مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز با بیان اینکه آتشک مهم‌ترین بیماری درختان دانه دار است، گفت: باغداران نسبت به محافظت از باغ خود اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اعظم مستفیضی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به اینکه بیماری آتشک در کمین باغ‌های نی ریز است، در این باره اظهار کرد: با توجه به مهیا شدن شرایط در امسال برای خسارت زا شدن این بیماری، لازم است باغداران ضمن آشنایی با آن، نسبت به محافظت از باغ خود اقدام کنند.

او افزود: در پی مشاهده آتشک در برخی از باغ‌های این شهرستان، جاوید عباسی معاون حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی فارس از مناطق آلوده بازدید و وجود بیماری را تایید کرد.

مستفیضی تصریح کرد: استفاده از نهال سالم و دارای گواهی بهداشت گیاهی و انتقال نیافتن نهال از مناطق آلوده به مناطق سالم، کنترل سایر آفات بخصوص تریپس و چوبخوار‌ها و سوسک‌های پلن خوار، جلوگیری از کشت توام ارقام حساس به بیماری از جمله سیب، گلابی و به در یک باغ، هرس زمستانه و حذف سر شاخه و شاخه‌های آلوده، جمع آوری و سوزاندن بقایای آلوده و ضدعفونی وسایل هرس از جمله قیچی و اره از یک درخت به درخت دیگر با وایتکس ۱۰ درصد از موارد مهم در کنترل و کاهش منبع بیماری و گسترش آلودگی هستند.

او، درجه حرارت ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتیگراد، رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد، بارندگی بهاره و هوای مرطوب، فعالیت زنبور عسل و سایر حشرات و استفاده از نهال آلوده را زمینه ساز این بیماری برشمرد و تصریح کرد: سم پاشی باغ‌ها با استفاده از ترکیبات مسی در سه مرحله و قبل از گلدهی در زمستان با سم بردوفیکس به میزان ۱۰ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان ۲ در هزار، در زمان گلدهی با سم بردوفیکس به میزان ۵ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان یک در هزار و پس از گلدهی با سم اکسی کلرور مس به میزان ۳ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان یک در هزار انجام می‌شود.

این کارشناس بیان کرد: پس از انجام هرگونه عملیات هرس در زمستان و بهار و یا شرایط نامساعد محیطی از جمله باران، تگرگ و یا طوفان انجام و تکرار عملیات سم پاشی ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار