مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: خوشه آرایی نخیلات در شهرستان قیر و کارزین از اوایل خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیرو کارزین با اشاره به اینکه این شهرستان بزرگ‌ترین تولید کننده خرما در استان فارس بوده، بیان کرد: خوشه آرایی از عملیات‌های مهم باغبانی در نخیلات محسوب شده که با توجه به تجاری بودن تمامی نخیلات قیروکارزین در سطح ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان در حال انجام است.

او، بیان کرد: افزایش دسترسی میوه به ماده غذایی، افزایش هوادهی بین خوشه ها، جلوگیری از شکستن ساقه اصلی، کاهش ریزش محصول در اثر باد و طوفان، تسهیل در برداشت خرما، کاهش آفات و امراض و به طور کلی بهبود کیفیت و عملکرد محصول از نتایج مورد انتظار از خوشه آرایی نخیلات است.

همتی با تاکید بر اینکه از خوشه آرایی با نام‌های خوشه بندی، آرایش خوشه، پرداخت و پنگ روی پیش نیز یاد می‌شود، تصریح کرد: در این عملیات خوشه‌ها را از بخش درونی تاج نخل بیرون کشیده و آن‌ها را به سمت پایین درخت هدایت می‌کنند و برای جلوگیری از شکسته شدن محور خوشه  آن‌ها را بر روی دمبرگ‌ها قرار می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیرو کارزین ادامه داد: همزمان با این عملیات، خار زنی و حذف خوشه‌های صدمه دیده و نامرغوب از سوی کارگر ماهر انجام می شود و عملیات آرایش خوشه‌ها در سال‌هایی که باردهی نخیلات زیادتر بوده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همتی افزود: عمده ارقام نخل کشت شده در قیروکارزین شامل زاهدی، خاسویه، شاهانی، کبکاب، هلیله و پیارم است که بیش از ۹۰ درصد از محصول تولیدی به کشور‌های افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه نخیلات خوشه آرایی شده از منظر گاه زیبایی برخوردار می‌شود، اضافه کرد: در سال‌های اخیر همزمان با خوشه آرایی، خوشه‌های خرما به منظور حفاظت از حمله پرندگان و جوندگان، گرد و خاک و دیگر آفات با پوشش‌های توری محصور می‌شوند.

او، اظهار کرد: قیروکارزین با بیش از ۷۰۰ هزار اصله نخل در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار