سامانه یا بانک اطلاعاتی صنایع آب و برق در بخش تولید، توزیع، سرمایه گذاری، صادرات و در تاثیرپذیری شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی و تعیین مسیر آنها در آینده و رصد اطلاعات یکدیگر و غیره نقشی موثر و مهم ایفاء می کند.

ضرورتهای بانک جامع اطلاعاتی «آب» و «برق» در چرخه تولید، توزیع و صادراتبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق)، ضرورت توسعه در صنایع، با توجه به ایجاد ارزش افزوده ناشی از به کارگیری مواد اولیه خام، بخش‌های مختلف کشور را واداشته است تا با بهره گیری ظرفیت‌های موجود، در مسیر تولید داخل، رفع نیاز داخلی و صادرات گام بردارند.

صنعت آب و برق کشور نیز جدا از این مقوله نبوده و در این راستا با اجرای سیاست‌های حمایتی و کنار کشیدن از بسیاری از پروژه‌های آب، برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره سعی شده تا علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای اشتغال، فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های ناشناخته فعالان اقتصادی در این حوزه نیز فراهم آید.

مشکلات نقل و انتقال پول، حضور در بازار‌های هدف با توجه به مشکل تحریم، دست و پنجه نرم کردن با رقبای خارجی با وجود شرایط مناسب فعالیت برای آن‌ها و غیره از جمله عواملی به شمار می‌آید که می‌توان به آن اشاره کرد که شاید با وجود سخت کار کردن، عرصه را برای آن‌ها کمی دشوار ساخته است.


بیشتر بخوانید


اما ایجاد کارگروه‌های مختلف در صنعت برق و آب در چند سال اخیر شرایط مطلوبی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان را فراهم کرد تا با حضور در مناقصه‌های داخلی و منطقه‌ای حتی با رتبه نخست برنده میدان باشند و حضوری موثر در خارج و داخل کشور داشته باشند.

شناسایی بازار‌های هدف، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی و تحریم ها، از جمله پارامتر‌هایی است که کارگروه‌های تشکیل شده به توصیه وزارت نیرو توسط شرکت مادرتخصصی ساتکاب، صورت گرفته و باعث شده است تا به جان صنایع آب و برق ایران در خارج از کشور روح دوباره‌ای دمیده شود.

کارگروه‌های مشترک تشکیل شده، با ارزیابی کشور‌های هدف و تعریف نیاز‌های آن‌ها، تولیدکنندگان را به مقاصد اصلی متصل کرده و در این مسیر کشور‌هایی با تشابهات فرهنگی، زبانی و غیره در مرکز توجه قرار گرفتند.

توجه به شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش بنیان را از جمله اقداماتی است که کارگروه ساخت داخل در راستای وظایف جدید محول شده، نسبت به آن اقدام کرده و در این زمینه حتی به کاهش قیمت محصول تمام شده نیز منتهی شده است.

ایجاد بانک اطلاعاتی از تمام شرکت‌های تولید و توزیع آب و برق در کشور و تولیدکنندگان تجهیزات و ارائه خدمات در این صنایع گام موثری برای برقراری ارتباط بین چرخه تولید، توزیع، صادرات و غیره را در کشور ایجاد کرده است که شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی از حلقه‌های مهم این چرخه به شمار می‌آیند.

سامانه این بانک اطلاعاتی تحت عنوان، وندورلیست که به همت ساتکاب و اهتمام وزیر نیرو و اقبال بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، خروجی خوبی داشته که تنها با سیاست‌های حمایتی در این حوزه شکل گرفته و تقویت شده است.

قطعاَ چنین سامانه‌ای می‌تواند در تاثیرپذیری شرکت‌های دانش بنیان و تعیین مسیر آن‌ها در آینده و رصد اطلاعات یکدیگر و غیره،  نقش موثر و مهمی ایفاء کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار