به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اصفهانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب همه ساله در جنب نمایشگاه قرآن برگزارمی شد و مردم از ماها قبل منتظر این رویداد بزرگ بودند. این نمایشگاه برای تولید کنندگان نیز عرصه خوب ارتباط مستقیم با مشتریان، گرفتن آرا و نظرات و در نهایت فروش محصولات بود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب افزود: امسال این نمایشگاه به علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و از آنجا که مهمترین دغدغه هیئت مدیره حمایت از تولیدکنندگان محصولات حجاب است ایدهای در اتاق فکر هیئت مدیره انجمن مبنی بر برگزاری مجازی این رویداد شکل گرفت که تجربهای جدید در این حوزه برای انجمن بود.
این فعال حوزه تولد محصولات حجاب تصریح کرد: به کمک مرکز شتابدهی و نو آوری رایمون همکاران ما در حوزه تولید پوشاک عفیفانه با حوزه جدیدی آشنا شدند و توانستند بازارهای فیزیکی را به بازارهای مجازی تبدیل کنند و نتیجهای که داد بازخورد خوب داشت.
وی با اشاره به از خسارات شیوع ویروس کرونا برای تولیدکنندگان محصولات حجاب ادامه داد: صنف پوشاک اسلامی نیز مانند بقیه صنوفها شب عید یکی از بهترین زمان برای فروش محصولات است؛ که به سبب شیوع ویروس کرونا نمایشگاههای بهاره برگزار نشد، بخش دوم نمایشگاه عفاف و حجاب رمضان بود که امسان آن را نیز نداشتیم به سبب حمایت از تولید کنندگان محصولات حجاب و عفاف انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب تصمیم به برگزاری مجازی این نمایشگاه با حضور ۸۰ تولید کننده فعال حوزه حجاب کرد.
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اظهار کرد: محصولات در ۵ شاخه اصلی چادر مشکی، عبیا، ملزومات حجاب، روسری و شال سر وحجاب کودک و نوجوان در سایت بارگزاری شد. تولید کنندگان در این حوزه بسیار فعال بودند و محصولات متنوعی را عرضه کردند. تولیدکنندگان تجربیات چند سال نمایشگاه حضوری را در نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشتند.
اصفهانی افزود: به رغم هجمههای فرهنگی که شاهد هستیم مقوله حجاب کماکان جز علاقه مندیهای جامعه است و مخاطب خود را دارد. گستره نمایشگاه مجازی به وسعت ایران اسلامی بود و شهرها و روستاهای بزرگ را در برگرفته بود. این مسئله ما را در ادامه این رویداد فرهنگی ثابت قدم کرد. قیمتها در این نمایشگاه به دلیل حذف واسطهها منصفانه بود و محصولات سعی شده بود با نگاه ملی عرضه شود. این نمایشگاه تجربه نوینی در این حوزه بود که توانستیم با موفقیت از آن خارج شویم.
علیرضا حقیقی مدیر اجرائی شتاب دهنده رایمون نیز در مراسم اختتامیه گفت: ایده اولیه شکل گیری استارت آپ فروش آنلاین محصولات عفاف و حجاب، از بهمن ماه و از زمان شیوع بیماری کرونا شکل گرفت. با قطعی شدن عدم برگزاری نمایشگاه قرآن جدیتر شد و جلسات زیادی با دوستان انجمن برای برگزاری نمایشگاه برگزار شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم بستری مجازی در قالب طرح استارت آپی ایجاد شود که قابلیت بازدید، بینندگان به صورت غرفه را داشته باشد.
وی افزود: تقریبا از ۲۰ بهمن این ایده برگزاری نمایشگاه مطرح شد و در اتاق فکر مورد بررسی، مدلهای مختلف در سطح دنیا مورد بررسی قرار گرفت و در روز ولادت امام حسن مجتبی (ص) از سامانه رونمایی شد. دوستان زیادی برای به ثمر رسیدن این طرح تلاش کردند از جمله معاونت علمی، بچههای انجمن، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام و دبیرخانه صنایع خلاق که همکاری تنگاتنگی با ما داشتند.
حقیقی تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار بازدید از سایت انجام شد که با توجه به بازه زمانی عددی شگفت انگیز است و ما توقع این تعداد بازدید را نداشتیم. به مرورزمان وبا افزایش تعداد محصولات بارگزاری رایمون نه تنها در بحث فنی بلکه در حوزه تولید محتوی نیز از این تولید کنندگان حمایت کرد تا بتوانند فروش بهتری داشته باشند.
مدیر اجرائی مرکز نوآری و شتابدهی رایمون یکی از نقاط ضعف در صنف حجاب را برندسازی دانست و افزود: در این حوزه نیز رایمون با توجه به زیر ساختهای مدیایی که داشت سعی به دعوت از دوستان و ارائه راهنمایی در حوزه تولید محتوی به دوستان داشت در حوزه عکاسی، استدیو، فتوشاپ و در اختیار قرار دادن زیرساختهای فنی به تولید کنندگان محصولات حجاب کمک کرد.
علیرضا حقیقی یادآور شد: در نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب رمضان از ۵۱ شهرستان خریدار داشتیم. اتفاقی که ما را خیلی خوشحال کرد این بود که از شهرستانهای دور افتاده که عملا شرایط خرید از نمایشگاه حضوری را نداشتند، در نمایشگاه مجازیخرید داشتند. کامنتهای زیادی از شهرسانهای متفاوت بود که تقاضای ادامه دار بودن نمایشگاه را داشتند.
این فعال حوزه استارت آپ افزود: کرونا با درسرهایی که برای جامعه داشت، اما بابی برای حمایت از کسب و کارهای نوین و اینترنتی شد. لاین بزینسی جدیدی را برای تولیدگنندگان آغاز کرد. ما نیز باید تلاش کنیم که از استارت آپهایی که در حوزه نهادینه کردن فرهنگ حجاب فعال هستند حمایت کنیم. ما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد اجرائی فرمان امام از ایده های جدید حمایت میکنیم و برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب تمام تلاش خود را میکنیم و انشا الله بتوانیم از این ایدهها حمایت کنیم و این ایدهها را به ثمر برسانیم.
وی در پایان با تشکر از مجموعه رایمون و انجمن که در بخش پشتیبانی و تولید محتوی به صورت شبانه روزی فعالیت کردند گفت: راه اندازی نخستین سایت فروش محصولات عفاف و حجاب کار بزرگ و نوینی بود که در مدت زمان کوتاه اجرائی شد.
حقیقی تاکید کرد: ما در بحث حجاب نیازمند حمایت سازمانی هستیم، وقتی محصولات قیمت مناسب تری دارند طیف وسیعتری از مردم را دربر میگیرند و توقع این را داریم استارت آپهای این سبک از معافیتهای مالیاتی و حاکمیتی استفاد کنند که محصول را با قیمت تمام شده پایین تری به دست مردم برسانند.
هانیه سامعی مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات نیز در مراسم اختتامیه گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه بانوان رخ داد برگزاری مجازی نمایشگاه عفاف و حجاب بود. ایدههای اولیه این نمایشگاه بر میگردد به ماهها قبل از شیوع ویروس کرونا که با گفتگوهایی که ما در شتابدهنده رایمون انجام دادیم شکل گرفت.
وی افزود: ما خواه نا خواه باید با فن آوریهای نوین رو برو شویم. به نوعی شوع ویروس کرونا ما را وادار به تن دادن به این فن آوریهای نوین کرد و مقاومت مردم در مواجه با نو آوری را شکست داد. ما ماهها قبل از این که کرونا ما را ناگریز به ورود به این بحث کند زیر ساختهای لازم برای ورود به عرصه مجازی را ایجاد کرده بودیم، اما مقاومت وجود داشت. ویروس کرونا به نحوی ما را به این سمت هدایت کرد که بخواهیم یک سری تغییرات را در خودمان ایجاد کنیم.
سامعی با تشکر از معاونت علمی ریاست جمهوی آقای نیری تصریح کرد: شکل گیری این نمایشگاه با حمایتهای خوب معاونت اتفاق افتاد. این نمایشگاه کسب و کارها را به عرصه مجازی وارد کرد و نشان داد فضای مجازی در کنار آسیبهایی که دارد بیش از آنچه که ما فکر میکنیم فرصت بهره برداری و استفاده بهینه دارد.
مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات گفت : یکی از نقاط قوت این نمایشگاه استفاده از تصاویر واضح با کیفیت بود که در جذب مشتری به مسئولین سایت و تولیدکنندگان کمک کرد، در فازهای بعد در این سایت مشتری قادر به دیدن نوع، رنگ، سایز، جنسو دوخت پارچه بود. اگر ما میخواهیم فرهنگمان را در جامعه نهادینه و به نسل بعدی منتقل کنیم باید برای آن هزینه کنیم. متاسفانه یکی از ضعفهای اساسی ما در حوزه فرهنگی بحث بودجه است که اکثر دستگاههای دولتی انتظار دارند ایدههای بکر بدون داشن بودجه کافی به تحقق بپیوندند.
قلعه قوند رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در این وبینار گفت: یکی از اساسیترین مقولهها در حوزه محصولات حجاب داشتن مواد اولیه است به عنوان مثال مواد اولیه چادر از کشورهای کره، ژاپن، چین و ویتنام تهیه میشود. ۹۰ درصد پارچه مورد نیاز برای تامین چادر داخلی وارداتی است.
وی افزود: اخیرا یک کارخانه اقدام به تولید پارچه چادری کرده است آن هم تنها یک نوع پارچه از ۶ نوع مصرفی آن هم با حجم محدود. پسناگزیر به پزیرش قیمت محصول با افزایش قیمت ارز هستیم. گاهی این قیمت ۵ برابر هم شده است و اکوسیستم محصولات عفاف و حجاب را با مشکل مواجه میکند.
قلعه قوند تاکید کرد: افزایش قیمت ارز باعث کاهش فروش، مصرف کننده و عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار میشود. بسیاری از تولید کنندهها از این حوزه خارج میشوند و چادر از سبد مصرف تولید کنندگان حذف میشود.
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت: تقریبا هیچ حمایتی از مقوله عفاف و حجاب در کشور نمیشود. به عنوان مثال به بسیاری از کالاهای غیر ضروری ارز تعلق میگیرد، اما دلاری به چادرمشکی تعلق نگرفت و ما هیچ نوع حمایتی در هیچ بخشی نداریم.
وی افزود: ما نیاز به حمایت عملی و درست داریم از دوستانمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدا و سیما و رسانهها تقاضا داریم به صورت دقیق وارد کار شوند و معظلات تولید کنندگان را برطرف کنند تا ما بتوانید محصولاتی شایسته بانوان ایرانی را تولید و در اختیار آنها قرار دهیم.
قلعه قوند با اشاره به نقاط ضعف سای گفت: اولین کارهمیشه آسان نخواهد بود وقتی یک چرخ را به حرکت در میآوریم در ابتدای مسیر سختیهای خاص خود را دارد، اما بعد از حرکت ادامه مسیر آسان خواهد بود. از نظر تعداد بازدید، بارگزاری محصول ما موفق عمل کردیم و یک رویداد مجازی فرهنگی در سراسر ایران ایجاد کردیم.
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب خاطر نشان کرد: نخستیم نمایشگاهمجازی عرضه محصولات عفاف و حجاب توانست فضایی برای معرفی برندهای حجاب ایجاد کند که مصرف کننده و تولید کننده را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. یکی از نقاط قوت این سایت اعتماد سازی برای مشتریان بود، زیرا مصرف کننده میتواندست کیفیت دوخت، نوع پارچه، رنگ و. را به وضوح در سایت مشاهده کند.
در پایان وبینار اختتامیه از برگزیدگان این نمایشگاه شایستگان در حوزه روسری و حجاب سر، سارایاس در حوزه حجاب کودک و نوجوان، نرسا چادر مشکی، مهر بانو در حوزه ملزومات حجاب، دسار مانتو و عبا تقدیر شد.
انتهای پیام/