بابک نیک طلب شاعر کودک و نوجوان درباره رکود صنعت نشر و لزوم توجه ناشران به استفاده از راهکارهای جدید تاکید کرد.

روبه رویی با مخاطب دغدغه همیشگی نویسندگان است/ مجله رشد هربار کم رمق‌تر از گذشته منتشر می‌شود: نویسنده

بابک نیک طلب شاعر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دغدغه‌های نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان گفت: نویسنده همیشه دغدغه رو به رو شدن با مخاطب را دارد این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا شاعر و نویسنده با مخاطب روبه رو نمی‌شود از سوی دیگر ناشران هم کتاب‌های شاعران و نویسندگان را منتشر نمی‌کنند در این شرایط نویسندگان کار خودشان را انجام می‌دهند؛ نمی‌دانم نهاد‌های مرتبط با ادبیات کودک ونوجوان می‌توانند چه وظایفی در قبال این ادبیات داشته باشند.


دوباره به زندگی و شرایط ادبیات کودک و نوجوان نگاه کنید

او افزود: نیاز داریم نهاد‌های مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان به زندگی و شرایط ادبیات کودک و نوجوان دوباره نگاه کنند تا هم شاعر و نویسنده انگیزه خلق اثر در این حوزه را داشته باشد هم ناشر کتاب‌های آن‌ها را منتشر کند هم مخاطب به سراغ کتاب‌های کودک ونوجوان برود و آن‌ها را بخواند. از نظر تعداد شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در کشور غنی هستیم و انبوهی از شاعران و نویسندگان به خلق اثر برای کودک و نوجوان فکر می‌کنند.

۳۰۰ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان داریم

این شاعر کودک ونوجوان ادامه داد:۲۵ تا ۳۰ سال پیش شاعران و نویسندگان زیادی برای کودکان و نوجوانان نمی‌نوشتند و تعداد آن‌ها به ۲۰ نفر می‌رسید، اما امروزتعداد شاعران و نویسندگان کشورمان در حوزه کودک و نوجوان به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌رسد. با احتساب شاعران و نویسندگان تازه کار و شهرستانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند شاید تعداد شاعران ونویسندگان این حوزه به بیشتر از ۳۰۰ نفر هم برسد.

محدودتر شدن عرصه برای عرضه آثار کودک و نوجوان

نیک طلب بیان کرد: عرصه برای عرضه آثار کودک و نوجوان نسبت به قبل محدودتر شده است ناشران کمتر کتاب منتشر می‌کنند مجلات کمتری هم در حوزه کودک و نوجوان منتشر می‌شود.اما سوال پیش می آید که الان چند مجله روی پیشخوان کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی دیده می‌شود؟ اصلا چند مجله برای کودک و نوجوان منتشر می‌شود؟ و چه تعداد از این مجلات به دست مخاطبانش می‌رسد؟


بیشتر بخوانید:


جای انتشار  مجله‌ای مستقل در حوزه ادبیات کودک و نوجوان خالی است 

او تصریح کرد: مجله مستقلی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر نمی‌شود که بتوانیم بگوییم شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان درآن می‌نویسند می‌توان گفت تقریبا ادبیات کودک ونوجوان خوابیده است و در زمینه عرصه توزیع و ارائه آثار کودک و نوجوان مشکل داریم. اما نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با کیفیت بالا اثر خلق می‌کند. امروز شاعران و نویسندگانی را در حوزه کودک و نوجوان داریم که در خانه هایشان می‌نویسند و آثارشان را در قفسه هایشان می‌گذارند به امید روزی که بتوانند این آثار را منتشر کنند.

مجله رشد هربار کم رمق‌تر از گذشته منتشر می‌شود

این شاعر کودک و نوجوان اظهار کرد:اگر یک مثلث را درنظر بگیرید یک ضلع آن نویسنده و تولید کننده کتاب و در ضلع دیگر آن مخاطب دیده می‌شود این مثلث یک ضلع سومی هم دارد باید آثار شاعر و نویسنده در جایی منتشر شود واقعا چنین جایی وجود ندارد در یک جامعه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی که حداقل ۱۰ میلیون کودک دارند باید مجلات و شبکه‌های تلویزیونی باشند که دائما به ادبیات کودک و نوجوان بپردازد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چنین امکانی را ندارد از سوی دیگر مجله رشدی که آموزش وپرورش منتشر می‌کند هر روز کم رمق‌تر ازگذشته می‌شود مدیران مدارس و مناطق از مجله رشد استقبال نمی‌کنند و این مجلات به دست بچه‌ها نمی‌رسد.

نیک طلب ادامه داد: در بخش خصوصی هم کسی برای ارائه کار باکیفیت برای بچه‌ها ریسک نمی‌کند. هم در زمینه عرضه هم توزیع آثار کودک و نوجوان مشکل داریم اول باید اثری عرضه شود تا بتوان آن را توزیع کرد. شعرم را در یک مجله منتشرمی کنم، اما این مجله در جایی عرضه نمی‌شود در خیابان‌ها این مجله را نمی‌بینم چند نفر از کودکان می‌توانند به مجله‌ای که در آن شعرم را منتشر کردم دسترسی داشته باشند.تعدادشان بسیار کم است؛ و باید پرسید که میزان انتشار آثار کودک و نوجوان چقدر است؟

کتاب‌های کودک و نوجوان تجدید چاپ نمی‌شوند

او افزود: اثری را در سال ۸۷ در انتشارات مدرسه منتشر کردم پس از گذشت ۱۲ تا ۱۳ سال از انتشار آن این اثر دوباره منتشر نشده است یعنی اثرم همان یکبار برای همیشه منتشر شد. وضعیت شاعران و نویسندگان دیگر هم همینگونه است. کتاب‌های کودک و نوجوان تجدید چاپ نمی‌شوند یا اگر تجدید چاپ شوند با تیراژ‌های بسیار پایین چاپ می‌شوند. روزی کتاب با تیراژ ۱۰ هزار نسخه منتشر می‌شد امروز به ۵۰۰ نسخه رسیده است یا تعداد افراد جامعه کاهش یافته است و بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند یا نه وضعیت نشر به گونه‌ای است که هرروز کتاب‌های کمتری منتشر می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان بیان کرد: اگر ناشران نمی‌توانند کتاب کاغذی منتشر کنند به عرصه‌های دیگری از جمله فضای مجازی بروند و از امکانات بچه‌های امروز برای انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان بهره ببرند.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار