به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فضای سبز شهر اهواز بهدلیل اجرایی نشدن طرح جامع شهری و تبدیلشدن به معابر عمومی از بین رفته است و بخش زیادی از فضای عمومی شهر اهواز در حاشیه کارون به اشغال ساختمانهای ناموزون درآمده است.
مردم اهواز از نبود فضای تفریحی برای گذران اوقات فراغت خود محروم هستند و رودخانه کارون که زمانی محل عبور و مرور کشتیهای تجاری بود اکنون بیرمقتر از هر زمان دیگر به محلی برای تخلیه فاضلاب تبدیل شده است. ساحل رودخانهها معمولا فضاهای مناسبی جهت ایجاد تفرجگاه هستند که در اهواز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است
سید محمد لاری، کارشناس شهرسازی گفت: حدودا ۸۵ درصد از بودجه عمرانی محققشده شهرداری صرف آسفالت و احداث خیابان و بزرگراه و تقاطعهای ترافیکی میشود تا وضعیت تردد وسایل نقلیه شخصی بهتر شود، اما توسعه شبکه معابر بودجهای برای ایجاد فضاهای عمومی باقی نگذاشته است و شهرداری همچنان اصرار بر ادامه این روند دارد.
او افز. د: فضاهای تفریحی شهر اهواز با توسعه معابر نابود شدند و پارک لاله که یکی از بهترین پارکهای اهواز بود و یا پارک باغمعین و پارک اطراف هتل فجر، همه صرف توسعه معابر شده اند و در نتیجه جایی برای حضور شهروندان در شهر باقی نمانده است.
لاری بیان دشت: در حال حاضر شهرداری به دلیل کمبود بودجه به شهرفروشی روی آورده است و شهرداری دائما در حال تغییر کاربری فضاهای عمومی و فضای سبز است. قسمت زیادی از جاده ساحلی به اشغال اتوبانها درآمده و بخشی دیگر از طریق زمینخواری و یا واگذاری از بین رفته است.
کارشناس شهرسازی ادامه داد: رودخانه کارون مهمترین قسمت شهر برای گذران اوقات فراغت است و راه تنفس شهر است، اما شهرداری در حریم رودخانه مجوز ساخت ساختمانهای بلندمرتبه را داده که این امر خلاف قانون و طرح جامع است. نظارت بر اجرای طرح جامع بر عهده اداره راه و شهرسازی است؛ از طرفی در راس این بخشها، معاونت عمرانی استانداری قرار دارد که باید به عنوان نماینده عالی حاکمیت به این موضوع ورود کند و جلوی شهرفروشی را بگیرد.
این کارشناس عنوان کرد: حد فاصل پل لشکر تا پل شهید صیاد شیرازی کیانپارس قطعه زمینی نسبتا وسیع با کاربری فضای سبز بود که در زمان تصدی موسوی در شهرداری اهواز، کاربری آن به مسکونی تغییر کرد و با وجود این که از نظر کارشناسی برای کاربری مسکونی مناسب نبود اکنون به یک منطقه لاکچری تبدیل شده است و طبق قانون انتشار آزاد اطلاعات تمامی شهروندان باید به نقشه شهر دسترسی داشته باشند تا بتوانند متوجه نوع کاربری زمینهای شهر شوند، اما اداره کل مسکن و شهرسازی این نقشهها را در دسترس مردم قرار نمیدهد.
لاری گفت اهواز از نظر بدمسکنی و حاشیهنشینی به نسبت جمعیت رتبه اول را در کشور دارد و حدودا ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیهنشین و بافتهای فرسوده سکونت دارند. شهرداری طبق طرح جامع، سرانه فضای سبز را مطلوب میداند؛ در صورتی که معتقدم این حرف نمیتواند درست باشد و سرانه فضای سبز در وضع موجود طبق طرح جامع حدود ۱۲ مترمربع است عدد سرانه فضای سبز به مراتب کم است.
بدیعیفر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان در این باره گفت: سرانههایی برای کاربریهای مختلف از جمله کاربری فضای سبز داریم و در حال حاضر شاهد وضعیت نابسامانی در بخش کاربری فضای سبز و سایر کاربریها رخ داده است که اگر بنا بود طرح جامع و تفصیلی شهر اهواز را رعایت کنیم با این همه ساختمان بلندمرتبه مواجه نبودیم.
او ادامه داد: اگر تغییر کاربری در ارتباط با فضای سبز صورت گرفته عمدتا مجوز کمیسیون ماده ۵ را نداشته و از برخی ضوابط و دستور ها به نوعی سوءاستفاده شده است.
فلسفیزاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز نیز بیان داشت: تغییر کاربریها مستلزم طی فرآیند قانونی از طریق کمیسیون ماده۵ است، در دوره تصدی بنده موردی در خصوص تغییر کاربری به کمیسیون ارجاع داده نشد، اما یکسری تغییر کاربریها در طرحهایی مانند طرح جامع که سال گذشته ابلاغ شد در حال اجرا هستند.
مهران باباپور، نایب رئیس شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: رویکرد شورای اسلامی شهر اهواز واگذاری پارکها به بخش خصوصی بود و این سیاستگذاری به دلیل محدودیت منابع مالی شهرداری و سازمانهای وابسطه به آن و از طرفی هزینه بالای نگهداری پارکها بوده است.
او ادامه داد: یک نمونه از این واگذاری باغوحش سابق اهواز در پارک ساحلی بوده که اکنون در آن مکان سوئیت، وسایل ورزشی و امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران احداث شده است. همچنین با جذب سرمایهگذار پروژه باغپرندگان به صورت مدتدار واگذار شده است.
نایبرئیس شورای اسلامی اهواز افزود: زمینهای خاکی موجود در محلهها به محل زباله تبدیل شده قرار است با جذب سرمایههای خرد و کمک مردم محله به پارک تبدیل شوند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای حفظ و نگهداری پارکها بتوان با ایجاد غرفههایی مانند کافه و سبب اشتغالزایی شود.
باباپور عنوان کرد: برای رودخانه کارونی طرح حملونقل آبی درنظر گرفته شده که میتواند بهتر از مترو باشد. در خصوص تغییر کاربری شورای شهر به عنوان یکی از منتقدین است و تلاش میشود تا از این اتفاق جلوگیری شود و با توجه به این که اهواز شهری صنعتی است لذا جهت کاهش آلایندگیها، تولید اکسیژن و تغییر آبوهوا نیازمند فضای سبزی است که امیدواریم با کمک همه دستگاههای مسئول و مردم بتوانیم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/م