تولید، راه نجات کشور از بند تحریم‌ها

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تنها راه مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد و اشتغال کشور، حفظ تولید است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن شادمان رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در سومین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان گفت: «تولید» به مثابه ستون فقرات اقتصاد است و زمانی تحریم‌ها بر کشوری موثر می‌افتد که تولید آن کشور را نشانه بگیرد.

او افزود: امروز بخش مولد اقتصاد ایران، با چالش‌ها و موانع زیادی روبه روست که الزاما همه آن‌ها از تحریم‌ها نشات نمی‌گیرند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در این بزنگاه دشوار، تنها راه مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد و اشتغال کشور، حفظ تولید است. این تاکیدات در اظهارات مقام معظم رهبری و نامگذاری دو سال اخیر نیز مشاهده می‌شود که بر «رونق» و «جهش» تولید تاکید دارند.

شادمان بیان کرد: تحقق جهش تولید مستلزم تامین اقتضائات زیادی است، اما در شرایط موجود به نظر می‌رسد که باید بیشتر بر حفظ وضعیت موجود در این بخش و حراست از سرمایه گذاری‌های انجام گرفته، متمرکز شویم.

او تصریح کرد: در شرایط فعلی بسیاری از قرارداد‌هایی که با بخش دولتی به عنوان مصرف‌کننده اصلی داریم به خاطر مشکلات به وجود آمده ناشی از تغییر نرخ ارز، تغییر قوانین و تصمیمات، تاثیرات ویروس کرونا و تحریم‌ها دچار مسائل و مشکلات جدی و در بسیاری از موارد از روند اجرایی خارج شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: اولین پیش‌نیاز جهش تولید، حفظ وضعیت موجود است و لازمه تداوم وضعیت موجود نیز حفظ قرارداد‌های فعلی بخش دولتی با بخش خصوصی، جلوگیری از فشار مضاعف بخش تامین اجتماعی و مالیاتی بر بدنه تولید و... می‌باشد. به نظر می‌رسد برای عبور از بخشی از موانع موجود از ظرفیت ساختار‌هایی نظیر ستاد تسهیل، ستاد تدبیر و پتانسیل‌های مشابه بهره گرفته شود و اختیارات لازم نیز به آن‌ها تفویض گردد.


بیشتر بخوانید:


شادمان، مسیر دیگر برای حفظ شرایط موجود را انجام پرداخت‌های به موقع بخش دولتی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و یا لحاظ کردن جرایم مربوط به عدم پرداخت، دانست و اظهار کرد: تسهیل در ایجاد پنجره واحد برای ایجاد یا توسعه یک کسب وکار نیز نقش اساسی در این حوزه ایفا می‌کند.

ضرورت اعطای تسهیلات حمایتی به صنایع روبه رشد

او افزود: اعطای تسهیلات حمایتی به صنایع پیشرو و روبه رشد یکی از نکات مهم در مسیر تحقق شعار «جهش تولید» به شمار می‌آید و تمرکز بر داخلی‌سازی و بومی سازی در خرید‌های دولت و گسترش خوشه‌های صنعتی تولید نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: گسترش قرارداد‌های استصناع به جای وام‌های مضاربه و جعاله می‌تواند منابع امن تولید را در اختیار تولیدکننده قرار دهد که این روند معمولا در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. همچنین ایجاد مشوق‌های صادراتی و ایجاد و توسعه قوانین حفظ حقوق مالکیت معنوی از اهمیت به سزایی در این حوزه برخوردار است.

شادمان بیان کرد: ایجاد دادگاه‌های تخصصی با زمان رسیدگی کم در خصوص شکایات بخش خصوصی و مذاکرات موثر با نهاد‌های دولتی در کشور‌های منطقه به ویژه کشور‌هایی که با آن‌ها روابط استراتژیک داریم همانند عراق، سوریه و... در خصوص ارجاع کار به شرکت‌هایی ایرانی به ویژه به واسطه مشکلات موجود در بحث وندورلیست‌های (لیست فروشندگان تأیید شده) این کشور‌ها نیز از اقدامات موثر در راستای جهش تولید است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.