اجرای طرح پایلوت آبیاری هوشمند در مزارع نیشکر

طرح پایلوت آبیاری هوشمند مزارع نیشکر با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  رامین جعفری، مجری طرح پایلوت آبیاری هوشمند مزارع نیشکر گفت: آبیاری هوشمند سیستمی است که در آن اطلاعاتی مانند رطوبت خاک و نیاز آبی گیاه تعیین می‌شود و بر اساس آن آبیاری انجام می‌شود. پس این اطلاعات تعیین کننده روشن یا خاموش بودن سیستم آبیاری است. در این سیستم رطوبت خاک را سنسور‌ها اندازه گیری می‌کنند و بر اساس نوع خاک و میزان تبخیر و تعرق منطقه نیاز آبی گیاه نیز مشخص می‌شود.

او افزود: در سیستم‌های آبیاری هوشمند، چون آبیاری بر اساس نیاز گیاه است، به میزان کمتر یا بیشتر اقدام به آبیاری نمی‌شود و علاوه بر ذخیره آب به داشتن محصولی مرغوب‌تر کمک می‌کند. زیرا همانطور که کمبود آب ضرر است، زیادی آن میز باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.


بیشتر بخوانید


این فعال فناور ادامه داد: اما محققان برای آبیاری مزارع نیشکر از پارامتر دیگری نیز بهره برده‌اند. آن‌ها نوعی آبیاری موسم به موجی را در این مزارع به کار بردند. در اینجا آبیاری در فواصل زمانی مشخص انجام می‌شود و نوعی توالی دارد.

جعفری بیان کرد: در این طرح پایلوت ۵ هکتار از اراضی نیشکر خوزستان با سیستم هوشمند آبیاری می‌شوند. مبنا هم این است که ۱۰ درصد صرفه جویی آب در طول دوره رشد در هر هکتار را شاهد باشیم. البته در خوزستان ۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت نیشکر است که در صورت استفاده از این سیستم آبیاری صرفه جویی چشمگیری در میزان آب مصرفی می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.