عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: نباید تمام معیار‌های ارزیابی دانشگاه‌ها منحصر به چاپ مقاله ISI باشد.

رضا نقی زاده، عضو هیات علمی و رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معیار‌های رتبه بندی دانشگاه ‌ها اظهار کرد: مقالات یک دانشگاه باید ملاک رتبه بندی باشد اما همه رتبه بندی‌ها نباید براساس مقاله های ISI باشد بلکه تنها بخشی از رتبه بندی ها باید بر اساس این مقالات انجام شود.

او افزود: شاخصه رتبه بندی دانشگاه را طرد نمی‌کنیم و باید مد نظر قرار بگیرند، اما نباید تمام معیار‌های ارزیابی دانشگاه‌ها منحصر به چاپ مقاله ISI باشد.

رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: دانشگاه نقش جامعه محوری و کار آفرینی دارد که در  رتبه بندی دانشگاه ها باید مورد توجه قرار بگیرد. 

نقی زاده در ادامه به بیان معیارهای ارزیابی ارتباط دانشگاه و محیط پیرامونی پرداخت و گفت: تعداد قرارداد‌های دانشگاه با صنعت، تعداد قرارداد‌های دانشگاه با نهاد‌های اجتماعی، میزان فعالیت‌ های کار آفرینانه دانشگاه که منجر به اشتغال برای دانشجویان و کسب درآمد برای دانشگاه شده است، میزان ارتباط شغل به دست آمده توسط دانشجویان با تحصیلاتی که داشته اند و به طور کلی کیفیت خروجی دانشجویان از جمله این معیارها است، به این صورت که اگر بگوییم شاخص‌های تولید علمی مثل مقاله، پتنت و کتاب، بخشی از ملاک های رتبه بندی دانشگاه ها است، بخش دیگر باید این باشد که این خروجی‌ها چقدر به جامعه رسیده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: ابزار‌هایی مثل جامعه محوری و کار آفرینی که خروجی ‌های اثرگذار دانشگاه ها است باید در معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. البته اگر این دو محور با هم در تعارض قرار بگیرند به نتیجه‌ای نمی رسیم اما اگر دانشگاهی آینده نگر در رده علم و دانش داشته باشیم که از این دانش و علم برای حل مسائل اجتماعی و جامعه پیرامونی خودش استفاده کند این دو با یکدیگر یک تعادل خوب برقرار خواهند کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
بايد دولت به كارخونه ها دستور بده هر روز معادل تعداد كاركنانش اجازه بده دانشجوها تو كارخونه ها بچرخن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
اگه صنعت با دانشگاهها همكاري ميكرد و ميذاشت دانشجوها بدون محدوديت تو كارخونه ها رفت و آمد كنن الان مريخ بوديم
آخرین اخبار