افزایش اثرگذاری نشریات علمی ایران

بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۹ میلادی، اثرگذاری نشریات علمی ایران افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۹ میلادی، اثرگذاری نشریات علمی ایران نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

او گفت: پایگاه استنادی اسکوپوس هر سال به معرفی معتبرترین نشریات علمی دنیا می‌پردازد که آخرین فهرست منتشر شده این پایگاه مربوط به سال ۲۰۱۹ است.

دهقانی گفت: سایت اسکور (CiteScore) شاخصی است که کیفیت نشریات در اسکوپوس براساس آن سنجیده می‌شود. شاخص‌های اس. جی. آر (SJR) و اسنیپ (SNIP) نیز از جمله شاخص‌هایی هستند که برای اندازه گیری میزان کیفیت مجلات علمی در این پایگاه محاسبه می‌شوند.

سرپرست ISC ادامه داد: استناد‌ها، میزان استفاده از علم تولید شده و این که مقالات این مجلات به چه میزان در جامعه علمی مورد استفاده قرار گرفته اند را نشان می‌دهند .

دهقانی گفت: در سال ۲۰۱۹ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۱۶۷ نشریه در اسکوپوس نمایه می‌شود که ۱۵۹ نشریه موفق به دریافت سایت‌اسکور شده اند.

او تصریح کرد: این بدان معنا است که ۵ درصد از نشریات بدون سایت‌اسکور هستند، اما از این تعداد ۹۹ نشریه نسبت به سال ۲۰۱۸ سایت اسکور بالاتری دریافت کرده اند که یعنی میزان استناد به این گروه از نشریات افزایش یافته است که این خود شامل ۵۹ درصد نشریات می‌شود.

دهقانی گفت: ارزش نمایه شدن در پایگاه استنادی بیش از هر چیز به تعداد استناد‌های دریافتی وابسته است که نشریات ایران اعم از انگلیسی و غیر انگلیسی استناد اندکی دریافت می‌کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: تعداد استناد‌های دریافتی نشریات غیرانگلیسی با نشریات انگلیسی در پایگاه‌های استنادی قابل مقایسه نیست. از آنجائیکه ادامه حضور نشریات نمایه شده در پایگاه‌های استنادی مشروط به دریافت استناد است؛ افزایش استناد‌ها امری اجتناب ناپذیر است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشور‌های اسلامی بر اساس معیار‌های علم سنجی معتبر است.

ایران بعد از ایالات متحده که ۶۰ سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده است.

دفتر اصلی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار