به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.
از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند.ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
در فضیلت این سوره از امام صادق (ع) روایت شده است: هر کس سوره همزه را در نمازهای واجبش قرائت کند، فقر او زائل میگردد و روزی به سوی او جلب شده و مرگهای بد از او دور میشود.
همچنین از رسول خدا (ص) نقل شده است: هر که این سوره را قرائت نماید به تعداد کسانی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و یارانش را مسخره کردند، ده حسنه به او عطا میشود.
۱) دفع چشم زخم
از امام صادق (ع) روایت است که هر گاه سوره همزه را برای چشم زخم بخوانند، اثر چشم به قدرت خداوند از فرد زائل میشود.
بیشتر بخوانید
۲) برای چشم درد
هر گاه این سوره را بر چشم دردناک بخوانند، خداوند فرد را از آن درد گشایش دهد.
فایل صوتی تلاوت سوره هُمزه با صدای ابوبکر شاطری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾
واى بر هر بدگوى عیب جو (۱)
الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾
که مالى گرد آورد و برشمردش (۲)
یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾
پندارد که مالش او را جاوید کرده (۳)
کَلَّا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ ﴿۴﴾
ولى نه قطعا در آتش خردکننده فرو افکنده خواهد شد (۴)
وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿۵﴾
و تو چه دانى که آن آتش خردکننده چیست (۵)
نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ﴿۶﴾
آتش افروخته خدا [یى]است (۶)
الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ﴿۷﴾
[آتشى]که به دلها مى رسد (۷)
إِنَّهَا عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ ﴿۸﴾
و [آتشى که] در ستونهایى دراز آنان را در میان فرا مى گیرد (۸)
فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ ﴿۹﴾
در ستونهای کشیده و طولانی! (۹)
«هُمَزَهٍ» از «همز» به معنای عیب جویی از طریق چشم و ابرو و اشاره است. «لمز» به معنای عیب جویی با زبان است. حرف (ه) در پایان این دو کلمه برای مبالغه است، نظیر «ضحکه» به معنای کسی که زیاد میخندد.
«حطمه» به معنای خرد کردن و شکستن کامل است. «مُؤْصَدَهٌ» به حفرهای گفته میشود که در کوه ایجاد کنند و درب آن را محکم ببندند.
منظور از «عَمَدٍ مُمَدَّدَهٍ» ستونهای بلند و کشیده یا میخهای بلندی است که اهل عذاب را با آن میخکوب و زندانی میکنند و یا شعلههای عظیم آتش که همچون ستونهای بلند کشیده است.
در لسان قرآن اگر بعد از توجه به خدا به سراغ مال رفتید، ارزش است «قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا»، ولی اگر به جای یاد خدا به سراغ مال رفتید، مورد انتقاد است. «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا»
عیب جویی و طعنه به هر نحو و شکل ممنوع و حرام است. غیابی یا حضوری، با زبان یا اشاره، شوخی یا جدی، کوچک یا بزرگ مربوط به کار و صنعت یا آفرینش طبیعت.
برخی افراد از شمارش اموال خود به رخ کشیدن آن و سرگرم شدن به آن لذت میبرند و گمان میکنند این ثروت همیشگی است و آنها را برای همیشه در دنیا نگه میدارد و دیگر بیماری و مرگ به سراغ آنها نمیآید. قرآن این دیدگاه را مذمّت کرده و میفرماید: این نگاه به دنیا، انسان را دوزخی میکند وگرنه داشتن مال دنیا و بهره بردن از آن مذمّتی ندارد.
چون آخر این سوره کیفر اهل نیش و زخم زبان را دوزخ سرپوشیده و در بسته دانسته و این نوع عذاب برای کافران است، پس به نظر میرسد که سوره مربوط به کسانی است که پیامبران الهی را مسخره میکنند.
۱- یکی از آفات و خطرات ثروت اندوزی، تحقیر دیگران است.
۲- مسائل اخلاقی جزو دین است و انسان مؤمن، باید زبان و نگاه خود را کنترل کند.
۳- مراقب باشیم فریب دنیا را نخوریم و به مال دنیا مغرور نشویم.
۴- آنان که به جای انفاق مال، در فکر جمع و احتکار اموال هستند، منتظر عذاب خرد کننده قیامت باشند.
۵-نیش زبان و طعنه زدن، از گناهان کبیره است، زیرا درباره آن وعده عذاب آمده است.
۶- آتشی که خدا بیفروزد، نه فقط بر جسم، بلکه بر جان و دل مجرمان نفوذ میکند.
۷- فکر بشر از درک حقایق دوزخ و بهشت عاجز است.
۸-ستونهای بلند آتش، راه فرار را بر دوزخیان میبندد.
انتهای پبام/