مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: نخستین مرکز مهارت آموزی گاز کشور با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان سال در شهرستان عسلویه به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر عبدالمجید دراهکی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با گرامیداشت روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: برای توسعه و ترویج آموزش‌های مهارتی در استان بوشهر چهار مرکز ملی مهارت آموزی در استان بوشهر تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که یکی از آن‌ها نخستین مرکز مهارت آموزی گاز کشور است که در عسلویه ایجاد خواهد شد.

او به راه اندازی دومین مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای در شهرستان کنگان اشاره کرد و افزود: در راستای تمرکز زدایی مهارت آموزی در کشور دومین مرکز تربیت مربی با محوریت آموزش‌ها در حوزه نفت و گاز کشور در مرکز فنی و حرفه‌ای کنگان امسال شروع به کار خواهد کرد.

دراهکی از راه اندازی مرکز آموزش صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در شهرستان دیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان دیر قطب حوزه صیادی در استان بوشهر است نخستین مرکز خاص آموزش‌های صنایع دریایی در این شهرستان راه اندازی خواهد شد که روند ساخت آن بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و در سال آینده افتتاح خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش هتل داری و گردشگری جنوب کشور در استان، عنوان کرد: این مرکز که جزء بهترین‌ها در کشور است با مشارکت بخش خصوصی سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تدوین سند توسعه مهارت‌آموزی در بوشهر

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر با تأکید بر لزوم در کنارهم قرار گرفتن ظرفیت‌ها برای هدفمند کردن آموزش‌های مهارتی عنوان کرد: بر این اساس سند توسعه مهارت‌آموزی در استان بوشهر تدوین شده که امسال در نخستین نشست شورای مهارت به تصویب خواهد رسید.

دراهکی افزود: سند توسعه مهارت‌آموزی بر اساس بانک اطلاعاتی جامع تدوین شده که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

او با اشاره به اهمیت ترویج مهارت آموزی گفت: همه مسئولان باید تلاش کنند فرهنگ مهارت‌آموزی جایگزین مدرک گرایی شود و اگر چنین شود می‌توانیم به حل مشکل بیکاری در سال جهش تولید امیدوار باشیم.

آموزش‌های مهارتی در بیش از ۱۲۰ روستای بوشهر

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر به توسعه آموزش‌های مهارتی در بیش از ۱۲۰ روستای استان اشاره کرد و ادامه داد: اگر مسئولان به موضوع آموزش مهارت‌ها در روستا‌ها بیشتر توجه کنند، باعث خواهد شد روستاییان علاوه بر اینکه از نظر اشتغال مستقل شوند از مهاجرت به شهر‌ها برای انجام فعالیت‌های خدماتی نیز اجتناب کنند.

دراهکی به اهمیت تعامل صنعت و دانشگاه برای رونق بازار کار اشاره کرد و گفت: همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری شرط رونق کسب و کار، اشتغال مولد و توسعه پایدار است.

او مهارت‌آموزی را حلقه گمشده میان صنعت و دانشگاه دانست و بیان کرد: باید در دانشگاه‌ها به توسعه مهارت‌آموزی به دانشجویان به صورت ویژه توجه شود.

۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر افزود: امروز نیمی از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود به همین علت اکنون ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

دراهکی همچنین از اجرا شدن طرح «هر جوان یک مهارت» در استان خبر داد تا راهی باشد برای مهارت آموزی جوانان و توانمندی آنان برای راه‌اندازی کسب وکار.

خانواده‌ها فرزندان را به یادگیری مهارت تشویق کنند

او با تاکید بر اینکه فقر مهارت فنی ریشه در خانواده‌ها دارد تاکید کرد: همه آرزو‌های پدر و مادران برای فرزندانشان تحصیل در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی است هرچند منکر این آموزش‌ها نیستیم، اما خانواده‌ها باید فرزندان خود را به فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشویق کنند.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر با تاکید براینکه جامعه باید به سمت مهارت آموزی سوق داده شود، گفت: هدف اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهاد‌های آموزشی تربیت نیروی ماهر و توانمند است، زیرا اثربخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.