معاون وزیر راه وشهرسازی از ساخت ۹ پروژه ریلی به طول یک هزار و ۶۶۶ کیلومتر خبر داد که پیشرفت فیزیکی آن‌ها از ۱۰ تا ۸۰ درصد است.

ساخت ۹ ابر پروژه ریلی کشور به طول یک هزار ۶۶۶ کیلومترخیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کل خطوط ریلی کشور که باید در شهر‌های مختلف احداث شود ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، گفت: از این میزان ۳ هزار و ۳۰۰کیلومتر در حال اجرا است که بخش عمده‌ای از آن‌ها قرارداد هایشان با پیمانکاران منتخب منعقد شده است.

او با اشاره به اینکه سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی در حال احداث در در مراحل مختلف قرار دارند و پیشرفت فیزیکی آنها بین ۱۰درصد تا ۸۰ درصد است، ادامه داد: طبق اولویت بندی که برای تکمیل و بهره برداری از این خطوط ریلی در نظر گرفته ایم ۹ پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

خادمی تصریح کرد: طول فیزیکی این ۹ پروژه یک هزار و ۶۶۶  کیلومتر است و تمامی پروژه‌های ریلی در کشور جزو برنامه‌های مهم شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به شمار می‌رود، اما برخی از آن‌ها با توجه به پیشرفت‌های فیزیکی که دارند در اولویت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور توضیح داد: برخی از این پروژه‌های ریلی در داخل کشور است و برخی از آن‌ها زمینه ساز اتصال ایران به کشور‌های همسایه می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه از این ۹ پروژه، ۴ پروژه تا پایان سال ۹۹ به اتمام می‌رسد اظهار کرد:طبق توافقی که با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است باید مسیر ریلی بین راه آهن و  بنادر احداث شود؛ بنابراین بخشی از این پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده ایم.


بیشتر بخوانید


اتصال خطوط ریلی ایران به خطوط راه آهن افغانستان

خادمی توضیح داد: اولین پروژه مربوط به مسیر یزد به اقلید است که جزو مهم‌ترین پروژه های راه‌آهن به شمار می‌رود و دومین پروژه بستان آباد به تبریز است که تا مسیر میانه این پروژه تکمیل شده و بعد از آن مسیر به تبریز متصل می‌شود؛ همچنین سومین پروژه راه آهن خواف به هرات است که کشور ایران را به کشور افغانستان متصل می‌کند و طول این پروژه ۱۳۶ کیلومتر است و در مراحل پایانی قرار دارد.

خادمی درباره پروژه بعدی ریلی هم گفت: ادامه راه آهن رشت به بندر کاسپین که به دریای خزر متصل می‌شود به طول ۳۷ کیلومتر در حال ساخت است که تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن همدان به سمت کردستان جزو اولویت‌های بعدی ما قرار دارد و سرعت ساخت این پروژه خوشبختانه بالا است، افزود: پروژه بعدی ریلی شرکت ساخت راه آهن میانه _اردبیل است که باعث اتصال این استان به شبکه ریلی می‌شود.

خادمی توضیح داد:راه آهن رشت به آستارا باوجود آنکه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته جزو اولویت‌های اصلی ما در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل قرار گرفته و با توجه به اولویت‌ها و زمان بندی که برای آن‌ها در نظر گرفته ایم امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ این خط راه‌آهن را هم به اتمام برسانیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: با ساخت این پروژه شبکه ریلی شمال به جنوب کشور و از آنجا به کشور آذربایجان متصل می‌شود.

خادمی با بیان اینکه راه آهن اصفهان به شهرکرد باعث اتصال راه‌آهن به استان چهارمحال بختیاری می‌شود و از دیگر پروژه‌های اولویت دار ما در بخش ریلی کشور به شمار می‌رود، افزود: راه آهن دورود _ خرم آباد و اصفهان به لرستان و همچنین ازنا به الیگودرز از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار ما به شمار می‌روند.

رشد ۲ و نیم برابری بهره برداری از خطوط ریلی در سال ۹۹

خادمی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۴۷۱ کیلومتر شبکه ریلی به بهره برداری می‌رسد، گفت: ۴۷۱ کیلومتر در قالب چهار پروژه به بهره برداری می‌رسد که عبارت است از خطوط ریلی  یزد به اقلید که باعث اتصال استان فارس به یزد می‌شود، دومین پروژه ادامه رشت به کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر، پروژه راه آهن بستان آباد به تبریز به طول ۳۴ کیلومتر و پروژه اتصال ایران به کشور افغانستان به طول ۱۳۶ کیلومتر است که تا امیدواریم پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

خادمی با اشاره به اینکه از هزار و ۶۶۶ کیلومتر شبکه ریلی ۴۷۱ کیلومتر از آن در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد افزود: متوسط توسعه شبکه ریلی در کشور در طول سال‌های گذشته ۱۷۰ کیلومتر بود، اما امسال با تکمیل و بهره‌برداری از ۴ پروژه ریلی به طول ۴۷۲ کیلومتر شاهد پیشرفته ۲ و نیم برابری شبکه ریلی خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، پروژه ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Kamal
۰۱:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
از راه آهن اراک .خمین گلپایگان.خوانسار.اصفهان دیگه خبری نشد سال ۹۶ تصویب شد ولی دیگه رفت در سکوت
Iran (Islamic Republic of)
امی
۲۱:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
راه آهن بروجرد به ملایر پس کجاس؟. نماینده محترم بروجرد لطفا پاسخگو باشند که هر روز میگن ردیف اعتبار ملی گرفته. پس کو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
عجبی ....
France
حسین
۱۸:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
برای خراسان جنوبی هم که اسم راه آهن رو هم نمیارن
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۸:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام من در همین مجموعه کار میکنم و اپراتور ماشینهای مکانیزه ریلی هستم واینکه الان از برج ۲ اردیبهشت تا الان حقوق طلبکاریم و نگرفتم میشود بگویند آقای وزیر حقوق ما رو کی میخواد بدن بخدا گرفتاریم گرفتار لطفا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
پروژه ی ریلی سبزوار به طول 40 کیلومتر از زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی کلنگ احداثش زده شد و هر دوره رئیس جمهورها اومدن و قول دادند ولی به سرانجام نرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
اینها هرگز اجرا نخواهند شد چون با کاهش ارزش پول کار تعطیل شده وهر سال همین طرح دوباره مطرح شده وبه ان افتخار خواهد شد بدون اینکه یک قدم ریل ساخته شود
آخرین اخبار