زارعی: کوهنوردان موظف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی گفت: کوهنوردان در محیط کوهستانی و پناهگاه‌ها باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این رشته اظهار داشت: به طور کلی ورزش تابع چند قانون است. مهم‌ترین قانون ورزش کوهنوردی حفظ سلامتی افراد است.

او ادامه داد: با توجه به رسیدن فصل گرما استقبال مردم از این رشته بیشتر شده است. با استقبال مردم و شیوع ویروس کرونا وظایفمان بیشتر از قبل شده است. کوهستان‌ها پاک‌ترین نقاط کره زمین هستند. ما باشگاه‌های کوهنوردی را ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرده ایم.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی درباره شیوه نامه‌های بهداشتی وضع شده توسط این فدراسیون برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا گفت: مجبور هستیم محدودیت‌های تردد در کوه‌ها را به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر کنیم تا حجم جمعیت را کاهش دهیم. در شهر‌های پر تردد محدودیت‌های وضع شده ما بیشتر است. امیدواریم با رفع این بیماری ورزش کوهنوردی توسعه بیشتری پیدا کند.

زارعی در رابطه با راهکار‌های فدراسیون برای توسعه ورزش کوهنوردی بیان کرد: به توصیه مسئولان وزارت ورزش و جوانان، باشگاه‌های کوهنوردی را توسعه داده ایم. هدفمان این است که مردم از طریق باشگاه‌ها وارد این ورزش شوند. مردم از طریق باشگاه‌ها با نظارت مربیان زبده با نحوه صحیح کوهنوردی آشنا می‌شوند.

او افزود: ما ۱۴ دوره آموزشی را برای افراد علاقه‌مند به کوهنوردی در نظر گرفته ایم. در این دوره‌ها به افراد آموزش می‌دهیم که چگونه از خود و محیط زیست محافظت کنند. اگر کسی تمایلی به گذراندن این دوره‌ها نداشته باشد می‌تواند اطلاعات لازم در این زمینه را از سایت فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استخراج کند.

زارعی: کوهنوردان موظف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند

کوهنوردان مهم‌ترین حافظان محیط زیست هستند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در رابطه با راهکار‌های این فدراسیون برای حفظ محیط زیست اظهار کرد: ما با سازمان‌های متولی در این زمینه تفاهم نامه‌های زیادی را منعقد کرده ایم. کوهنوردان مهم‌ترین حافظان محیط زیست هستند و علاقه آن‌ها به کوهستان عامل اصلی حفط محیت زیست است.

او افزود: ما ۲ فعالیت مهم پس از آموزش کوهنوردان داریم. انجام فعالیت‌هایی در زمینه امداد و نجات و پس از آن حفظ محیط زیست از وظایف اصلی فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی است. تلاش ما این است تا از تخریب کوه‌ها جلو گیری کنیم. ما حتی حاضر هستند زباله‌ها را از محیط کوهستان تخلیه کنیم.


بیشتر بخوانید:


زارعی درباره شیوه نامه‌های بهداشتی در پناهگاه‌های کوهستانی برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی برای حفظ سلامتی کوهنوردان شیوه نامه‌های بهداشتی مخصوص رشته کوهنوردی را تدوین کرده است. به دلیل قرار داشتن پناهگاه‌ها در ارتفاعات، نظافت و ضد عفونی آن‌ها بسیار مشکل است. از طرفی به دلیل سرمای هوا در ارتفاعات امکان باقی ماندن ویروس کرونا بیشتر خواهد بود. کوهنوردان باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضامن سلامتی خود شوند.

او ادامه داد: شیوه نامه‌های بهداشتی در مقابل درب پناهگاه‌ها نصب شده است. کوهنوردان باید حتما از ظروف شخصی استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. توجه به این شیوه نامه‌ها باعث می‌شود پناهگاه‌ها به محیطی سالم و بهداشتی تبدیل شوند.

او افزود: این شیوه نامه‌ها محدود به پناهگاه‌ها نیست. باشگاه‌های کوهنوردی و سالن‌های سنگنوردی هم ملزم به رعایت این شیوه نامه‌ها هستند. اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشوند به طور حتم شیوع ویروس کرونا با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

پلیس کوهستان بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظارت می‌کند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی درباره نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیان کرد: رعایت هیچ شیوه نامه‌ای نیاز به پلیس ندارد. مردم باید به این بلوغ فکری برسند که عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به آن‌ها آسیب می‌رساند. در قرارگاه‌های کوهستانی پلیس کوهستان در نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ما کمک می‌کند.

او افزود: مربیان کوهنوردی مجوز دارند تا برای رعایت مسائل بهداشتی به کوهنوردان تذکر دهند. تذکرات آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که کوهنوردان از آن‌ها دلخور نشوند و به کارشان ادامه دهند. هدف ما این است که کوهنوردانی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تشویق کنیم.

زارعی در پایان درباره مسیر‌های کوهنوردی گفت: در تلاش هستیم تا مسیر‌های کوهنوردی را محدود کنیم. اگر مسیر‌های کوهستانی افزایش پیدا کنند، پاکوب‌ها بیشتر خواهند شد. پاکوب‌ها باعث تخریب کوهستان می‌شوند. اگر مسیر‌های کوهستانی محدود‌تر شوند و تنها مسیر‌های بسیار ایمن باقی بمانند خطر‌های کوهستانی هم کم‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار