به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می شود که آمریکا ایران را تحریم کرده است و این تحریم ها به ظاهر باعث ضعیف شدن کشور در صنایع شد اما زمانی که صنایع داخلی را از آن سال مورد بررسی قرار می دهیم متوجه تغییرات مثبت کشور طی این چند سال می شویم.
یکی از صنایعی که پس از نحریم به شدت تحت تاثیر قرار گرفت خودرو بود. در چند سال گذشته کشور وابستگی شدیدی به واردات خودرو و قطعات داشت و به همین دلیل در اوایل تحریم دچار افت شدید تولید شدیم اما خوشبختانه به همت مهندسان و نیروهای داخلی کشور بسیاری از موارد وارداتی، داخلی سازی شد و توانستیم خودروهای داخلی را وارد بازار کنیم.
قبل از تحریم به منابع عظیمی که در داخل کشور وجود داشت توجه چندانی نمی شد، اما پس از تحریم این منابع بیشتر مورد بازرسی قرار گرفت و حتی این استفاده باعث جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز شد.
هم اکنون بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و این جزو افتخارات است که می توانیم سوار خودرو ملی شویم.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در بازار همچنان صعودی! / محصولات ثبت نامی چه زمانی تحویل داده میشوند؟
طراحی، تولید و عرضه خودروهای داخلی در ایران نیز یکی از همان اتفاقاتی است که مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی فارغ از اهداف دولتها و موفقیت در عرصه جهانی منتظر آن بودهاند. تولید خودروهایی که صفر تا صد تولیدشان در داخل کشور و بر اساس دانش و توانمندی مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.
ماجرای طراحی و تولید خودروهای داخلی در ایران داستان طولانی دارد. داستان تولید پیکان، ورود پراید و تولید پژو و سمند و پیشتازی فروش تیبا در ایران، همگی نشان از پشتکار از توانایی ایرانیها در تولید و عرضه خودروهای ملی بوده است.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: تحریم ها در ابتدا اثرات نامطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات داشتیم اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند.
او بیان کرد: هم اکنون بسیاری از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ایرانی است و باعث شده حتی از بسیاری منابع که در گذشته استفاده نمی کردیم استفاده کنیم و این موضوع را به جرات می توان گفت ما خواهان این هستیم که تحریم ها همچنان ادامه یابد تا توان مهندسان داخلی بیشتر نمایان شود.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: اما این بین مشکلاتی وجود دارد. با وجود تلاش ما برای رفع مشکلات تحریمهای خارجی هر روز حجم تحریمهای داخلی کشور افزایش یافته به نحوی که تأثیر تحریمهای داخلی بر عملکرد قطعهسازان بیش از تحریمهای خارجی شده است.
بیگلو بیان کرد: این نکته قابل ذکر است که هرچه محصولات ایرانی تولید شوند، شاهد کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود چرا که دیگر نیازی نیست برای خرید قطعه ارز خرج کنیم و این محصولات در داخل کشور تامین می شود.
امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: صنعت خودروسازی کشور در پی تحریمها و شرایط اقتصادی کشور با چالشهایی روبه رو بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تحریم ها باعث شد بسیاری از خودروهای خارجی دیگر وارد نشود و همین عامل باعث گرانی خودروی وارداتی شد اما این تحریم ها اثرات مثبتی هم داشت اینکه بسیاری از قطعات در داخل تولید و دیگر نیازی به واردات ندارند.
اولین خودرو ملی ایران خودرو سمند بود که در دو نسخه LX و SE با عنوان فیس لیفت محصول اولیه تولید میشود؛ این خودرو دارای پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ و قدرت ۱۰۰ اسب بخار و پیشرانه ۱.۷ لیتری EF۷ و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است.
سورن دومین خودرو ملی ایران خودرو است که نخستین خودرو مجهز به پیشرانه توربو شارژ به شمار می رود و در سه مدل تولید میشود. این خودرو دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار، موتور ۱.۷ لیتری توربو و ۱۵۰ اسب بخار است.
رانا یکی دیگر از خودروهای ملی ایران خودرو محسوب میشود.طراحی آن بر اساس پژو۲۰۶ صندوقدار (نسخه اقتصادی ۲۰۶) است.دارای موتور ۱.۶ لیتری TU۵ و ۱۰۵ اسب بخار است.
دنا یکی از محبوبترین خودروهای ملی ایران خودرو محسوب میشود.این خودرو دارای پیشرانه ۱.۷ لیتری و قدرت ۱۱۴ اسب بخار است.
دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا و از محبوبترین محصولات ایران خودرو است. کمترین شباهت را به سمند و سورن دارد.دارای پیشرانه ۱.۷ لیتری EF۷، موتور بهبود یافته و قدرت موتور ۱۵۰ اسب بخار است و در حال حاضر به آذربایجان و روسیه صادر میشود.
تیبا اولین خودرو ملی سایپا و ترکیبی از پراید، کیا ریو و تندر۹۰ است. دارای موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ و قدرت ۸۰ اسب بخار است. با تولید و عرضه تیبا هاچبک، مدل تیبا ۲ نیز به بازار عرضه شد.
ساینا دومین خودرو ملی سایپا، نسخه فیس لیفت تیبا است.پیشرانه آن هیچ تغییری نسبت به تیبا نداشته است. تنها در چند مورد همانند دنده اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع پیشرف کرده است. دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری و قدرت ۸۷ اسب بخار است.
کوییک ترکیبی از ساینا و تیبا۲ است، همانند سایر محصولات سایپا از پلتفرم X۲۰۰ بهره گرفته است. رهام کاملترین، به روزترین و آخرین خودرو تماما ایرانی است. به عنوان خودرو ملی ایران محسوب میشود. امکاناتی همچون سانروف، چراغ روشنایی روز، استارت دکمهای، سنسورهای پارک، کروز کنترل، کامپویتر سفر و ... دارد. دارای پیشرانه ۱۶۵۰ لیتری و برگرفته از آنچه در تولید محصولات برلیانس استفاده میشود.
انتهای پیام/
دوما حالا که فهمیده اید خود تحریم هستیم حل ش کنید
سوما انشا الله ممتاژ کاران نابود خواهند شد
چ رویی دارین
یجوری از داخل سازی حرف میزنید انگار که خودرو بالا 50 میلیون نداریم
مردم موتور هم نمیتونن بخرن !!!!
تا مچ خرابکار رو بشه
کلا معلومه بشه
کی این ماشین را حتی سرهم کرده
تا بترسند .از روی وجدان کار کنند
بجای پیر ها که کم هم نیستند
از جوانان نخبه و نیروی سپاه کمک میگرفت
وصع ماشین اینجوری نبود
رانت و رانت بازی و انحصاری کردن
شما حق انتخواب به مردم بدین واردات ازاد بشه
میبینین مردم چقدر ماشین ایرانی میخرن بماند که افتخار میکنن یا نه
206 صفر گرفتم دیوونه کرده همه چیزش نصفه نیمه خرابه ! کلا ماشین رو باید همه چیزش رو عوض کرد ! انگار هر چی تو انبار داشتن به هم چسبوندن شده یک ماشین . بد عصبانیم !