاهمشون بالای صد میلیون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
خانه از پای بست ویران است خواجه به فکر ایوان است
آخرین اخبار