مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال۵۳ تن چوب‌آلات جنگلی قاچاق توسط یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی در شهرستان خلخال کشف و محموله‌های قاچاق توقیف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  شهامت هدایت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت:  بیشترین کشفیات چوب قاچاق جنگلی استان در شهرستان خلخال و در سال جاری اتفاق افتاده است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از جنگل‌های موجود استان اردبیل در حوزه شهرستان خلخال واقع شده، به اهمیت حفظ و حراست از این موهبت الهی تاکید کرد و افزود: جنگل‌های قد کوتاه ارس و بنه این  شهرستان ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های نادر درختی کشور هستند.

شهرستان خلخال دارای ۲۵۷ هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان ۴۵ هزار هکتار را جنگل های قدکوتاه ارس و بنه تشکیل می‌دهند، علاوه بر تنوع گونه‌های جنگلی خلخال با برخورداری از ۲۱۲ هزار هکتار مرتع ۲۱ درصد از کل مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

هدایت گفت:  با اجرای برنامه‌های مدون حفاظتی و حراستی علاوه بر جلوگیری از تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، سه هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی ملی این استان از دست سودجویان رفع تصرف شد.

او ضمن تاکید بر لزوم برخورد قانونی با غارتگران بیت‌المال و تخریب‌کنندگان منابع طبیعی از افزایش جریمه ۸۰ میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی در سال جاری خبر داد و افزود: پارسال و چهار ماه امسال با همکاری دستگاه قضایی بخش مهمی از اراضی تصرف شده از دست افراد سودجو و فرصت‌طلب خلع ید و به دولت برگردانده شد.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت اراضی ملی اظهار داشت: تثبیت ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در دستور کار امسال اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل بوده و بیش از ۷۰ درصد آن تحقق یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: امسال آمار مربوط به تخریب جنگل و مرتع نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و همکاری مردم و تلاش حافظان منابع طبیعی از تخریب مراتع و جنگل‌های استان جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/ع



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.