روز هفتم اسد/ مرداد در افغانستان به عنوان روز ملی پرچم نامگذاری شده است و ادارات دولتی و مردم از این روز تجلیل می کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روز هفتم اسد/ مرداد در افغانستان به عنوان روز ملی پرچم نامگذاری شده است و ادارات دولتی و مردم از این روز تجلیل می کنند.

ریاست جمهوری افغانستان سال گذشته از مردم خواست که در این روز، پرچم ملی افغانستان را بر فراز خانه هایشان به اهتزاز درآورند؛ درخواستی که نشان می‌دهد اراده ای عمیق و جدی برای تعمیم و تبدیل این مناسبت به یک کارزار سراسری به منظور بزرگداشت از یک نماد ملی وجود دارد.

بسیاری از کشورها روزی را به مناسبت روز ملی پرچم در تقویم خود دارند و از آن به شیوه‌های گوناگون تجلیل می‌کنند. پرچم و نشانه های به کار رفته در آن، اتفاقات تاریخی، مفاخر ملی و چشم انداز آینده ملت‌ها را بازتاب می‌دهد و به همین دلیل، در بسیاری از کشورها پرچم ملی، از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

پرچم افغانستان نیز به تبع تاریخ پرماجرای این کشور، سرگذشتی پرحاشیه و سرشار از تغییر و تحول را شاهد بوده است. تحولات تاریخی و ظهور و زوال رژیم‌های سیاسی، شاید بیش از هر چیزی در تغییرات پرچم ملی بازتاب یافته است.

با این همه پرچم ملی کنونی افغانستان، به همان نماد اولیه‌ای شبیه است که از سوی امان‌الله خان، شاه سابق افغانستان در سال ۱۳۰۷ خورشیدی به لویه جرگه پغمان پیشنهاد و تصویب شد. در این پرچم، رنگ سیاه، نماد دوران اشغال افغانستان توسط استعمار است. رنگ سرخ، نشانه شهادت‌ها و رشادت‌های مردم این سرزمین در مبارزه با اشغال و استعمار محسوب می‌شود و رنگ سبز، به معنای چشم‌انداز روشن و سبز آینده‌است؛ آینده‌ای که از رهگذر عبور افغانستان از دو دوره سیاه و سرخ، به افق‌های سبز رهایی و شکوفایی می‌انجامد.

این آینده اما هنوز فرانرسیده‌است. افغانستان هنوز درگیر نزاع‌های مرگباری است که ریشه در تاریخ پرحادثه این سامان دارد. هنوز هم اشغال و استعمار زیر نام‌ها و عناوین جدید، وجود دارد و مبارزه علیه آن نیز با تقدیم روزانه ده‌ها شهید از سوی نیروهای رشید امنیتی و شهروندان بی‌دفاع غیر نظامی افغانستان استمرار یافته است.

علی موسوی/ خبرگزاری افق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار