عضو هیات علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز، شیوع ویروس کرونا را باید تکانی شدید در عرضه و تقاضای اقتصاد دانست که در کشور بر هر دو سمت عرضه و تقاضا اثرگذار بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی‌حسین صمدی دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز بیان کرد: شیوع ویروس کرونا را باید تکانی شدید در عرضه و تقاضای اقتصاد دانست که در کشور ما بر هر دو سمت عرضه و تقاضا اثرگذار بوده و خواهد بود و از طرف دیگر، تاثیر منفی این تکان، از معبر تکان قیمت نفت تاثیر مضاعفی بر اقتصاد ایران دارد و به‌ صورت کلی اثرگذاری کرونا بر اقتصاد کشور را می توان از دو جنبه خرد و کلان مورد بررسی قرار داد.

او، تاثیر ویروس کرونا بر کشور را هم در حوزه اقتصادی کلان  و هم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی  برشمرد و تصریح کرد: تاثیرکرونا چندجانبه است و موجب تغییرات نهادی می شود.

صمدی ادامه داد: از جنبه خرد می‌توان تاثیر کرونا  را بر شرکت‌ها و کسب‌وکارها بررسی کرد و از این جنبه تکان عرضه باعث افزایش هزینه حمل‌ و نقل، نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تبدیل نهاده‌ها به ستانده‌ها شده است.

دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز افزود: در کل، هزینه‌های تولید و براساس آن، قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا می کند و تکان تقاضای ناشی از این ویروس در سطح خرد نیز منجر به کاهش تقاضای داخلی و خارجی می‌شود که از همین رو به‌ صورت کلی می‌توان در سطح خرد تاثیر این تکان را کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌های تولید و در کل تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و گسترش بیکاری و تعمیق رکود دانست.

او، ضمن بررسی تاثیر کرونا بر جنبه کلان اقتصاد، اضافه کرد: در این حوزه باید به تقاضای کل و مصرف و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بودجه دولت ، تجارت خارجی  و به طور کلی به رشد اقتصادی بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بخش خدمات اعم از گردشگری، رستوران و هتل‌داری و حمل‌و نقل نیز باید توجه کرد.

رکود، بیکاری و تورم در کمین است

صمدی اظهار کرد: اگر کار موثری انجام نشود اقتصاد ایران شدیدترین رکود و بیکاری و تورم طول دوران تاریخ اقتصادی خود را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: تاثیر دیگر این ویروس بر مسائل اجتماعی، گسترش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تغییرات نهادی است و پیش‌بینی می‌شود که آمار طلاق، خودکشی، ازدواج‌های سفید، روابط نامشروع، جرایم مالی و اقتصادی، جرایم علیه اموال و اشخاص و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی بیشتر از قبل شود و علاوه بر این فعالیت‌های نامولد اقتصادی به واسطه گسترش روحیه افزون‌خواهانه افزایش یابد و فرهنگ چاپلوسی تقویت شود.

او، حاصل این رفتارها را گسترش روحیه فرصت‌طلبی و دنبال‌کردن نفع شخصی به جای جستجوی منافع اجتماعی برآورد کرد و گفت: در صورت بروز چنین رفتاری، سرمایه اجتماعی به شدت تضعیف شده و منجر به افزایش هزینه های مبادله، افزایش هزینه‌های تولید و تورم  می شود که دور باطلی را ایجاد می کند.

استاد دانشگاه شیراز وضعیت اقتصادی فارس را متاثر از سیاست‌های اتخاذ شده در کشور دانست و بیان کرد: برخی مشکلات موجود در سطوح مدیریتی استان مشکلات را در بعضی حوزه‌ها تشدید می‌کند که بر این اساس، نبود هماهنگی مدیران دولتی از یک سو و  همکاری و هماهنگی  نکردن بخش خصوصی استان با خود و مسئولان دولتی، بر آثار زیان‌بار این ویروس می‌افزاید.

کرونا عامل عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ جهان است

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه برخی سیاستمداران کرونا را بزرگترین بحران جامعه خود در دهه‌های اخیر دانسته‌اند، تصریح کرد: این ویروس را باید عامل عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ جهان دانست و از همین رو ضروری است اقتصاد ایران در پساکرونا، علاوه بر مشکلات قبلی و تحریم‌ها، به آثار زیان‌بار تکانه عظیم ناشی از شیوع ویروس نیز توجه داشته باشند.

صمدی، به ارائه راهکارهایی برای زیست در شرایط کرونا پرداخت و ادامه داد: با توجه به شرایط حاضر اقتصاد ایران و به فرض طولانی‌تر شدن این وضعیت، چاره‌ای جز اتخاذ برخی اقدامات کوتاه‌مدت نیست و لازمه این کار توجه جدی به اصول حکمرانی خوب و تغییر رویه هر سه قوه از اقدام منفعلانه به اقدام همکارانه و تقویت روابط بوده که برای مثال توجه جدی به فضای کسب و کار و انجام اقدامات موثر در این زمینه  ضروری است.

سال ۱۳۹۹ نقطه عطف سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است

 استاد دانشگاه شیراز، دانشگاه ایران پیش از کرونا را از ایران پس از کرونا متفاوت دانست و افزود: باتوجه ‌به همه‌گیری ویروس کرونا و برجای گذاشتن آثار مخرب اقتصادی در ایران و جهان، بدون شک می‌توان اقتصاد ایران را از این منظر به اقتصاد ایران پیشاکرونا و اقتصاد ایران پساکرونا تقسیم کرد و سال ۱۳۹۹ را نقطه عطف سیاست‌گذاری‌ها اقتصادی نامید که ساختارهای  اقتصادی پس از کرونا دگرگون می شود و بنابراین می‌طلبد که تغییر رویه در سیاست‌گذاری‌ها رخ دهد.

او، اضافه کرد: می توان از ویروس کرونا با عنوان آغازگر جنگ جهانی سوم  یاد کرد که تاریخ اقتصادی جهان عمیق ترین رکود خود را تجربه می کند و پیش‌بینی می شود که در زمینه روابط بین‌الملل و انتخاب شرکای تجاری تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای انجام شود و نهادهای اقتصادی بین المللی در ساختارهای خود تجدید نظر کنند.

صمدی با بیان اینکه آنچه مانع رونق و جهش تولید در ایران شده، زیاد بودن هزینه‌های مبادله است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود  که در اقتصاد ایران پس از کرونا این هزینه‌ها افزایش یابد و هزینه‌های مبادله به واسطه نبود بسترهای لازم برای اندیشیدن، تولید علم و نبود دانش کافی برای تولید کالاها و خدمات ایجاد و تشدید می شود که برای کاهش این هزینه ها، باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و درازمدت تدوین شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز  تاکید کرد: در کوتاه مدت لازم است مسکّن‌هایی به اقتصاد تزریق شود تا توجه به فضای کسب و کار و حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده در این خصوص ضروری‌ترین کار بوده که در میان مدت نیز باید تغییراتی در شیوه حکمرانی فعلی انجام و برنامه درازمدتی دنبال شود تا در نهادهای اقتصادی‌حقوقی، اجتماعی‌فرهنگی و سیاسی تغییرات اساسی انجام شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفت: تا ۱۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسیده است.

او، بیان کرد:در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داد ه اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

سادات لاری، با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و شست و شوی مداوم دست ها در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، تصریح کرد: استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار