در شرایطی که آمریکا روز به روز به دوران افول خود نزدیک می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در صدد تقویت روابط خود با چین و روسیه است.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، بر اساس اکثریت برآورد‌های تحلیل گران و نظریه پردازان دهه دوم قرن بیست و یکم، قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است، چراکه نظام سرمایه دار بنا به دلایل مختلف از توانایی لازم برای پاسخ گویی به نیاز جامعه بشری برخوردار نیست، نمونه بارز آن ناکارآمدی نظام سرمایه دار در برابر یک بیماری همه‌گیر مانند کروناست.

در شرایطی که آمریکا روز به روز به دوران افول خود نزدیک می‌شود، کشور‌های دیگر در حال تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و دو جانبه خود هستند، جمهوری اسلامی ایران هم از این دسته مستثنی نیست و در صدد تقویت روابط خود با شرق آسیا به ویژه چین و روسیه است. در همین راستا اخیرا صحبت از انعقاد توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن مطرح شده است.

توافقی که برخی سعی دارند آن را در نطفه خفه کنند و از همان ابتدا آن را نزد افکار عمومی توافق نامطلوب جلوه دهند، لذا این چنین شد که برنامه همکاری جامع ایران و چین قبل از توافق نهایی با چالش‌های جدی رو به رو شد، بنا به گفته فن خونگ داء عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین، این اتفاقات به ما نشان داد که برخی از کشور‌های جهان خوش ندارند تهران و پکن با هم روابط خوبی داشته باشند.

عمده این هجمه‌ها و دروغ پراکنی از سوی آمریکا به گوش می‌رسد، چراکه سیاست آنها مبنی بر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران است و در راستای افزایش تحریم‌ها و انزوای هرچه بیشتر کشور و مردم ما تلاش می‌کنند، آمریکا از همان ابتدای امر سعی کردند با استفاده از امپراتوری بزرگ رسانه‌ای زمینه‌ای برای ابهام آفرینی درمورد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را فراهم کند، در حالی که این تفاهم نامه در چین و ایران رسمی نشده است و دو کشور در حال بررسی جزییات آن هستند.

همچنین هوا لیمینگ سفیر اسبق چین در ایران، هم معتقد است که آمریکا سعی دارد سوء تفامی برای روابط ایران و چین به وجود بیاورد، اما کشور‌ها نباید در بازی آمریکا قرار بگیرند.

همکاری ایران و چین؛ خاری در چشم آمریکا/

گذری به توافق پر سر و صدای ایران و چین

جین لیانگ شیانگ عضو هیئت انستیتو مطالعات بین الملل شانگ‌های چین، در توضیح اهمیت روابط تهران و پکن می‌گوید که ایران و چین برای روابط جامع و مشارکت راهبردی خود دلایل زیادی دارند؛ از جمله آن تجارب زیاد، روابط دیرینه و دغدغه‌های مشترکی مثل حاکمیت و استقلال ملی در تهران و پکن موجب مشارکت و نزدیکی این دو کشور در سال‌های اخیر است.

برنامه همکاری‌های مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، توافقی راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است که بر اساس آن قرار است که چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت حمل و نقل، کشاورزی و ... سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهند. این توافق شامل همکاری نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی میان دو کشور نیز می‌شود؛ موضوعی که شاید بیش از زمینه‌های اقتصادی که منجر به بی اثر شدن تحریم‌های آمریکا خواهد شد که نگرانی دشمنان جمهوری اسلامی را برانگیخته است، ایران در آستانه اتمام تحریم‌های تسلیحاتی قرار دارد به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و همپیمانان آنها به ویژه در منطقه قادر نیستند که برای جلوگیری از این موضوع اقدام خاصی انجام دهند.

همانطور که گفته شد این توافق حکایت امروز و دیروز نیست بلکه ۵ سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین از «توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله» صحبت کرده بودند. دیداری که ۱۱ روز پیش از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در تاریخ ۱۱ تیر برگزار شده بود. رهبرانقلاب در این دیدار فرمودند که «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد [سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ی برخی کشور‌ها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه آن‌ها با کشور‌های دیگر] موجب شده است که کشور‌های مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ی عملیاتی برسند.»

چرا روابط ایران و چین اهمیت دارد؟

 حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که آمریکا در حال تلاش است تا از تحریم‌ها به عنوان حربه‌ای برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، حال اگر کشور ما بتواند روابط خود را با کشور‌های دیگری مانند چین و روسیه که قدرت‌های بزرگ اقتصادی، نظامی، فرهنگی و بین المللی هستند، تقویت کنند؛ تحریم‌ها از بین می‌رود و دیگر فشار آمریکا نمی‌تواند موثر واقع شود.

ابوالفضل ظهره وند دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، نیز در این باره می‌گوید که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی باید با قدرت‌هایی وارد تعامل و توافق شود که آن‌ها از جنبه گفتمانی، تهدید‌ها و فرصت‌ها با ما هم سویی دارند، بنابراین این موضوع توجیه می‌کند که چرا ایران به سمت توافق با چین می‌رود و آمریکایی‌ها چقدر از آن به هم ریخته اند. در واقع توازن ژئوپلتیکی در کل منطقه با این توافق در حال تغییر است.

او ادامه می‌دهد که چین ظرفیت قدرت سخت بسیار بالایی دارند و تاکنون صد‌ها میلیارد دلار در راستای اجرای استراتژی یک جاده یک کمربند هزینه کرده است و زودتر از آنچه خودش پیش بینی کرده، در سال ۲۰۲۱ قطعا به عنوان قدرت اول جهان خواهد بود. این قدرت و نقش آفرینی در محیط بین الملل بر پایه گفتمان چندجانبه گرایی و مشارکت کشور‌های فعال در استراتژی یک جاده و یک کمربند است که بر اساس سرمایه گذاری روی زیرساخت‌های کشور‌هایی که می‌توانند در اقصی نقاط جهان به چین مرتبط شوند، تعریف می‌شود.

دیپلمات سابق کشورمان همچنین می‌گوید که یکی از کانونی‌ترین نقطه‌ها در اجرای استراتژی یک جاده یک کمربند ایران است که به عنوان یک نقطه چهار راه باید از آن رد شد، بنابراین با توجه به تغییرات به وجود آمده، ایران نقطه کلیدی در استراتژی یک جاده یک کمربند چینی است. اروپایی‌ها و غربی‌ها هم متقابلا به همین نقطه واقفند، ایران هم تکلیفش روشن است و باید در این تغییر و تحولات نقش خود را بازیابی کند.

همکاری ایران و چین؛ خاری در چشم آمریکا/

همکاری ایران و چین؛ خاری در چشم آمریکا

عابدینی کارشناس مسائل بین الملل درباره دلایل نگرانی آمریکا از توافق ایران و چین، می‌گوید که تهران، پکن و مسکو در صدد کنار گذاشتن دلار از بازار تجارت بین المللی هستند که اجرای شدن این موضوع می‌تواند ضربه سنگینی به حیثیت آمریکایی‌ها بزند، بنابراین آنها تلاش می‌کنند تا از هر حربه‌ای برای منع همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه یا ایران و چین استفاده کند.

او ادامه داد که آمریکایی‌ها برای ابهام آفرینی و هجمه سازی چیزی را در پیش نویس طرح ۲۵ ساله ایران و چین مطرح کردند که اصلا در آن نیامده، مثلا یکی از آن‌ها موضوع فروش کیش به چین است، در صورتی که در ۱۸ صفحه پیش نویس این قرارداد اسمی از کیش نیامده است.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد هم در این باره گفت که چین در پیشرفت‌های صنعتی و حوزه‌های دانش بنیان بسیار خوب عمل کرده است و این موضوع برای آمریکا قابل قبول نیست، لذا جنگ سردی بین واشنگتن و پکن خواسته یا ناخواسته در حال جریان است، در حالی که چینی‌ها سیاست را به حاشیه بردند و اقتصاد را محور قرار دادند.

سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران کمک می‌کند که با چین رابطه داشته باشیم، گفت که سند همکاری ٢۵ ساله ایران و چین نقشه راه بوده و بهتر است با همه کشور‌ها برنامه ٢۵ ساله داشته باشیم، چین در زمینه فقر زدایی موفق بوده است و ما هم می‌توانیم از آن‌ها درس بگیریم.

 

همکاری ایران و چین؛ خاری در چشم آمریکا/

نگرانی از تکرار تجربه تلخ برجام در همکاری ایران و چین

عابدینی کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه چه اقدامی باید انجام داد تا قرارداد ایران و چین مانند تجربه ناموفق برجام نشود، گفت: برجام از ابتدا مشخص بود، اتحادیه اروپا و آمریکا  هنگامی که تلاش کردند برجام را تصویب کنند، چند خواسته مشخص داشتند و توافق هسته ای در چارچوب یک توافق دوجانبه نبود و نیست، چراکه طرف‌های غربی به ایران گفتند که برای شفاف سازی باید پروتکل الحاقی را بپذیرید، بازرسی‌های فرا پادمانی را قبول کنید و کد اصلاحی ۳.۱ را بپذیرید.

عابدینی در ادامه می گوید که در توافقنامه برجام، غرب پرونده دروغینی برای کشور ما ساخته بود و ایران برای عادی سازی یک سری محدودیت‌هایی را پذیرفت، اما در مورد توافق‌های دیگر این چنین نیست، در عرف بین الملل  انعقاد قرارداد در چارچوب برابر با کشور‌های دیگر نشان دهنده قدرت آن کشور است، بنابراین نمی‌توان قرارداد تهران و پکن را با برجام مقایسه کرد.

همچنین ظهره وند، تعامل ما با قدرتی مانند روسیه و چین حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرد و طبیعتا در کوتاه مدت نمی‌توان با این کشور‌ها همکاری کرد، اکنون مسئله محتوا و جزییات این قرارداد مطرح نیست، بلکه یک نقشه راه بلند مدتی بین ایران و چین مطرح است، قطعا باید توافق این چنینی را با روس‌ها هم داشته باشیم، چراکه چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات ما بلند مدت است.

دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد که توافق استراتژیک یعنی برای تهدیداتی که در قبال کشور‌هایی که منافع مشترک دارند، مطرح است، اگر این توافق را مانند یک کیک در نظر بگیریم، سعی می‌کنیم همه چیز را بین خودمان تقسیم کنیم که در محتوای این قرارداد هر کس باید سهم متوازنی داشته باشد، اما برجام یک توافق برای تقسیم کیک نبود، بلکه یک توافق از سر استیصال بود که طرف مقابل پای خود را روی گردن ما گذاشته بود و سعی در تصاحب ظرفیت‌های ما در قبال برداشتن فشار تحریمی داشت.

ظهره وند می‌گوید که چین و ایران هر دو به یکدیگر نیاز دارند و این هم پوشانی نیاز‌های دو نظام سیاسی به همدیگر است، ما با ایالات متحده‌ای که در دشمنی با کشورمان کوچکترین تردیدی ندارد بر سر میز مذاکره رفتیم و هرچیزی که خواستند از ما نقد گرفتند و نسیه هم قرار بود پای خود را از گلوی ما بردارند که برنداشتند، لذا این توافق نیست بلکه حرکت در مسیر تسلیم است.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: برجام و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از نظر ماهیتی جنسشان با یکدیگر فرق می‌کند، افرادی که به پیروزی جو بایدن نامزد انتخاباتی آمریکا امید بستند باید بدانند که قرار است مسیر تسلیم ایران با آن را جلو ببرند.

همکاری ایران و چین؛ خاری در چشم آمریکا/

منافع ایران در قرارداد همکاری ایران و چین؛ اولویت اول کشور

خوشرو نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه چین و ایران منفعت خود را در توافق جامع همکاری ۲۵ ساله  در نظر دارند، گفت که ایران نیازمند یکسری تکنولوژی و سرمایه است که کشور چین توانایی ارائه آن را دارد، در مقابل هم پکن انرژی می‌خواهد که تهران می‌تواند آن را تامین کند.

عابدینی کارشناس مسائل بین الملل هم می‌گوید که نباید ایران را با زمان قاجار و پهلوی مقایسه کرد، چراکه جمهوری اسلامی از منافع خود کوتاه نمی آید، اثبات کرده طی ۴۳ سال گذشته به هیچ عنوان از حقوق خود کوتاه نمی‌آید و بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ هم با همه کشور‌ها، منهای برخی از آنها که با جمهوری اسلامی خصومت دارند، روابط کاملا گسترده‌ای را در چارچوب برابر ادامه خواهد داد.

همچنین ظهره وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان معتقد است که محتوای توافق ۲۵ ساله ایران و چین به هوشمندی افرادی که این مسیر را جلو می‌روند، برمی‌گردد، محتوای این قرارداد راهبردی است و باید به مجلس شورای اسلامی بیاید و از طریق کمیسیون‌ها وارد یک بررسی کارشناسانه شود تا سابقه برجام تکرار نشود.

او همچنین معتقد است که توافق یک بحث است و نحوه مهندسی محتوای آن در راستای منافع ملی بحث مهم تری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
الویت اول و آخر دولتمردان باید استقلال همه جانبه ایران باشد.
و همه چیز درمورد معاهدات طولانی مدت این چنینی کاملا شفاف بیان شود.
بیدار باشیم تا ترکمانچای های دیگری دوباره تکرار نشود . . .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۲:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
بنده به شخصه با هر توافقی که روحانی ببنده مخالفم ولی چون نظر رهبرم مثبته منم موافقم چون ایمان دارم که کارش درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
اگر قراره توی فناوی پیشرفت کنیم چرا به جونای خودمون اعتماد نمیکنن هیچ کشوری با دست اجانب آباد نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چرا مفاد این قرارداد علنی نمیشه؟ یعنی مردم نامحرم هستن؟!!!
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
متن قرارداد حتما در کمیسیون های مختلف مجلس طرح و جهت اطلاع و رای گیری به صحن مجلس میآید . بنا بر این نگران نباشید
اگر هم با هیچ کشوری رابطه نباشه یک جوری خود تحریمی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
متأسفانه تیر خلاصی به قلب یارانه (توافق ایران و چین)
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۳:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
من نمیدونم این سیاست مدارهای ما چقدر ساده هستن این چند ساله که بین امریکا وچین در تمام سطوح اقتصادی نظامی سیاسی ...رقابت شدیدی شکل گرفته تا جایی که امریکا تعرفهایی سخت وارداتی از چین وحتی تحریم رو در حیطه کار خود علیه چین قرار داده درسته که چین جز ابر قدرتهاست ولی تحت فشارهایی امریکا نیز هست ولی بااین قراردا بدنبال نزدیک شدن به امریکا وکاهش فشارهاست فردا هم برا خوش خدمتی به امریکا زیر قراداد می زنه من که یک چوپانم از دور می بینم که چه خبره از برجام که خیری ندیدیم.!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نقطه خنده داراین است که منطقه ای که چینیهای محترم فعالیت خواهندکرددرپرچم ماقرمزهست ورنگ پرچم چین هم قرمز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بنظرمن آمریکا الکی نگران بستن این قرار داد نیست.آمریکا دوستدار ما وخاک مانیست اینو تاریخ ثابت کرده ملت یه کم فکرتونو به کار ببندین اگ آمریکا دوستدار ما ومنافع ما بودباتحریمهاش مارا فلج نمیکرداون حتی رحمش ب بیماران ماهم نمیومد دارو راهم تحریم کردپس دلیلی نیست ک نگران ما ومنافع‌ ما باشه.تمام ترس ونگرانی امریکا اینه ک بااین قراردادتحریمهای ایران بشکنه.بنظرم قراردادبدی نیست وبه نفع ماست اینم ک میگن کیشو میخوان بدن ب چین تمام جوسازی آمریکا ودشمنان ماست.بنظرم بهتره طول سالشو کمتر کنن مثلاده سال.حالااگ برجام بودهمه میگفتن تسلیم امریکا بشیم همه ی دارو ندارمون بدیم به آمریکا تا تحریم هاروبشکنه.چین هر طورم باشه از امریکا بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
شما نباید خاک ایران به هیچ کشوری واگذار کنی
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
پراید
۲۲:۴۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دیگه همه چی چینی میشه از اونور چین هم تحریم اوپا میشع و مجبوره جنساشوبده ایران و آسیا
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام
ما که تو این ۴۲ وسال چیزی از آقایون ندیدیم این قرارداد هم به سرش.نه زورمون میرسه نه مقام و منسبی داریم که حرفمون رو بخرن.هر گلی زدن به دروازه خودشو زدن.
فقط مدام میگن توانمندی نظامی.همین و بس.هیچکس رو هم نمیتونن بزنن.خدا بدادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
از منافع ابر قدرت ها قدرتمند شویم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
توصیه میکنم در این قرارداد نیز از مدلهای موفق برجام و واگذاری هفت تپه..هپکو...ارج...و آونگان الگو برداری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
در اینده زیان و ضرر و یا منافع این قرارداد 25 ساله مشخص می شود و درصورتی که این قرارداد به ضرر منافع مردم ایران باشد فرد ویا افرادی که این قرارداد را پیشنهاد دادند مثل حاکمان قاچار در تاریخ به پستی و وطن فروشی از انها یاد خواهد شد. انشالله این قرارداد با یاری همه مردم و مسئولین دلسوز به نفع منافع مردم ایران خواهد بود.
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
امیدوارم لغو بشه....کشور نباید وابسته بشه و با بقیه دنیا قطع ارتباط کنه و فقط بچسبه به چین
Iran (Islamic Republic of)
M.r
۲۲:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
با این همه ثروت و منابع وووو باید با یک کشور مثل چین استعمار گر نو ظهور قرار داد ۲۵ ساله وای از این همه بی خردی حالا با آمریکا مشکل دارین این همه کشور قدرتمند و کار درست مثل آلمان یا ژاپن نبندید که هم صنعتی و هم دید اقتصادی شون سیاسی نیست میرید سراغ چین دوباره یک چاه جدید واسه این مملکت درست داره میشه که دادش به همه خواهد رسید
Sweden
امید
۲۱:۴۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تمام کشورها اولویتشون در سیاست و تصمیم گیریها منافع ملی و پیشرفت و رفاه اقتصادیه.نه هزینه کردن های اعتقادی و جنگ مذهبی و دشمن سازیهای بی سرانجام و پرهزینه برای کشورش.سیاست داخلی و خارجی دکترین نظام ایران مانند همه کشورهای توسعه یافته یا درحال توسعه باید ازاین موهومات خانمان‌سوز مبرا بشه ..با تمام کشورها براساس معامله و سود اوری برای پیشرفت و رفاه اقتصادی گام بردارن چه با چین چه با آمریکا چه غرب چه شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
با چین در زمینه ماهیگیری قرارداد بستید عاقبتش شد غارت منابع دریاییمون و بیکاری صیادانامون، حالا می خواید تو زمینه انرژی قرارداد ببندید تا بقیه منابعمون هم به تاراج بره؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
قطعا همینطوره...تا یک عده جیباشون مثل همیشه پر بشه
Iran (Islamic Republic of)
مش جمعه
۲۱:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
۴۱ سال قبل مردم انقلابی کردند و شعارش نه شرقی و نه غربی و شعار دیگرش استقلال ،آزادی ،جمهوری اسلامی بود.مردم تا حدودی در رفاه بودند و اقتصاد ایران نسبت به چین بهتر بود.چه شده که بعد ار چهل و یک سال از دامن غرب استعمار گر به شرق کمونیست روی آوردیم .
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
بدبخت شدیم...
Ireland
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خیلی ها از قرارداد چین سوختن.قرارداد چین یه قرارداد خوبه چون دشمن داره خودش رو به آب و آتش میزنه که جزئیات رو بفهمه و جلوش رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد شیراز
۲۰:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یک زمانی هم با انگلیس نفتی میبستیم تا تیر خلاصی در قلب روسیه بزنیم. تاریخ تکرار میشود.حذف نکن.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اگه قراردادی آمریکا رو ناراحت کنه پس قرارداد خوبیه؟ این چه تحلیلی هست که بعضی‌ها کردند! مثلا ما اگه نفت رو نیم بها یا مفتی به چین بدیم، آمریکا ناراحت و عصبانی نمیشه؟ مسلما استعمار ایران توسط چین، آمریکا رو ناراحت میکنه چون آمریکا نیز مثل چین و روسیه به فکر منافع خودشه که سلطه چین بر ایران ضد منافع آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۲۰:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
فعلا هر قردادی که باچین بستین به ضرر مردم ایران تمام شده نمونش صیید ماهی تو خلیج فارس چه تضمینی وجود داره بعد بیست وپنج سال اونا برامون دردسر ساز نباشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خدا کند تیر خلاصی به قلب مردم و کشور نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۰:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
همون جور که پنج میلیون مهاجر افغانی تو ایران زندگی میکنند الان معلوم نیست چقدر از چینی ها زن ایرانی بگیرن و ساکن ایران بشن و قانون جدید همن هرکی زن ایرانی بگیره بچه ش ایرانی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۲۰:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اولین شرکتهایی که بعد تحریم امریکا از ایران رفتن شرکتهای چینی بودن . من خودم با لغو قرارداد چینی ها الان یکساله بیکارم.
پس نتیجه میگیریم به چین هم نمیشه اعتماد کرد.
انشالله این قرارداد مثل قرارداد تقسیم دریای خزر نباشه!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اگه آغازاده‌ها چیزی گذاشتن برسه به چین
ما که بخیل نیستیم. مبارکشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بهتره بگیم قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین تیر خلاصی بر قلب اقتصاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مطمئن باشید اگه این قرارداد بد بود آمریکا اینقدر نمیسوخت
از این قراداد حمایت میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
با قرارداد چین و ایران ، آمریکا بیشتر از همه نفع می برد. با این قرارداد برای 25 سال دیگر ایران مواد خام می فروشد و باز توسعه ایران 25 سال دیگر عقب می افتد. لطفا این کار را نکنید. هر چند وضع مردم بد است و زیر فشارند اما باز شما را قبول دارند. شما هم مردم را قبول داشته باشید و اجازه پیشرفت به کشور بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
کلا میتونه قرارداد خوبی باشه چینی ها ار اروپافاسد وامریکاشیادبهتره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ماجرای جدید جریمه که میگن این یار دیرین ادعا کرده چیه هنوز نیومده خسارت چی میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
حالا هی گندای این قرارداد یواش یواش رو میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چین نفتش را از عربستان می‌خره اتحاد سیاسی و اقتصادی بزرگ او در منطقه امارات هست اینجا چشمم فقط دنبال بازار این و منطقه هست و البته مشکلاتش با آمریکا به نوعی ایران را کارت بازی می خواهد در عمل نفت هم بهش بدیم هم ارزان‌تر می خواهد هم اغلب باید بجاش کالا وارد کنیم از نظر نوع حکومت داری هم مشخصه چی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ما که تا حالا تدبیر درستی از تدبیر وامید ندیدیم لااقل قرار داد را 5سال 5سال گنید و شرط کنید در قرار داد گه چنانچه این 5 سال منافع ایران تامین شد و از قرار داد راضی بود 5سال بعد و ادامه تا 25سال نه همینطور یکباره خودمان را غرق حوادث کنیم
Germany
ش
۱۹:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چین سابقه خوبی نداره کره شمالی هم نمونه همکاری چین هست و این قرداد بیشتر بنفع اقا زاده هست تا مردم ایران اول جلوی فساد و پارتی بگیرد بعد سرمایه خارجی بیارید و نفت و مواد معدنی ایندگانمون در اختیار خارجی ها بذاریم تا ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دولت روحانی فعلاا باید به خاطر سقوط ارزش پول ملی، وسقوط سرمایه های مردم، به مردم خسارت بده فهمیدی!! ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ای وای .بازم .ماشین های چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
قرارداد بین ایران و چین اگر برای ایران خوب نیست ، چرا آمریکا این همه جلز ولز می‌کنه و میسوزه ، تعدادی ساده لوح در ایران هم شدن عامل دست آمریکا و عربستان ، خواسته یا ناخواسته سعی در القای خواستهای دشمنان دارند،
(گاگولی مثل ترامپ و ولیعهدخود خوانده عربستان و امارات دشمن این مرز و بوم و منطقه هستند. )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
در مورد مردمان ایران زمین مؤدبانه حرف بزن ...اره اگه ساده لوح هستن بخاطر این همه سال باورو اعتماد به مسئولین بی کفایت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اینهم بهانه ای شده برای طرفداری شما چین تا همین الان هم اقتصاد ما رو ویران کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چون آمریکا چنین قراردادی با ایران نبسته چین بسته آمریکا عصبانیه چون دوست داره خودش چنین قراردادی با ایران ببنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دانشمند کشورت را میفروشن به چین به آمریکا تیر خلاص میزنی عجب نکنه چین عاشق چشم و ابروی ماست نه عزیز قضیه یه چیز دیگه هست و برعلیه ملت ایران این قرارداد چون اگه به نفع ملت بود قبل اقدام مفاد قرارداد را ارائه میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ترامپ برای برجام هم جلز و ولز کرد
چطور برجام بده ولی قرارداد با چین خوب؟!
جناب باشگاه خبرنگاران، یعنی الان چین برای نیازهای بشر پاسخ داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
پرفسور نکنه دست نشانده چینی ها وعمال چینی هستی که سنگ اونها رو به سینه میزنی .چین از آمریکا بدتره امریکا دشمنی خودشو رو علنی نشون میده ولی چین از پشت خنجر میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
امید به شرق و ناامیدی از غرب
سیاست سالهای دور برای کشورمان دوباره در این دولت شکل گرفته است.
امتیاز به این امتیاز به اون.در نهایت اتحاد دو طرف و ضربه به ایران.
آخه این سیاست مدارهای ما کی بیدار می شوند؟
چرا ظرفیت های داخلی رو همگام با سیاست خارجی پیش نمی برند.
چرا به فکر عاقبت کار نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ساده لوح تویی که هنوز تو توهم اینی که این مسئولین برای این مردم دل میسوزونن و به نفعشون کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز متن قرارداد بدون طرح در کمیسیون‌های مجلس و رای و تایید مجلس قابل اجرا نیست . پس نگران متن و مفاد آن نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بعله ، ۲۵ سال دیگر استعمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
باید دید دشمنان از این توافق خوشحال هستند یا ناراحت ‌
اگر خوشحال بودند این توافق به ضرر ما و اگر ناراحت شدند به نفع ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
عجب تحلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
کاملا درست است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نکشیمون سناتور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا مشخص کن دشمن کیه؟
Ireland
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
کاملا درسته
این حرف شما در آیه 60 سوره انفال ذکر شده.
Azerbaijan
محمد
۰۴:۱۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
افرین به نکته خوبی اشاره کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
باید با هند و روسیه هم از این قراردادا ببندیم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هند بدون اجازه آمریکا واسرائیل آب هم نمی خوره
Ireland
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هند که نوکر آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
در روابط بین المللی هیچ کشوری برخلاف مصالح ملیش عمل نمی کنه و سعی داره تا منفعت بیشتری کسب کنه. بنابراین مذاکره از موضع قدرت و درایت باشه.
یه وقت این معاهده نفت و گاز در مقابل کالا نباشه که هم منابع ما رو ببرند بعد به ما نخ و میخ و بیل و کلنگ و شکلات و سنگ قبر رو مهر و تسبیح و پیچ و آدامس بدن بعد هم چارتا کارخونه ای هم که رو پا مونده تعطیل بشه. یه وقت پای قطعه ساز چینی اینجا باز نشه تا گارگاه ها و کارخانجات قطعه سازمان بدبخت تر بشن . یه وقت نیان ماهی های جنوب رو از ته بگیرن و ببرن و مردم جنوب رو تحت فشار بذارن
تو معاهدات پول بگیرین و باهاش صنایع زیربنایی و کارخانجات با کارگر ایرانی راه بندازین. اگه واقعا می تونید بسم الله. خدا پشت و پناهتان وگرنه دست نگه دارید.
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۷:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
راستش می خواستم بنویسم مردم ایران خیالتون راحت قرارداد خوبیه دیدم ملت ایران اصلا سواد فهمشو ندارن همون قدر که شوق و ذوقشون برا برجام از سر بی سوادی و تو خالی بود ناراحتیشون هم ب ای این قرارداد از سر بی سوادی و توخالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تو که سواد داری بگو تا بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سیاوش دمت گرم.
منم با نظر شما موافقم اینایی که با این قرارداد مخالف هستن همونایی هستند که بعد از امضای برجام ریختند تو خیابون و قرش میدادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه حرف شما تا حدود زیادی صحیح است و این موضوع همواره یکی از اشکالات کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تو که هم سوادش و داری هم فهمش و ، برای خودت نگهدار ، قیمت خوبی میخرن ازت ،به کسی هم نگو ، سرقت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
از طرز بیانت معلومه تو آدم با سواد و فهمیده ای نیستی که این طور به این ملت رنج کشیده توهین میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
من نمیدونم تو واقعا با سوادی ...نوشتارو نگارشت بیانگره سوادته ...در ضمن باشعور مردم کشورتو درست خطابکن ...میدونم این کامنتو نمیزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یعنی الان خودت فهمیدی چی گفتی آدمی که خوابیده را میشود بیدار کرد ولی آدمی که نقل شما خود را به خواب زده نخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مردم اگه مخالفن چون هیچ مسولی اونها رو محرم نمی دونه تا بیاد قرارداد رو براشون صادقانه توضیح بده
فعلا فقط خوبه چون رهبر ایران پیشنهاد داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دکتر تو از کجا می دونی قرارداد خوبیه متن قرارداد رو که کسی ندیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خودت هم ازاین مردمی دوست عزیز ؟پس یک طوری داری به خودتم توهین می کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش نظر مردم هم مهم بود و قرارداد 25 ساله رو برای مردم به رای میگذاشتید و مردم رو هم جزو خودتون میدونستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ای آقا کجا و کی رو به یاد دارین که مردم نظر داده باشن و اصلا به حساب بیان
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز
خیلی چیز ها باید محرمانه بمونه که دشمن نفهمه
کلیات این قرارداد در 18 صفحه منتشر شده میتونی اون رو بخونی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۴۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
پس تائید نمایندگان مجلس یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۱۶:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اقتصاد شد بورس ،دلال وانبار کالا نه زحمت و نه کار .
اون یکی گفت اگر مغازه رو ببندم و بخوابم بیشتر سود می کنم .این حرف بیشتر مغازه دارایی هست که از دبی لوازم خانگی میارن . الان هندیجان اونقدر قیمت ها رفته بالا که اگه یک نفر تو این گرما کولرش سوخت نمی تونه دیگه کولر بخره .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تا وقتی که متن کامل قرار داد 25 ساله با چین قبل از امضا در اختیار عموم قرار نگیرد به دلیل سابقه دولت و عدم اطمینان مردم به دولت فرض بر این است که این تیر خلاص به امریکا از چاله درآمدن و به چاه چین افتادن است سابقه قرار داد های چین با کشور های افریقا و جنوب شرق آسیا و امریکای جنوبی استعماری نوین بمراتب فاجعه بار تر از استعمارگران تاریخ را نشان می دهد . فقط اول باید مردم از واقعیت ریز قرار داد اطلاع داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
siavash
۱۷:۰۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مهندس اونوقت شما می خوای با ریز قرارداد چیو بفهمی افشای ریز قرارداد یعنی کمک به آمریکا برای سنگ اندازی و گرفته شدن جلوی بی اثر شدن تحریم ها ملت تو همون برجام نظر مثبتشونو اعلام کردن ریختن تو خیابون رقصیدن برا هفت پشتمون کافیه بذارید چهار تا آدم با سواد مارو از شر این تحریم ها و دلار بیست هزارگی خلاص کنن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خیلی جالبه این برجام رو با هزار زحمت کل نظام درست کرد و حالا چماقش تو سر مردمه
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سیاوش خیلی خوب توضیح دادی
هر چقدر خواستم چیزی به حرفات اضافه کنم دیدم که حرفات خودش کامله
دمت گرم داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا بفهمه بهتر از اینه که زیر دست این چینیهای کثیف باشی وقتی مفاد قرارداد مبهمه مردم حق دارن ازش بترسن وضعیت کامبوج و سنگاپور رو میبینی که برای رفتن به جزیره هاشون باید از چینیها اجازه بگیرن یا از بردگی دخترانشون که تو پکن خریدو فروش میشنم خبر داری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
انشاءاللہ قرار نیست کہ از چالہ توی چاہ بیفتیم؟مواظب باشین بہ شرق ھم امیدی نیست اگہ چین خوب بود الان باید کرہ ی شمالی پیشرفتہ تر از کرہ ی جنوبی باشہ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
احسنت
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
لطفا آمار خودکشی در کره جنوبی رو هم یه نگاه بنداز
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
شمایی که میگی اگه قرارداد خوبه چرا واسه مردم شفافش نمیکنید؟
پس چرا در زمان برجام صداتون درنمیومد
چون از نظر شما غرب زده ها این قرارداد با چین خوب نیست ولی با آمریکا و غرب باشه هرچیم باشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
کلا مردم در این نظام نامحرم هستن و فقط در موقع راه پیمایی و انتخابات آدم حساب میشن
مردم اگه الان حرفی میزنن بخاطر همون برجامه، ترسیده شدن و دیگه میخوان همه چیز رو بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
جناب چون برجام یک قرارداد عالی بود که مردم اثرش رو تو زندگیشون به عینه دیدند در چهار سالی که مذاکرات و برجام بود نرخ همه چی تقریبا ثابت بود دلار و طلا رو در سال۹۲و ۹۶ مقایسه کنید قیمت گوشت حبوبات و ... در طی این چهار سال ، قیمت ماشین و خیلی چیزهای دیگه .اما اینکه آمریکااز این قراردادخارج شدبه خاطر سنگ اندازیها و ماجراجوییهای کسانی بود که الان مثل شما پیامدهای نبود برجام را به بودنش ربط میدن اگر هم توضیحات من شما رو قانع نمی کنه یعنی شما خودتو زدی به خواب و هیچ جوری بیدار بشو نیستی یا اینکه کاسب تحریمی و این شرایط بهترین موقعیت برای مکیدن خون این ملته برات
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
وای جی سی.من سوادسیاسی ندارم بگوببینم این قراردادبه نفع مردم ایرانه یاضرریاهیچ کدوم؟راهنمایی لطفأ.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۶:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
با سلام
لطفا لینک خبری که پایین گذاشتم رو مطالعه کنید و اخبار سایت باشگاه خبرنگاران جوان را دنبال کنید تا به خوبی در جریان موضوع قرار بگیرید
https://www.yjc.ir/fa/news/7421250/قرارداد-با-چین-استعماری-یا-راهبردی-از-شایعه-فروش-کیش-تا-سلطه-بر-دریا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
انشاللا که این قرارداد به نفع کشورمان باشد وراهی باشد برای سازندگی وابادانی کشور وجلو گیری از تک روی آمریکا در جهان
Iran (Islamic Republic of)
سید روح الله حسینی
۱۶:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
راه مقابله با امریکا از تولید داخل میگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
می خواهید با چین رابطه داشته باشید داشته باشید، اما حق ندارید نفت و سنگ معدن و مواد خام بدهید. هواپیما بسازید و به چین بفروشید. بنزین بفروشید. موشک و سلاح بفروشید مواد غذایی مازاد بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه مقصودشونه همینه ...ایرانم ...ای داد
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مواد غذایی و بنزین حق با شماست ولی چین در ساخت هواپیما و تسلیحات خودکفاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی فقط ایران و اسلام پیشرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
حتما مثل برجام تهش خیری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم مختاری
۱۵:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اول باید مردم بفهمند که هدف غرب از اعمال فشار به ایران فروپاشی ایرانه که هدف از این کار مسائل متعددی است که انسان بالغ باید بفهمد اگر در این شرایط قرار داد منصفانه وشفاف باشد ملت بزرگ ایران سریعتر به جایگاهی که در جهان داشته باشد می‌رسد خوبی چین این است که با مسائل سیاسی هیچ کشوری کاری ندارند تنها کشوریست که طی تاریخ پنج هزار ساله با هیچ کشوری جنگی نداشته نه با امپراطوری ایران نه یونان نه رم نه مصر اهل کار وتلاش وپول دوست که به ما ربطی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
معلومه خیلی تاریخ سرت میشه ....میخوای ی حرفی بزنی قبلش تحقیق کن ....
Iran (Islamic Republic of)
میرزا
۱۵:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام
ایران و چین در جاده دشمنی های آمریکا به یک تقاطع رسیده اند.نباید ایران این فرصت را از دست بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بله آمریکابه دوران افول خودنزدیک شده !!!!!!!!!!!!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
احسنت آره از اقتصادش و صنایعش معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
آره دلار ۲۵هزارتومان آمریکا روبه افول است
Iran (Islamic Republic of)
خنده
۱۴:۵۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دوستان عزیز از آنجایی که تجربه تلخ قرار داد برجام نگرانی ها رو بیشتر کرده جای تردید نیست... تفاوت اصلی اینه که در برجام کشور ما اول باید اقدام میکرد . و چنین کرد... اما در این قرارداد چینی ها خودشون اول هزینه و امکاناتشون رو فراهم میکنند...من که به این قرارداد امید دارم و میدونم که تاثیر مثبتی بر کشور دارد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
باش تا صبح دولتت بدمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
شما ها میگین که هیچ چیز این قرارداد به ضرر ایران نیست خب یالا تمام مفاد قرارداد رو برای همه ی مردم شفاف سازی کنید اگه طلاتون پاک باشه هیچ منتی به خاک ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
متن برجام را هم ایکاش می خواستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دیگه عزیزم روح مرحوم دهخدا رو تو گور نلرزون !!! چرا میخوای بزنی زیر قرارداد با کشور دوست و برادر چین فاتحه ی ضرب المثل رو میخونی عزیز جان ... اگه طلامون پاک باشه هیچ منتی به خاک نداریم !!! جان !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
والا حرف همه مردم همینه کو گوش شنوا ...اصلا مگه مردم مهم هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
همین برجام که پایین دوستان نظر میدن مگه تصمیم گیرنده روحانی بود مگه الان دولت قبل تحریم بیش از ۱۵درصد فروش نفت را دریافت میکرد خودتو آقایان عزیز از گناه مبرا نکنین روحانی تصمیم گیرنده برجام نبود
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یه جوری حرف میزنی انگار18 صفحه کلیات رو خوندی
من و تو که جزئیات رو نمیفهمیم ولی خزانه داری آمریکا میفهمه و شرکت مورد نظر رو در چین تحریم میکنه.
شرکت های مورد نظر چینی چون در بسیاری از کشور های نوچه آمریکا سرمایه گذاری دارند برای اینکه سرمایشون بلوکه نشه قید ایران رو میزنن
جزئیات باید از سازمان خزانه داری آمریکا مخفی بمونه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
من هنوز از محتوای قرارداد بیخبرم اما وقتی میبینم آمریکا داره خودشو میکشه و خیلی بهش فشار اومده و میسوزه و پادوهای داخلی و میکروبها وطنی هم بیشتر از آمریکا اونجاشون میسوزه مطمئنم که این قرارداد به نفع وطنمه و به ضرر آمریکاست لذا مسئولین با قوت برن جلو که راهشون درسته انشالله
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ما با این ثروت عظیم و این همه نیروی کار مستعد و این همه با سواد چه احتیاجی به چین داریم؟ نکنید. تو را به هر کسی که بهش اعتقاد دارید نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
توی کشوری ک ناچیزا و ناقدرا جای آدمای بزرگ واقعی رو میگیرن و معیار انتخاب مسئولین درایت و سواد واقعی نیست میششه همین
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سر برجام چرا حرفی نمیزدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
ناششناس 19:19 دقیقا همینه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۴:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام
چینی ها تاجرن
فرداکه آمریکا با چین بر سر ایران معامله کرد
این قرارداد جز بدبختی چیزی نخواهد داشت.
حالا میبینید.
Iran (Islamic Republic of)
سید روح الله حسینی
۱۶:۴۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
حرفتون مثل روز روشنه و ۱۰۰٪ اتفاق میفته
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
احسنت
Ireland
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چینی ها تاجرن و به نفت و بازار ایران احتیاج دارن و در جنگ تجاری با آمریکا قرار دارند.پس به ایران پشت نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
باید خیلی وقت پیش این کار رو می کردیم
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۷:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
به جای اون خسارت محض برجام از اول باید همین کار میشد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تا دیدگاه شما حاکمه همینه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۴:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام
از الان آینده را میبینم .......
آینده را میبینم.... که مسئولین درحال بهانه و توجیه عدم نتیجه مطلوب این قرارداد هستند.
درحالی که آقازاده هایشان چاق تر ومردم بیچاره تر شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بهانن جویی هه خیلی خوشبینی ...چون‌پر رو تر از اونی هستن ک بگن اشتباه شده یا اشتباهی کردیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
موقع برجام نه غربی را نمی دیدید
ولی الان نه شرقی را خیلی خوب می بینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
اونیکه پایین نظر داده آره غربی را اینا دیدن شما هم الان شرقی میبینین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بهترین کار ممکن رو میکنن این کار به نفع هردو کشور هستش و باعث خار و ذلیل شدن آمریکا و عربستان و اسرائیل خواد شد و اروپایی ای وابسته به آمریکا هم دچار ﺽرر میشوند. جینی ها قابل اعتماد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
جاده ابریشم ساخته بشه تا دریای مدیترانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
جاده ابریشم ساخته بشه تا دریای مدیترانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خدایا ما رو از بی خدایان نجات بده
Ireland
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چه ربطی داره.مگه چینی ها کاری کردند که اینقدر ناراحتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
امریکا با دلار ۲۵ هزار تومنی رو به افول است ک ما داریم روز به روز پیشرفت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی
Ireland
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دلار 25تومنی نتیجه رای به حسن روحانی است.
و آمریکا در حال افول هست.میتونی تصاویر پورتلند رو در شبکه های آمریکایی ببینی.
پورتلند جنگ داخلی در جریانه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
می دونین چرا انقدر خوبه چون مثل برجام می مونه که نه خبری از غیرفعال کردن هسته ای هست نه از پاره پوره کردنش
تازه این دفعه هم ما هم چینی ها به این قرارداد نیاز دارن چون اونا نفت می خوان برای جنگ اقتصادی و ما هم زیر ساخت می خوایم برای جنگ اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
خوشتیپ هیچ دولت ناشی ای خام فروشی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۳:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
امیدواریم تیر خلاص بر قلب استقلال کشور نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هنوز نه به باره نه به داره.
خیلی خیلی زوده که بگیم نفع بردیم ویا سرمان مثله ترکمنچای و گلستان کلاه رفته.
Iran (Islamic Republic of)
منصور صباغی
۱۲:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مسئوولین بخودشان بیایند و دقت و تعقل بکننن که چطوری باید کار بکنن که اعتماد ملت را دوباره بدست بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بسیار عالی. مردم عزیز و شریف مطمئن باشید قرارداد با چین بسیار به نفع مملکت است. ببینید چقدر قدرتهای استکباری در بوق و کرنا کرده اند تا در این قرارداد خللی وارد کنند. چین در روزهای سخت همیشه پشتیبان ایران و ملت های آزادیخواه بوده و هست/ و این را در عمل با بی اعتنایی به قدرتهای بزرگ کودک کش همیشه نشان داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بسیار عالی. مردم عزیز و شریف مطمئن باشید قرارداد با چین بسیار به نفع مملکت است. ببینید چقدر قدرتهای استکباری در بوق و کرنا کرده اند تا در این قرارداد خللی وارد کنند. چین در روزهای سخت همیشه پشتیبان ایران و ملت های آزادیخواه بوده و هست/ و این را در عمل با بی اعتنایی به قدرتهای بزرگ کودک کش همیشه نشان داده است.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۲:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دوستانی که میگن متن قرارداد را منتشر کنید لازمه بدونن این قرارداد در مرحله پیش نویس است و به تایید نهایی مقامات ذیصلاح دو کشور نرسیده است ، پس تا متنی نهایی نشود قضاوت کردن در مورد آن زود است
یکی از هشدارهایی که باید در خصوص این قرارداد به مسئولین اکثرا غافل و کم مطالعه کشورمان داد که معمولا از هول حلیم توی دیگ می افتند، شرط دولت کامله الوداد است که در قراردادهای دوجانبه همکاری با سایر کشورها قبلا امضا کرده اند ، چون بر اساس این شرط در این قرارداد هر امتیاز و تخفیفی که به چین داده شده از سوی سایر کشورهای به اصطلاح دوست و برادر مطالبه و بعضا کشورمان به پرداخت غرامت نیز محکوم می شود
ما به عقل ناقص خود آنچه شرط بلاغ است گفتیم امیدواریم نمایندگان مجلس ما حداقل یک بار متن پیش نویس این قرارداد را بادقت هر چه تمام بخوانند و اساتید حقوق بین الملل و اساتید حقوق خصوصی و تجارت بین الملل را جهت اخذ مشاوره به کمیسیونهای مربوطه دعوت کنند و خودشان را عقل کامل حساب نکنند و روی نقطه های ضعف و قوت قرارداد دقت بسیار کنند و راه مفرهای طرف مقابل را حتی الا مکان ببندند
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۲:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تامتن قرارداد منتشر نشده تعهدات طرفین مشخص نباشد این قرارداد ترکمنچای دیگری است
Ireland
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
همینجوری چشم بسته حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مشک آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هی هر روز از این قرارداد تعریف کنید، خجالت بکشید! اگر راست می گویید متن قرارداد را منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هنوز متن رسمی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
شما خیلی دیگه رد دادین
اگه متن قرداد رو بدن بیرون که آمریکایی ها می فهمند و اون شرکتای چینی رو که تو قرارداد هست رو تحریم می کنند
Ireland
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یه جوری میگی منتشر کنین انگار که اگه منتشر کنن میفهمی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هی هر روز از این قرارداد تعریف کنید، خجالت بکشید! اگر راست می گویید متن قرارداد را منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
از جیره خواری آمریکا چی عایدتون شده که اینقدر از فرداد چین دارین میسوزین
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چشم متن رو منتشر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
زضا که پایین نظر داده جیره خواری آمریکا آقای عزیز اولا ۴۲سال هست به حمدالله با آمریکا رابطه ای نداریم چه رسد به جیره خواری ثانیا چین و روسیه عاشق چشم ابروی من و شما نیستن پس بفهم چی میگی بیدار شو
France
پژمان تورک
۱۱:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
زشته بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
سکینه الماسی نماينده جم دیروز در مجلس غوغا كرده!!!


Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نماینده جم! حتما اصلاح طلب هستند که همکیشان اینها موقع برجام 20 دقیقه ای تصویبش کردند.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۱:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یعنی میشه ما هم رنگ ارزونی ببینیم؟
هی روزگار....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
یروزی میاد هم کرونا مهار شه هم بقول شما رنگ ارزونی وببینیم ??? دولت مسوولین نمیخاد مث چندین سال پیش باشه مث ۳ سال پیش زندگی کنیم ?? خدایا ایحرف ب گوش مسوولین برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز فقط در کتابهای قصه کودکان و سرزمین های دور .
آخرین اخبار