خاصیت فتوکاتالیستی کامپوزیت‌های مغناطیسی اکسید تیتانیوم در حذف آلاینده‌های دارویی توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند بررسی شد.

 

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نجمه احمدپور، دانشجوی دکتری آلودگی‌های محیط زیست دانشگاه بیرجند در دفاع از رساله دکتری خود با عنوان " بررسی خاصیت فتوکاتالیستی کامپوزیت‌های مغناطیسی اکسید تیتانیوم در حذف آلاینده‌های دارویی" که به عنوان اولین رساله دوره دکتری علوم و مهندسی محیط زیست این دانشگاه است، گفت: یکی از جدیدترین روش‌ها برای پاکسازی محیط زیست استفاده از موادی است که با نور خورشید و فرابنفش فعال شده و به آن فتوکاتالیست می‌گویند.

او ادامه داد: فتوکاتالیست‌ها به عنوان خودتمیز شونده علاوه بر انعطاف پذیری بالا در از بین بردن انواع باکتری‌ها و آلاینده‌های مختلف از لحاظ اقتصادی نیز در مقایسه با سایر روش‌ها مقرون به صرفه است؛ بنابراین در این مطالعه تخریب فتوکاتالیستی دارو‌ها با استفاده از نانوذرات هسته پوسته ZnFe۲O۴@TiO۲ ساپورت شده با Pd,Cu,Ag,Zn تحت تابش نور خورشید و نور UV در دو سیستم batch و Continuous بود.


بیشتر بخوانید


احمدپور افزود: پس از سنتز نانوذرات و شناسایی آن‌ها با XRD,VSM,FTIR,DLS,FTA,FESEM,EDX,UV_Vis, zeta potential و ICO_OES, عوامل موقر در تخریب دارو‌ها در فرایند فتوکاتالیستی از جمله pH, غلظت کاتالیست، غلطت اولیه دارو، هوادهی، درسیستم ناپیوسته و نرخ جریان در سیستم پیوسته مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته او با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان اظهار کرد که نانوذرات مغناطیسی به علت داشتن راندمان بالا و همچنین جداسازی آسان نانوذره به همراه آلاینده توسط یک آهنربای مغناطیسی می‌تواند به عنوان یک روش عملی، قابل اعتماد، کارآمد و ارزان قیمت برای حذف آلاینده‌ها از منابع آبی به‌کار برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، پژوهشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار