حسین فلاح جوشقانی با اشاره به رفتار متخلفانه اپراتورها، تنها شرط مذاکره با آنها را بازگرداندن بسته‌ها به حالت قبل عنوان کرد.

جوشقانیبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که می‌تواند بازار را در اختیار بگیرد، گفت: اگر اپراتوری بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به‌ صورت هماهنگ بسته‌های پرمخاطب خود را از کانال‌هایی که خرید مردم بیشتر از آن‌ها انجام می‌شود، مثل USSD خارج کرده‌اند و این یعنی بازار را به سمتی برده‌اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را بر اساس بسته‌های موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند.

وی افزود: این کار مصداق گران‌فروشی است و اگر معادل‌سازی کنیم متوجه می‌شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته‌هایی که جذابیت داشته‌اند مثل بسته‌های یک، دو و سه‌ماهه را که باعث مدیریت مصرف می‌شد، حذف شده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم برساند، گفت: اپراتور‌ها حتی محدودیت در بسته‌ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند، ولی این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: اپراتور‌ها ظاهر را درست کرده‌اند یعنی در حالی‌که گران‌فروشی اتفاق افتاده، بسته‌های بلندمدتی که مردم برای خرید آن‌ها تمایل بیشتری داشته‌اند را حذف کرده‌اند تا مردم بسته‌های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتور‌ها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که، چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده‌ایم پس همینه که هست! و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.

وی با بیان اینکه اپراتور‌ها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را ارائه داده بودند، گفت: سازمان تنظیم به‌ صراحت با افزایش قیمت‌ها مخالفت کرده بود و این نشان می‌دهد که اپراتور‌ها می‌دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته‌اند، به‌صورت غیرقانونی اقدام کرده‌اند. از طرف دیگر ما گزارش‌هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئت‌مدیره آن‌ها هم نبوده است.

جریمه دو میلیاردی در انتظار اپراتورهای متخلف

رئیس سازمان تنظیم با اشاره به اخطار پروانه‌ای به اپراتور‌ها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته‌ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، گفت: اپراتور‌ها پس از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آن را به‌طور کامل جبران کنند و بسته‌ها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قیمت‌ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن‌هاست.

وی ادامه داد: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات‌های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.

فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتور‌ها که تغییرات در بسته‌ها را برای حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی می‌دانند، گفت: اپراتور‌ها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده‌اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.

رئیس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتور‌ها تصور می‌کنند با گران کردن ترافیک بین‌الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می‌روند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزش‌ افزوده آن را تجربه کرده‌ایم و نتیجه‌ای هم در برنداشت.

وی افزود: اگر اپراتور‌ها به‌صورت شفاف در مورد دلایل این تغییرات صحبت کنند می‌توان با آن‌ها مذاکره کرد و پس از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بکنند، اصلاً قابل‌پذیرش نیست.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتور‌ها می‌توان از شیوه‌های دیگری نیز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه می‌توان تجدیدنظر کرد، چرا که در پروانه اپراتور‌ها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلایل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است.

بازگرداندن بسته‌ها به حالت قبل، تنها راه مذاکره سازمان تعزیرات با اپراتورها

وی بابیان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می‌توان از شیوه‌های دیگری نیز آن‌ها را محدود کرد، تصریح کرد: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتور‌ها باز است، ولی ما استفاده از این شیوه‌ها را در حال حاضر مصلحت نمی‌دانیم.

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتور‌ها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف‌کننده در میان است، گفت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده اطلاع داده‌ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.رئیس سازمان تنظیم مقررات از تماس اپراتور‌ها برای مذاکره در این مورد خبر داد و گفت: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتور‌ها بازگرداندن بسته‌ها به حالت قبل است و پس از آن راه برای گفتگو باز می‌شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اشاره به اینکه تا پیش از کرونا به‌طور میانگین ۳۰ درصد بسته‌های مشترکان در مدت‌ زمان تعیین‌شده به پایان نمی‌رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتور‌ها به وجود می‌آمد، تصریح کرد: در ایام کرونا تمام بسته‌های مشترکان مصرف می‌شد و در این حالت سایر هزینه‌ها مانند پهنای باند هم برای اپراتور‌ها بالا رفت و در عین‌حال درآمد اپراتور‌ها افزایش پیدا نکرد است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتور‌ها به دست نیامده است.

وی افزود: رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتور‌ها بود، ولی باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش تردد‌ها اپراتور‌ها نمی‌توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته‌ها را به قیمت بالاتر بخرند، چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.

فلاح جوشقانی با تأکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه‌های اپراتور‌ها را تائید می‌کند و راه‌های زیادی برای کمک به اپراتور‌ها برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد، گفت: اپراتور‌ها می‌توانند هزینه‌ها و درآمد‌های خود را به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم در صدد کمک به آن‌ها بر می‌آمدیم برای مثال یکی از راهکار‌هایی که ما به آن‌ها ارائه می‌دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.

وی یکی از راه‌های کاهش هزینه اپراتور‌ها استفاده اشتراکی از سایت‌های BTS اعلام کرد و افزود: اگر این اشتراک انجام شود هزینه اپراتور‌ها به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. اینکه اپراتور‌ها هرجایی کم بیاورند روی قیمت‌ها تغییر ایجاد کنند، راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی‌داند و تنگنا‌های اپراتور‌ها را درک می‌کند.

فلاح جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات برای بررسی قیمت پیامک و مکالمه گفت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته‌های اپراتور‌ها هم‌زمان شد و رگولاتوری قصد دارد این موضوع را بررسی و گزارش آن را به کمیسیون مربوطه ارائه دهد و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید ۵/۲ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادی برای مصرف‌کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین کنیم باید اگر درجایی افزایش تعرفه است در جای دیگر هزینه را کاهش بدهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بجای جریمه نقدی 1ماه اینترنت رایگان به مردم میدادید
United States of America
علی اکبری
۱۸:۲۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فقط 2 میلیارد تومن همین؟ اونم واسه اپراتورایه بزرگی مثل ایرانسل و همراه اول؟ اینا همین 2 میلیارد رو نیم ساعته از جیب من و شما در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا اصلا مشتری هیچ حق انتخابی ندارد . وهر چی اپراتور بگه به اجبار باید بگه چشم اونم باچه قیمتی و تازه با نه درصد مالیات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جریمه کردید چی به جیب من مسافر کش اینترنتی می رود . در شرایطی که کرونا کشور را فرا گرفته